کد خبر 1650709
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۹

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی فحوا منتشر کرد:

علمای اسلام یا علمای صهیون؟!

واکنش نخبگان دینیِ کشورهای عربیِ خلیج فارس به تحولات اخیر لبنان

پس از حملات خرابکارانۀ صهیونیست‌ها به ابزارهای ارتباطی و پیجرهای لبنانی و در پی انفجار این ابزارها طی روزهای ۱۷ و ۱۸ سپتامبر که منجر به کشته و زخمی شدن چند هزار نفر شد، شیخ احمد الخلیلی، مفتی اعظم عُمان، این حادثه را در حالی به شدت محکوم کرد که نخبگان دینیِ هیچ‌یک از کشورهای عربیِ حاشیۀ خلیج فارس، موضعی در این خصوص نگرفتند و این اقدام جنایت‌آمیز را محکوم نکردند.

در ادامه، با آغاز حملات اسرائیل به خاک لبنان که نهایتاً به شهادت سید حسن نصرالله منتهی شد، باز هم این احمد الخلیلی بود که در میان علمای این چند کشور عربی سینه سپر کرد و برای شهادت دبیرکل فقیدِ حزب‌الله لبنان پیام تسلیت صادر کرد. شیخ احمد الخلیلی، مفتی اعظم مذهب «اباضیه» در عمان، به عنوان تنها کشورِ اباضی‌مذهبِ جهان است؛ مذهبی که وهابیتِ سعودی، دائماً آن را می‌کوبد و به دیدگاه‌های دینیِ آنان توهین می‌کند.

در لایۀ نخبگان دینیِ مابقی این کشورها، به ویژه عربستان، نه تنها پیامی در هم‌دردی با مردم مظلوم لبنان و حمایت از مقاومت صادر نشد، بلکه چهره‌هایی چون محمد علی الحسینی، روحانی سعودی‌لبنانیِ ضد محور مقاومت، در سخنانی طعنه‌آمیز خطاب به رهبر فقید حزب‌الله لبنان در شبکۀ «العربیه»، ضمن توصیه به وی برای نوشتن وصیت‌نامه‌اش گفت: «ایران تو را فروخته است و اکنون تو هدف اول ترور هستی!» اظهاراتی که در رسانه‌های اجتماعی نیز فراگیر شد.

البته این نخستین بار نیست که نخبگان دینی سعودی، در اوج نبرد میان جبهۀ مقاومت و دشمن صهیونیست، از پشت به مقاومت خنجر می‌زنند؛ چنانکه در جنگ سال ۲۰۰۶ (جنگ ۳۳روزه) نیز یکی از مفتی‌های بزرگ عربستان صراحتاً فتوا داد که به حزب‌الله کمک نشود و حتی برای پیروزی آن دعا نکنند!

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.