کد خبر 1644338
تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۷

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه با اشاره به گزارش‌های رسانه‌ای درباره اعزام ۲۵۰ مربی نظامی اوکراین برای اعزام آموزش تروریست‌ها در سوریه، از این اقدام کی‌یف انتقاد کرد.

به گزارش مشرق، ماریا زاخارووا روز جمعه در نشستی خبری در حاشیه چهارمین مجمع زنان اوراسیا در سن‌پترزبورگ روسیه افزود: تروریسم اوکراینی در حال رشد است و از اوکراینی ها و مزدوران استفاده می کند و بدین شکل، امنیت کل جهان را تهدید می کند.

این دیپلمات روس همچنین گفت:‌ شواهد آشکاری مبنی بر ایجاد اردوگاه های کار اجباری توسط شبه نظامیان اوکراینی در منطقه مرزی روسیه وجود دارد، جایی که آنها ساکنان محلی را که به دلایل مختلف نتوانسته اند مناطق ناامن را ترک کنند، با زور اسلحه به اقدامات مورد نظر خود وادار می‌کنند.

زاخارووا در ادامه با بیان اینکه غرب با تداوم حمایت از اوکراین، با آتش بازی می‌کند؛ اظهار داشت: در این شرایط، کی‌یف و حامیان غربی آن به بحث درباره موضوع بسیار خطرناک دریافت مجوز ناتو برای استفاده از موشک های دوربرد غربی برای حمله به عمق خاک روسیه توسط اوکراین ادامه می دهند.

واکنش به اتحاد نظامی واشنگتن، سئول و توکیو
سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه با اشاره به تحولات شبه جزیره کره گفت: واشنگتن و سئول در حال ایجاد چارچوب همکاری نظامی سه جانبه با توکیو هستند و برنامه های مشترکی را برای انجام آموزش‌های سه جانبه به طور منظم انجام می‌دهند.
وی اظهار داشت:‌اجرای اینگونه طرح‌ها برای تغییر وضعیت موجود در شبه جزیره کره، باعث شدت گرفتن کنترل نشده تنش نظامی می‌شود.

غرب در حال فریب جامعه جهانی است
زاخارووا با اشاره به مواضع خصمانه غرب علیه مسکو نیز اظهار داشت:‌ واشنگتن و کشورهای هم‌پیمان آن در تلاش برای حفظ سلطه متزلزل خود در امور جهانی، به جای رقابت منصفانه و همکاری سازنده و برابر، از روش های نامشروع مهار مالی، اقتصادی و فناوری، ترفندهای مختلف حمایتی و محدودیت های سیاسی استفاده می کنند.
وی درباره آخرین روند تحقیقات علت انفجار خط لوله نورد استریم گفت: کشورهای غربی همچنان سرسختانه از همکاری با طرف روسی در این موضوع خودداری می کنند و همچنان به فریب جامعه بین المللی به طور کلی و به ویژه شهروندان خود، بدون ارائه هیچ پاسخ روشنی ادامه می دهند.

لاوروف، رئیس هیأت روسیه در مجمع عمومی سازمان ملل
سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در ادامه با اشاره به برگزاری هفتاد و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک در هفته آتی گفت: این نشست به یکی از رویدادهای سیاسی بین المللی اصلی سال تبدیل خواهد شد و ریاست هیأت روسی را سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه این کشور برعهده خواهد داشت.
وی افزود: این نشست در حالی برگزار خواهد شد که بحران اوکراین یکی از عوامل تعیین‌کننده در وضعیت بین‌المللی است، موضوعی که غربی‌ها از آن برای خصومت‌ورزی با روسیه استفاده می‌کنند.

اقتدار سازمان ملل کمرنگ شده است
زاخارووا ادامه داد: در سال های اخیر متأسفانه اقتدار سازمان ملل متحد تا حدودی کمرنگ شده است. این در درجه اول به دلیل تلاش غربی ها برای استفاده از تمام ابزارهای سازمان ملل، بسترهایی برای تسویه حساب با دولت هایی است که بر اساس خواسته غرب، عمل نمی‌کنند.

پیش از این، خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از یک منبع آگاه سوری اعلام کرد که گروهی ۲۵۰ نفره از کارشناسان نظامی اوکراین به منظور آموزش ساخت پهپاد به گروه تروریستی تحریرالشام(جبهه النصره) وارد استان ادلب سوریه شده اند.

این منبع آگاه به این خبرگزاری روس اعلام کرد که این کارشناسان میان کارگاه های مختلف در شهر «ادلب» مناطق اطراف آن و اطراف «جسرالشغور» تقسیم شده اند.

وی افزود: نظامیان اوکراینی به دستور جبهه النصره، به تروریست های عضو گروه «حزب اسلامی ترکستان» در استان ادلب سوریه نیز آموزش بکارگیری پهپاد و فناوری های مرتبط با افزایش سرعت پرواز، فیلمبرداری و انهدام اهداف می دهند.

این منبع سوری اضافه کرد: نظامیان اوکراینی، تجهیزات مورد نیاز مونتاژ پهپاد که به تازگی وارد استان ادلب کرده است را به گروه تروریستی جبهه النصره تحویل داده است.

وی گفت: تاکنون حدود ۲۵۰ پهپاد به صورت قطعات یدکی و در میان کالاهای مصرفی غیرنظامی در چند مرحله وارد استان ادلب شده است.

«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه پیشتر اعلام کرده بود که روسیه اطلاعاتی درباره حضور نمایندگان نظامی و اطلاعاتی اوکراین در استان ادلب سوریه برای جذب و اعزام تروریست های جبهه النصره به اوکراین در اختیار دارد.

منبع: ایرنا