جنایت صهیونیست ها در روزهای گذشته باعث شد مقاومت از شهر حیفا گذار کند و با تشدید درگیری ها این احتمال وجود دارد پاسخ حزب الله هر لحظه و ساعتی تغییر کند و فقط به آوارگی ۳۰۰ هزار شهرک نشین خلاصه نشود.  

سرویس جهان مشرق - تا هفته گذشته تحولات میدانی در نوار مرزی جنوب لبنان و شمال سرزمین های اشغالی به تبادل آتش سنگین یگان های توپخانه، پهپادی و حملات هوایی پر تکرار خلاصه می شد اما با حملات تروریستی رژیم صهیونیستی (انفجار دستگاه های ارتباطی) و شهادت ۱۲ تن از فرماندهان حزب الله، درگیری ها وارد مرحله جدیدی شد و می توان گفت جنگ میان دو طرف آغاز شده و هر لحظه تشدید می شود.

صهیونیست ها که با بحران آفرینی در منطقه به دنبال فرار از شکست هستند با انفجار دستگاه های ارتباطی که منجر به شهید و زخمی شدن صدها تن از شهروندان شد و همچنین با ترور فرماندهان تصور می کردند حزب الله به طور کامل در خلأ و شوک فرو رفته و توان حداقلی هم برای پاسخ گویی و مقابله ندارد.

رژیم اشغالگر پس از یک رشته جنایت تروریستی، موج جدید از حملات هوایی سنگین را هم با بمباران گسترده مناطق جنوبی لبنان به راه انداخت تا حزب‌الله را از هرگونه واکنشی ناتوان سازد و در موقعیت ضعف قرار دهد اما واقعیت در میدان نبرد به گونه ای دیگر بود و با تحلیل و محاسبات صهیونیست ها همخوانی نداشت.

صهیونیست ها به این نتیجه رسیده بودند حزب الله توانی برای پاسخ بازدارنده در میدان ندارد اما ساعت یک بامداد یکشنبه اول مهرماه مقاومت با وجود بمباران های سنگین جنگنده های رژیم موقت، در یک عملیات دقیق، دهها راکت نسل جدید را در چند مرحله به سمت سرزمین های اشغالی شلیک کرد که فقط به مناطق شمالی ختم نشد.

عملیات جبهه مقاومت تا حدود ساعت ۷ صبح ادامه داشت و دامنه شلیک ها برای نخستین بار در یک سال گذشته حومه شرقی شهر ساحلی حیفا را هم در برگرفت که با مرزهای لبنان حدود ۳۶ تا ۴۷ کیلومتر فاصله دارد و در این میان سامانه چند لایه دفاع هوایی صهیونیست ها به دلیل اشباع شدن فقط توانست شماری از راکت ها را در آسمان رهگیری و منهدم کند.

شهر ساحلی حیفا در غرب فلسطین اشغالی، بزرگترین و مهم ترین شهر پس از تل آویو و قدس به شمار می آید؛ این شهر از محور غرب به دریای مدیترانه و از جنوب به تل آویو (پایتخت خودخوانده رژیم صهیونیستی) متصل می شود و از محور شرقی هم در فاصله ۱۶۰ کیلومتری قدس قرار گرفته و حدود ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارد و در مناطق حومه هم ۳۰۰ هزار نفر ساکن هستند.

یک منبع میدانی که تحولات را در جنوب لبنان از نزدیک دنبال می کند به جزئیات عملیات مقاومت اشاره کرد و گفت: هدف اصلی حزب الله در عملیات بامداد یکشنبه اول مهرماه پایگاه هوایی رامات دیوید در ۲۳ کیلومتری جنوب شرق شهر حیفا بود که با مرزهای لبنان ۴۵ کیلومتر فاصله دارد و مهم ترین مقر نیروی هوایی ارتش رژیم صهیونیستی در شمال سرزمین های اشغالی به شمار می آید.

این منبع میدانی با بیان این که صهیونیست ها اغلب عملیات ها علیه لبنان را از این پایگاه هوایی ترتیب می‌دهند، افزود: رامات دیوید جزء سه پایگاه اصلی در فلسطین اشغالی محسوب می‌شود و محل استقرار اسکادران‌های ۱۰۹، ۱۱۰، ۱۱۷ و ۱۹۳ نیروی هوایی رژیم صهیونیستی به شمار می آید و همین مسئله بر اهمیتش افزوده است.

براساس اطلاعاتی که این منبع میدانی در اختیار مشرق گذاشته است، هدف دیگر مقاومت در این عملیات، شرکت نظامی رافائل در شمال شهر کریات یام (حدفاصل شهرهای عکا و حیفا) بود که با مرز لبنان ۲۶ کیلومتر فاصله دارد و حزب الله توانست با موفقیت این مرکز حساس را هدف قرار دهد و سامانه‌های دفاع هوایی رژیم صهیونیستی به دلیل خالی شدن لانچرها نتوانستند مانع از برخورد راکت‌های نسل جدید شوند.

این منبع میدانی با بیان این که وسایل ارتباطی منفجر شده در لبنان در این شرکت تولید تجهیزات الکترونیک آلوده شده بودند، اضافه کرد: صهیونیست ها رسما جنگ را آغاز کردند و حزب الله با هدف قرار دادن شهر راهبردی حیفا نشان داد توان کافی برای حفظ توازن قوا دارد و آماده پاسخ به هر سناریو و ماجراجویی صهیونیست ها است.

این منبع میدانی با تاکید بر این که غیرنظامیان در این عملیات هدف نبودند، افزود: شهر حیفا تا چند روز قبل وارد لیست نشده بود اما رفتار صهیونیست ها باعث شد مقاومت در تصمیم خود تجدید نظر کند و در آینده نزدیک این احتمال وجود دارد شهرک نشین ها در سرزمین های اشغالی هدف قرار گیرند.

در جریان انفجار تجهیزات ارتباطی آلوده دهها تن از شهروندان لبنانی شهید و زحمی شدند و باید توجه داشت در حال حاضر حزب الله توانایی دارد به راحتی شهرک نشینان صهیونیست را هدف قرار دهد اما خویشتنداری می کند و فعلا به صورت موقت به‌ وحشت، فرار و آوارگی ۳۰۰ هزار تن از آنان رضایت داده است.

این منبع نظامی ناامن کردن شهرک ها در عمق سرزمین های اشغالی را اولویت مقاومت دانست و گفت: فشار حزب الله دیگر به شمال فلسطین اشغالی خلاصه نمی شود و تمامی مناطق از جمله حیفا وارد لیست تخلیه شده اند و این مسئله صهیونیست ها را با مشکل بزرگی مواجه خواهد کرد چرا که نمی توانند از وحشت و فرار شهرک نشین های مهاجر به کشورهای مبداء جلوگیری کنند.

پاسخ حزب الله هر لحظه و ساعتی می‌تواند تغییر کند و امکان شلیک موشک های سنگین وجود دارد. مقاومت در این مرحله از عملیات با شلیک راکت به هدف اولیه یعنی ایجاد وحشت دست یافت و فقط به دنبال خالی کردن شهرک های صهیونیست نشین است و به همین دلیل از موشک استفاده نکرد و وعده های چند روز قبل سران باند جنایت کار را برای بازگرداندن دهها هزار آواره و دور کردن رزمندگان از مرز را به سخره گرفت و ناکام گذاشت.

به گزارش مشرق، حزب الله به راحتی می تواند هر نقطه ای از سرزمین های اشغالی را با موشک هدف قرار دهد و از رژیم صهیونیستی و غیر نظامیان تلفات بگیرد اما در حال حاضر موقتا وارد این مرحله نشده و در گام نخست در تلاش است وحشت و ناامنی را در سراسر فلسطین اشغالی حاکم کند و در ساعات و روزهای آینده باید منتظر ماند و دید تحولات به چه سمتی پیش خواهد رفت و اگر صهیونیست ها به جنگ افروزی اصرار کنند جبهه مقاومت آماده است وارد یک درگیری تمام عیار و سرنوشت ساز شود که وضعیت و مرزهای جغرافیایی را در غرب آسیا تغییر خواهد داد.

برچسب‌ها