کد خبر 1645245
تاریخ انتشار: ۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۶

زلنسکی طرح صلح نامزد معاونت ریاست‌جمهوری ترامپ برای پایان دادن به جنگ اوکراین را فاجعه‌بار خواند.

به گزارش مشرق، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین طرح پیشنهادی سناتور جی‌دی‌ونس، معاون منتخب دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را فاجعه‌بار خوانده و نسبت به آن واکنش نشان داد.

به گزارش راشاتودی، زلنسکی در اظهاراتی ونس را به اتخاذ مواضع بیش از حد رادیکال، در مورد ارائه راهکارهایی برای پایان دادن به جنگ میان اوکراین و روسیه متهم کرد.

اظهارات زلنسکی هنگام ورودش به آمریکا مطرح شد، جایی که انتظار می‌رود او در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک شرکت کند و دیداری با جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در کاح سفید داشته باشد.

رئیس‌جمهور اوکراین ضمن انتقاد از مواضع ترامپ و معاونش در مورد مسئله جنگ اوکراین عنوان کرد: ترامپ واقعا نمی‌داند که جنگ را چگونه متوقف کند و معاونش هم بسیار رادیکال است.

وی در رابطه با مواضع مطرح شده از سوی معاون ترامپ اینطور بیان کرد: به نظر می‌رسد که ونس منتظر فداکاری اوکراین در جنگ است. با این حال طرح این ایده که جهان به هزینه اوکراین جنگ را پایان دهد، غیرقابل قبول است.

زلنسکی ضمن انتقاد از اظهارات مطرح شده از سوی معاون ترامپ در مورد جنگ اوکراین، عنوان کرد: اینکه شخصی اوکراین را مجبور کند تا با واگذاری سرزمین‌هایش به روسیه مسوولیت اصلی توقف جنگ را بر عهده بگیرد، ایده بسیار وحشتناکی است.

زلنسکی به صراحت اعلام کرد که چنین ایده‌ای به پایان جنگ کمک نخواهد کرد. او حتی وعده‌های تیم‌ ترامپ برای پایان دادن یک شبه به جنگ را صرفا شعاری خواند.

انتقادات زلنسکی از ونس در حالی مطرح می‌شود که او با ادامه پیدا کردن کمک‌های مالی آمریکا به اوکراین مخالف است، ضمن اینکه پیشتر به لایحه کمک ۶۱ میلیارد دلاری که کنگره در سال جاری برای حمایت از اوکراین تصویب کرده است، هم رای منفی داد.

ونس در اظهاراتی به صراحت عنوان کرد: حمایت از اوکراین و ارسال پول به این کشور تنها موجب کمک به فاسدترین دولت و رهبر در اروپا می‌شود، بدون اینکه موجب پایان دادن به درگیری‌ها شود.

بخش از طرح صلح ارائه شده از سوی ونس بر این اساس است که روسیه اراضی ضمیمه شده در دوران جنگ را به عنوان قسمتی از خاکش حفظ نماید با این حال بخش دیگر اوکراین به عنوان یک کشور مستقل باقی بماند. پیشنهادی که زلنسکی شدیدا با آن مخالفت کرده است.

ونس در سال ۲۰۲۲ نیز در واکنش به جنگ میان اوکراین و روسیه عنوان کرد که هیچ اهمیتی به اینکه چه اتفاقی برای اوکراین بیفتد نمی‌دهد و بیشتر سعی می‌کند، بر مسائل داخلی مانند موضوعاتی همچون مهاجرت غیرقانونی و بحران قاچاق مواد مخدر در آمریکا متمرکز شود.

ونس از طرح ترامپ مبنی بر پایان دادن ۲۴ ساعته به جنگ اوکراین استقبال کرده است و به روسیه توصیه کرده است پیش از پذیرش طرح صلح نهایی برای پایان دادن به جنگ، از کی‌یف بخواهد تا از اقدام برای ورود به ناتو چشم‌پوشی کند.

دیدگاه این سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی کاملا در تضاد با مواضع دولت کنونی آمریکا در قبال اوکراین است که معتقد است، توافق صلح با مسکو باید بر اساس شرایط پیشنهادی کی‌یف انجام شود.

منبع: فارس