نمایندگان مجلس با کلیات طرح اصلاح موادی از قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور موافقت کردند.

به گزارش مشرق،نمایندگان در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه ۳ مهر ماه) مجلس شورای اسلامی، با ۱۴۵ رأی موافق، ۴۲ رأی مخالف و ۱۱ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۲ رأی مأخوذه با کلیات طرح اصلاح موادی از قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور موافقت کردند.

حق نداریم دوره شوراها را ۷ ساله کنیم

محمدصالح جوکار درباره این طرح، گفت: در حال حاضر نزدیک به شش دوره انتخابات شوراها در کشور برگزار شده است و با کارشناسان امر در مورد مشکلاتی که تا امروز درباره بحث شوراها در کشور وجود داشته، بررسی‌های لازم صورت گرفت و این طرح به بهترین شکل ممکن به صحن مجلس ارائه شد. لازم است نمایندگان با این طرح موافقت کنند تا انتخابات سال آینده به بهترین شکل ممکن برگزار شود.

وی متذکر شد: رهبر معظم انقلاب در سال ۹۶ سیاست‌های کلی انتخابات را ابلاغ کردند که باید قانون انتخابات شوراها نیز منطبق بر آن باشد. دیگر انتخابات دستی معنایی ندارد و انتخابات شوراها نیز باید مانند دیگر انتخابات باید الکترونیکی برگزار شود.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: دوره شوراها چهار ساله خواهد بود و حق نداریم آن را هفت ساله کنیم.

تدبیر مجلس برای جلوگیری از تخلف در شوراها

محمد بیات در موافقت با کلیات طرح اصلاح موادی از قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور، گفت: نظارت عالی مجلس در انتخابات باعث می‌شود در این طرح بازنگری صورت گیرد و اصلاحاتی در طرح قدیم اعمال شود.

نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: طرح مذکور همان طرح کوچک شده انتخابات ریاست جمهوری است با این تفاوت که نظارت‌ها بیشتر خواهد شد و تدابیری در نظر گرفته شده است که مانع از تخلفات می‌شود.

وی تاکید کرد: سیاست‌های شوراهای اسلامی شهر باید به روز باشد و تحولات آشکاری در آن به وجود بیاید. در طرح اصلاح قانون انتخابات شوراها این تغییرات به روز به خوبی در نظر گرفته شده است.

ضرورت تقویت شوراهای شهر و روستا

مصطفی نخعی نیز در موافقت با کلیات طرح مذکور، گفت: عدم وجود ظرفیت کافی در روستاها منجر شده مردم انگیزه لازم را برای حضور در شوراها نداشته باشند که باید انگیزه را در مردم ایجاد کنیم.

نماینده مردم نهبندان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: وضع قوانین باید باعث تقویت شوراها شود و همچنین جایگاه آنها ارتقا یابد. زمانی برای پاسخگویی به استعلامات و هیئت اجرایی در این طرح مشخص شده که نکته بسیار خوب و مهمی است، اما این اقدامات نباید باعث کاهش نقش نظارتی مجلس شود.