رسانه‌های عربی اطلاعاتی را در خصوص پایگاه هوایی و فرودگاه نظامی که حزب الله لبنان هدف قرار داد منتشر کردند.

به گزارش مشرق، پایگاه هوایی رامات دیوید که بامداد و صبح امروز توسط حزب الله لبنان با شلیک تعداد زیادی موشک به آتش کشیده شد در جنوب شرق حیفای اشغالی قرار دارد.

این پایگاه متعلق به نیروی هوایی ارتش رژیم صهیونیستی بوده و دارای یک فرودگاه نظامی است. پایگاه مذکور یکی از سه پایگاه هوایی اصلی و مهم رژیم صهیونیستی به شمار می‌رود.

در همین راستا روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت گزارش داد که حزب الله پایگاه هوایی را هدف قرار داده که یوآو گالانت وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در آن در خصوص تغییر معادله جنگ با لبنان سخنرانی کرده بود و به همین دلیل انتخاب شده است. این پایگاه در ۵۰ کیلومتری مرزهای مشترک فلسطین اشغالی با لبنان قرار داد.

طی ماه‌های گذشته حزب الله یک کلیپ ویدئویی را منتشر کرد که در آن پهپاد لبنانی «هدهد» در یک عملیات شناسایی منحصر به فرد اطلاعاتی را در خصوص این پایگاه جمع آوری کرد.

از لحاظ موقعیت جغرافیایی این پایگاه در منطقه جلیل قرار گرفته و از نظر استراتژیک به دلیل نزدیکی به مرزهای شمالی اراضی اشغالی با لبنان و سوریه اهمیت ویژه‌ای دارد. رامات داوید یک پایگاه عملیاتی مهم برای نیروی هوایی تل آویو است. از این پایگاه به عنوان پایگاهی برای جنگنده‌های مختلف، از جمله جنگنده‌های F-۱۶ و F-۱۵، استفاده می‌شود. علاوه بر این، این پایگاه در عملیات‌های دفاعی و هجومی نقش مهمی ایفا می‌کند.

جنگنده‌های پیشرفته نظیر F-۱۶C/D (ملقب به باراک) و جنگنده‌های F-۱۵ (ملقب به باز) در این پایگاه مستقر هستند. همچنین ممکن است هواپیماهای بدون سرنشین (پهپادها) و دیگر وسایل پروازی نیز در این پایگاه وجود داشته باشند.

از لحاظ تاریخی نیز پایگاه رامات داوید از زمان تأسیس نیروی هوایی رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۴۸ به عنوان یکی از اولین پایگاه‌های این نیرو فعالیت داشته و در جنگ‌ها و درگیری‌های منطقه‌ای مختلف، مانند جنگ‌های لبنان و عملیات‌های نظامی در غزه و سوریه نقش مهمی ایفا کرده است.

از بُعد اهمیت استراتژیک با توجه به موقعیت جغرافیایی و نزدیکی به مرزهای شمالی اراضی اشغالی، این پایگاه نقش اساسی در عملیات‌های نظارتی، دفاعی و هجومی نیروی هوایی رژیم صهیونیستی دارد. همچنین، به دلیل نزدیکی به دریای مدیترانه این پایگاه به انجام مأموریت‌های هوایی در آب‌های بین‌المللی نیز کمک می‌کند.

دو ماه قبل، نتانیاهو در پایگاه نظامی هوایی رامات دیوید در شمال فلسطین اشغالی گفته بود: به پایگاه رامات دیوید آمده‌ام تا از نزدیک بر آمادگی‌هایمان در برابر تهدیدهای دور و نزدیک نظارت کنم. ما برای هر سناریویی در دفاع و حمله آماده هستیم! نیروی هوایی ارتش اسرائیل مشت آهنین ما است که بلد است چگونه به نقاط ضعف دشمنانمان ضربه بزند و اگر مجبور باشیم بارها و بارها این را به همه ثابت خواهیم کرد.

نتانیاهو با بالگرد CH-۵۳D یاسور وارد پایگاه هوایی رامات دیوید شده بود و از بالگرد تهاجمی AH-۶۴D صراف مجهز به موشک ضدزره با سیکر رادار فعال موج میلی‌متری AGM-۱۱۴L۳ هلفایر لانگ‌بو مستقر در این پایگاه و جنگنده چندمنظوره F-۱۶D باراک از اسکادران ۱۰۵ با لقب "The Scorpion" که به ۴ تیر بمب ۲۰۰۰ پوندی هدایت ماهواره‌ای GBU-۳۱ و ۲ تیر موشک هوابه‌هوای کوتاه‌برد حرارتی AIM-۹L سایدوایندر و یک مخزن سوخت اکسترنال ۳۰۰ گالنی در زیر بدنه خود مجهز است، بازدید کرد.

منبع: مهر

برچسب‌ها