«بنیامین نتانیاهو» به منظور کنترل راست‌گرایان افراطی، ماندن در قدرت و مقابله با فشارهای آمریکا، به طولانی‌تر شدن جنگ نیاز دارد.

به گزارش مشرق، در یاداشتی که در یک روزنامه انگلیسی منتشر شده، مطرح شد که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در پی شکست خود در هدف اعلامی‌اش مبنی بر «نابودی حماس»، حالا به منظور کنترل راست‌گرایان افراطی، ماندن در قدرت و مقابله با فشارهای آمریکا به طولانی‌تر شدن جنگ نیاز دارد که در این میان، دولت آمریکا به جای وادار کردن نتانیاهو به انجام دادن توافقی برای آتش‌بس پایدار در جنگ غزه، تنها راه جلوگیری از گسترش جنگ به منطقه، با رویکرد منفعت‌طلبانه و جانبدارانه خود اهداف ویرانگرانه نتانیاهو را از ابتدای جنگ غزه تسهیل کرده است.

در پی شدت گرفتن تنش‌ها میان رژیم صهیونیستی و حزب‌الله لبنان که بیم وقوع جنگی منطقه‌ای را افزایش داده است، در یادداشتی در روزنامه گاردین آمده است که «بحران خاورمیانه در وضعیت به‌شدت خطرناکی قرار دارد؛ دقیقا به این دلیل که با گذشت نزدیک به ۱۲ ماه از دیپلماسی بین‌المللی، مذاکرات پر وقفه درباره آتش‌بس و تبادل اسرا، اعتراضات، تحریم‌ها، تهدیدها، پرونده‌های شکایت و فشارهای سیاسی و اخلاقی بر طرفین جنگ نتوانسته باعث متوقف شدن کشتار در غزه و جاهای دیگر شود. با توجه به این که هیچ پایان، هیچ راه گریز و هیچ روند صلحی را نمی‌توان متصور شد، احتمال گسترش عنان‌گسیخته تنش‌ها افزایش یافته است.»

شکست نتانیاهو در «نابودی حماس» در غزه

در این یادداشت آمده است: «تصمیم هفته گذشته «بنیامین نتانیاهو» و کابینه جنگ او برای آغاز «مرحله جدیدی» در این درگیری با هدف قرار دادن بدنه حزب‌الله در لبنان، آنچه سرازیر شدن به سمت یک درگیری منطقه‌ای به نظر می‌رسد را تسریع کرده است. مشخص است که کار گذاشتن تله‌های انفجاری در پیجرها و بی‌سیم‌ها از مدت‌ها قبل برنامه‌ریزی شده بود. این مواد منفجره در هر زمانی ممکن بود منفجر شوند. چرا حالا؟ به این دلیل که نخست‌وزیر اسرائیل با شکست خوردن در هدف اعلامی خود مبنی بر «نابود کردن» حماس در غزه با وجود بیش از ۴۰ هزار کشته فلسطینی که عمدتا غیرنظامیان هستند، حالا می‌خواهد لبنان را به جبهه جدید جنگی بی‌پایان تبدیل کند.»

نخست‌وزیر صهیونیست با شکست خوردن در هدف اعلامی خود مبنی بر «نابود کردن» حماس در غزه با وجود بیش از ۴۰ هزار کشته فلسطینی که عمدتا غیرنظامیان هستند، حالا می‌خواهد لبنان را به جبهه جدید جنگی بی‌پایان تبدیل کند.این یادداشت می‌افزاید: «نتانیاهو به منظور کنترل شرکای راست افراطی در ائتلاف حاکم، ماندن در قدرت و مقابله با فشارهای آمریکا به طولانی‌تر کردن و گسترش دامنه این جنگ نیاز دارد. انفجار پیجرها باعث پیشبرد این هدف سوء استفاده‌گرایانه شد. او در داخل اسرائیل به اخلال در روند یک توافق آتش‌بس و تبادل اسرا متهم شده است. بنابراین، حالا لبنان با خطر تبدیل شدن به غزه‌ای دیگر مواجه است.»

تبادل آتش میان رژیم صهیونیستی و حزب‌الله لبنان در پی انفجار پیجرها در لبنان، سپتامبر ۲۰۲۴

گاردین نوشت: «این که سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان به حملات هفته پیش پاسخ خواهد داد که موجب کشته شدن ده‌ها نفر و مجروح شدن هزاران نفر شد، مشخص خواههد کرد که غرب آسیا تا چه اندازه به یک «فاجعه» نزیک شده است. نصرالله وعده تلافی دردناکی را داده است. حملات موشکی حزب‌الله در مرزهای اراضی اشغالی از آن موقع، ازسرگرفته شده و در این میان، رژیم صهیونیستی نیز حملات هوایی گسترده‌ای را علیه لبنان، از جمله به بیروت انجام داده است. نصرالله هشدار داده است که هرگونه حمله زمینی رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان فرصتی برای انتقام‌گیری حزب‌الله خواهد بود. نتانیاهو باید ملاحظه کند. حملات زمینی پیشین اسرائیل،‌ به‌ویژه در ۱۹۸۲ و ۲۰۰۶ عاقبت خوشی نداشتند. ارتش اسرائیل پس از ماه‌ها جنگ فرسایشی در غزه خسته شده است.»

نتانیاهو به منظور کنترل شرکای راست افراطی در ائتلاف حاکم، ماندن در قدرت و مقابله با فشارهای آمریکا، به طولانی‌تر کردن و گسترش دامنه این جنگ نیاز دارد. انفجار پیجرها باعث پیشبرد این هدف سوء استفاده‌گرایانه شد.در ادامه این مطلب با اشاره به این که نشانه‌ای از متوقف شدن این حملات موشکی وجود ندارد، آمده است: «نتانیاهو شاید یک پیروزی تاکتیکی را رقم زده باشد اما رفتار او عجولانه بود. حالا دیگر هدف اصلی که تصور می‌رود بازگرداندن امن ساکنان مناطق شمالی باشد، تحقق‌پذیر نیست. در این میان، بحران هولناک غزه نیز ادامه دارد. موافقت با یک توافق آتش‌بس پایدار تنها راه جلوگیری از جنگی گسترده‌تر است.»

آتش‌بس، تنها راه جلوگیری از جنگ منطقه‌ای

در این مطلب با اشاره به مذاکرات آتش‌بس آمده است: «ناامیدکننده است که با وجود مذاکرات مستقیم با میانجیگری مصر، قطر و آمریکا، نه اسرائیل و نه حماس حاضر به انجام دادن اقدامات لازم برای متوقف کردن کشتارها در غزه نیستند. ناامیدکننده است که انگلیس، مانند آمریکا و بسیاری از کشورها به اسرائیل برای متوقف کردن اهانت به قوانین بین‌المللی حقوق بشر، از طریق محدود کردن فروش تمامی تسلیحات تهاجمی و تایید اتهامات نسل‌کشی علیه نتانیاهو در دیوان بین‌المللی کیفری و اعمال تحریم‌های هدفمند به اندازه کافی فشار نیاورده است. ناامیدکننده است که ایران نیز نتوانسته حماس و حزب‌الله را در این میان کنترل کند.»

آثار حمله موشکی حزب‌الله لبنان به شهر «کریات بیالیک»، اراضی اشغالی، سپتامبر ۲۰۲۴

غزه بزرگ‌ترین شکست دولت بایدن است

گاردین می‌نویسد: «در میان این شکست‌های شرم‌آور، ناکارآمدی و جانبداری دولت آمریکا از همه ناامیدکننده‌تر است. «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا متعلق به نسلی از سیاست آمریکا است که به طور غریضی و احساسی، چه درست و چه غلط، از اسرائیل حمایت می‌کردند. اما اسرائیل امروزی که اعتبار بنیادین آن به عنوان یک «دموکراسی تابع قانون» به طور جدی زیر سوال رفته، تغییراتی اساسی یافته است، در حالی که بایدن همان است. او ساده‌لوحانه، پس از ۷ اکتبر، به نتانیاهو اختیارتام داد و حالا تنها با نگرانی فزاینده نظاره‌گر نتایج به بار آمده است. آمریکا بزرگ‌ترین تامین‌کننده کمک‌های مالی و تسلیحاتی به اسرائیل است. بایدن می‌تواند و باید کارهای بیشتری برای واداشتن نتانیاهو به توافق انجام دهد. اما او در عوض، ویرانگری جنگ‌طلبانه و پوچ‌گرایانه او را به بهایی گزاف برای منافع رژیم صهیونیستی، آمریکا و غرب و برای زندگی مردم عادی را تسهیل کرده است.»

در بخش پایانی این مطلب آمده است: «غزه بزرگ‌ترین شکست بایدن است، حتی بزرگتر از شکست او در اوکراین. با این وجود، مقامات واشنگتن به جای جبران فوری این آسیب وارده، می‌گویند که آتش‌بس پیش از جایگزین شدن او با رئیس‌جمهور جدید آمریکا غیرمحتمل است. با توجه به این، سیاست آمریکا حالا چیست؟ در یک کلام، کنترل و بازدارندگی. کاخ سفید که نتوانسته جنگ را متوقف کند، تنها مانع گسترش بیشتر آن پیش از انتخابات ماه نوامبر شود، چراکه نگران تاثیر آن بر فرصت‌های «کامالا هریس» و حزب دموکرات برای پیروزی در انتخابات است. واقعا این سیاست بخصوصی محسوب نمی‌شود. این شانه خالی کردن و چراغ سبز نشان دادن به افراط‌گرایان و تندروهای تمامی طرف‌ها برای انجام دادن بدترین اقدامات نامعقول و هولناکشان است. به همین دلیل است که خاورمیانه، اکنون، بیش از هر زمان دیگری در لبه یک پرتگاه قرار دارد.»

منبع: ایسنا

برچسب‌ها