کد خبر 1645936
تاریخ انتشار: ۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۴

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی نگاه دیگر منتشر کرد:

در سخنرانی‌های موسمی رهبران جهان در مجمع عمومی سازمان ملل از دوستان اسرائیل تا دشمنان و منتقدان آن همه و همه خطر گسترش جنگ را در منطقه خاورمیانه گوشزد کردند؛ هشدارهایی که مغلوب منطق زور است و صرفا بعد اعلامی و تبلیغاتی و ابراز نگرانی دارد و فاقد کارکردی عملی است.

این ابراز نگرانی‌ها در دورهمی سالیانه رهبران کشورها بی‌شباهت با اظهار نگرانی‌های مداوم دبیر کل سازمان ملل در بحران‌ها و چالش‌های مختلف جهانی و در راس آنها ابرمنازعه خاورمیانه نیست.

اما در این میان، اظهارات و هشدار بایدن رئیس جمهور آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل متفاوت به نظر می‌رسد. بر خلاف نگاهی که ابراز نگرانی آمریکا نسبت به گسترش جنگ در منطقه را نوعی نارضایتی و مخالفت پنهان با جنگ اسرائیل علیه لبنان می‌داند، اما اتفاقا این نوع موضع بایدن و همچنین کاخ سفید و پنتاگون در سایه پل هوایی تسلیحاتی به اسرائیل، معطوف به کنترل و مهار طرف مقابل نسبت به ورود به این جنگ و گسترش آن و فراهم کردن فضای آزادی عمل بیشتر برای اسرائیل برای پیشبرد جنگ و اهداف خود است. اسرائیل در منطق سیاست آمریکا مخاطب چنین هشدارهایی نیست.

نظم بین‌المللی در جهان مدرن نیز با وجود پیشرفت‌های گسترده در حوزه‌های مختلف و وجود نهادی متبلورِ خرد جمعی جهانی (سازمان ملل) همچنان چون دنیای پیشا مدرن بر مدار «منطق زور» می‌چرخد و «زور منطق» همچنان مغلوب آن است و چیره‌گر نیست. اما در عین حال خود مفهوم «زور» و مولفه‌های آن دگرگون و مدرن شده و این خود مبحثی مفصل است که در این مجال نمی‌گنجد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.