کد خبر 1645936
تاریخ انتشار: ۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۴

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی نگاه دیگر منتشر کرد:

در سخنرانی‌های موسمی رهبران جهان در مجمع عمومی سازمان ملل از دوستان اسرائیل تا دشمنان و منتقدان آن همه و همه خطر گسترش جنگ را در منطقه خاورمیانه گوشزد کردند؛ هشدارهایی که مغلوب منطق زور است و صرفا بعد اعلامی و تبلیغاتی و ابراز نگرانی دارد و فاقد کارکردی عملی است.

این ابراز نگرانی‌ها در دورهمی سالیانه رهبران کشورها بی‌شباهت با اظهار نگرانی‌های مداوم دبیر کل سازمان ملل در بحران‌ها و چالش‌های مختلف جهانی و در راس آنها ابرمنازعه خاورمیانه نیست.

اما در این میان، اظهارات و هشدار بایدن رئیس جمهور آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل متفاوت به نظر می‌رسد. بر خلاف نگاهی که ابراز نگرانی آمریکا نسبت به گسترش جنگ در منطقه را نوعی نارضایتی و مخالفت پنهان با جنگ اسرائیل علیه لبنان می‌داند، اما اتفاقا این نوع موضع بایدن و همچنین کاخ سفید و پنتاگون در سایه پل هوایی تسلیحاتی به اسرائیل، معطوف به کنترل و مهار طرف مقابل نسبت به ورود به این جنگ و گسترش آن و فراهم کردن فضای آزادی عمل بیشتر برای اسرائیل برای پیشبرد جنگ و اهداف خود است. اسرائیل در منطق سیاست آمریکا مخاطب چنین هشدارهایی نیست.

نظم بین‌المللی در جهان مدرن نیز با وجود پیشرفت‌های گسترده در حوزه‌های مختلف و وجود نهادی متبلورِ خرد جمعی جهانی (سازمان ملل) همچنان چون دنیای پیشا مدرن بر مدار «منطق زور» می‌چرخد و «زور منطق» همچنان مغلوب آن است و چیره‌گر نیست. اما در عین حال خود مفهوم «زور» و مولفه‌های آن دگرگون و مدرن شده و این خود مبحثی مفصل است که در این مجال نمی‌گنجد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس