کد خبر 1644916
تاریخ انتشار: ۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۳

عملیات جستجو در معدن طبس برای یافتن افراد محبوس شده در شرایطی ادامه دارد که شمار جانباختگان رو به افزایش است. اما مهم‌ترین سوال این است که علت انفجار مرگبار در معدن طبس چه بود؟

به گزارش مشرق، ساعت ۲۱ شنبه‌ شب انفجاری در یکی از کارگاه‌های شرکت زغال‌سنگ معدنجوی طبس اتفاق افتاد که موجب گرفتار شدن دهها معدنچی در آنجا شد. هیچ کس از سرنوشت معدنچیان گرفتار شده اطلاعی نداشت اما با آغاز عملیات امداد و نجات در ساعت‌های اولیه شماری از آنها که مصدوم شده بودند نجات یافتند و تا ظهر امروز نیز پیکر۵۲ نفر از معدنچیان جانباخته از معدن بیرون کشیده شد.

اما علت این حادثه چه بود؟ یکی از فعالان معدن طبس درباره این حادثه به همشهری آنلاین می‌گوید: حادثه در عمق معدن اتفاق افتاده است. طوری که برای رسیدن به محل وقوع حادثه باید حدود ۵۰۰ متر به طور عمودی پایین بروید و در ادامه حدود ۴۰۰ متر تونلی را که به شکل افقی است طی کنید تا به محل حادثه برسید.

او ادامه می‌دهد: اظهار نظر قطعی درباره علت این حادثه زود است با باید بررسی‌های کارشناسی در این باره انجام شود اما شواهد به دست آمده نشان می‌دهد که انتشار گاز متان و ایجاد یک جرقه دلیل وقوع این حادثه است.

در معادن زغال سنگ در لایه های زغالی گاز متان وجود دارد و در بعضی نقاط میزان این گاز بیشتر است. هرچند در شروع هر شیفت محل کار معدنچیان گازسنجی می‌شود اما هر لحظه ممکن است با حفاری هایی که انجام می‌شود متان در معدن منتشر شود و یک جرقه مثل ضربه ای که پیکور به سنگ‌ها می‌زند کافی است تا انفجار اتفاق بیفتد.

منبع:همشهری آنلاین