رفتن به سمت انسجام داخلی در برابر تنش‌های خارجی یک امر کاملا عقلایی و در چهارچوب منافع ملی است.

در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل با نام «ویژه‌های مشرق» شما را در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم.

در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید.

**********

یکی از محورهایی که از سوی رسانه های مختلف مدت هاست که مطرح می شود، محور تقویت داخل در برابر تهدیدات خارجی است، اصلاح طبان در این زمینه تاکید دارند در برابر یک تهدید خارجی در شرایط کنونی و وجود سطح تنش با رژیم صهونیستی باید در مسیر انسجام داخلی حرکت و تولید سرمایه اجتماعی کرد.

در همین زمینه روزنامه هم‌میهن طی یادداشتی نوشت:

کته آنجاست که تفوق و پیروزی در هر منازعه سخت‌افزاری و مناقشه میدانی، التزام و پیوست‌های مختلف و متکثری دارد، در چنین شرایطی که از آن با عنوان «جنگ فرسایشی» یاد می‌کنند، بیش و پیش از هر گزینه و گزاره‌ای، طرفی دست بالا را خواهد داشت که بتواند تکانه‌های اقتصادی و اجتماعی و سیاسی پیامدی را در داخل و در قالب استحکام و انسجام درون ساختاری مدیریت کند. لذا در کنار توجه متولیان امور نظامی به تحولات میدانی و نیز توجه بیش از اندازه افکارعمومی به جلوه‌های سخت‌افزاری نزاع رخ‌داده، دولتمردان و تصمیم‌سازان سیاست داخلی باید فکری به حال رتق‌وفتق امور اقتصادی و اجتماعی کشور کنند.

به نوشته این روزنامه،

این همزمانی افزایش تنش و منازعه خارجی با برآمدن دولت تازه هم می‌تواند تهدید مضاعف باشد و هم فرصت و مجالی برای همپوشانی و بهبود وضعیت در هر دو سطح داخلی و خارجی. اگر دولت چهاردهم همانگونه که وعده داده و در سیاست‌های اعلامی خود از اصلاح و تغییر وضعیت موجود گفته است، فارغ از افزایش سطح تنش در بیرون، اهتمام و تمرکز خود را به سمت داخل معطوف دارد و ابرمسئله‌های آسیب‌زا و ناترازی‌های مختلف در سطوح اقتصادی و اجتماعی و سیاسی را سامان و التیام بخشد، می‌توان گفت که ایران در آن منازعه فرسایشی در جبهه بیرونی هم امکان تفوق و برتری و دست بالا را خواهد داشت.

این روزنامه اما در ادامه پیشنهاد می دهد:

مسائلی چون رفع فیلترینگ، به‌کارگیری شایستگان و متخصصان در بدنه و ساختار دولتی، ارتقای سرمایه اجتماعی در قالب میدان‌دهی به محذوفان همیشگی و به بازی گرفتن آنان در فرایندهای سیاسی و اجتماعی، پرهیز از انگاره‌های تفرقه‌آمیز در قالب تقسیم‌بندی‌های تبعیض‌آمیز، کار سخت و شاقی نیست و این دولت می‌تواند در چارچوب راهبرد وفاق ملی با کمترین هزینه آن را پیگیری و عملیاتی کرده و بازخورد آنی و مثبت آن را در سطوح مختلف حاصل کند.

گفتنی است درباره این محور مورد تاکید اصلاح‌طلبان باید گفت که رفتن به سمت انسجام داخلی در برابر تنش های خارجی یک امر کاملا عقلایی و در چهارچوب منافع ملی است.

اما در این میان ذکر چند نگته ضروری است:

نکته اول اینکه در برابر تهدید خارجی مهمترین عنصر حمایت از سیاست ها و تدابیر نظام می باشد که بررسی برخی رسانه های اصلاح طلب نشان می‌دهد که آنان در این زمینه نمره قابل قبول نمی گیرند. چرا که برخی از رسانه های این جریان ضمن بزرگنمایی تهدید اسرائیل از سویی پیش از عملیات وعده صادق ۲ از سوی دیگر اقدام به تقلیل نمایی از توان نیروهای مسلح ایران داشتند.

نکته دوم اما اینکه برای تاکید بر انسجام داخلی به عنوان یک امر کاملا درست باید بر اساس یک ایده برای ساختن ایران قوی باشد که متاسفانه آغشته به اغراض سیاسی و جریانی شده است. اینکه در شرایط کنونی باید ساخت اقتصادی کشور به عنوان اولویت اول مورد تاکید قرار گیرد در حاشیه قرار گرفته و مسائلی فرعی که همچون فیلترینگ که در یک روند در حال حل شدن است، در اولویت قرار می‌گیرد.

به نظر می ‌سد در شرایط کنونی باید مطالبه اصلی پیشنهاد ایده اقتصادی و مطالبه بیان ایده اقتصادی دولت برای ساخت ایران قوی باشد. قوی شدنی که باید مبتنی بر اتکای به داخل و نه هدر دادن زمان کشور به مذاکرات تجربه شده بی حاصل باشد.

حمله روزنامه اصلاح طلب به معاون اول رئیس جمهور!

یک رسانه اصلاح طلب معاون اول رئیس جمهور را فرد بی مسئولیتی دانست که شبیه احمدی نژاد رفتار می کند! محمدرضا عارف چندی پیش طی اظهاراتی در پاسخ به تهدیدات رژیم صهیونیستی برای حمله به یاران گفته بود: تهدیدها برای ما شوخی است. در ۴۰ سال گذشته نشان دادیم هیچ تهدیدی نمی‌تواند موجب عقب‌نشینی ما از برنامه و کارهایمان شود؛ ما راه خود را محکم ادامه خواهیم داد.

در همین زمینه اما روزنامه اعتماد با بیان اینکه یکی از مشکلاتی که در دو دهه گذشته و به‌طور مکرر در عرصه سیاست با آن مواجه بوده‌ایم و زیان‌های فراوانی به حس و اعتماد عمومی مردم به حکومت و دولت‌مردان زده است، بیان مواضع بی‌پایه از جانب آنان است، نوشت:

دولتی که باید بکوشد سرمایه اجتماعی اندک خود را افزایش دهد و به بالای ۷۰ درصد برساند چگونه می‌تواند در همین ابتدای کار با این نوع گفتارها آن را تنزل دهد؟ سخنان آقای عارف درباره تهدیدات اسرائیل از این جمله است که گفت آنها برای ما شوخی است. این نحوه سخن گفتن نه نشانه شجاعت است و نه درایت و هیچ ربطی هم به واقعیت تهدید ندارد. معنای مخالفش هم این نیست که بترسید. بلکه سیاستمدار نباید هیچ چیز جدی را با طنز یا بی‌مسئولیتی پاسخ دهد.

این روزنامه اصلاح طلب اما با بیان اینکه سیاسیون دولت پزشکیان باید از لاک سیاسیون دو دهه گذشته بیرون بیایند، تاکید کرد، اگر گمان می‌کنند که با رویکردها و شیوه‌های گذشته قادر به جلب اعتماد مردم و جامعه هستند تردید نکنند که اشتباه می‌کنند و زمین خواهند خورد. بدون مشورت حرف زدن و بدون مشاور رسانه‌ای معتبر و آگاه نظر دادن مثل شنا کردن فرد مبتدی در دریای خروشان است. ممکن است دو بار نفس بکشید ولی در غرق شدن تردید نکنید.

آقای پزشکیان اعلام کرده که دروغ نخواهد گفت. اگر همین یک وعده را انجام دهند سیاست ایران را کفایت می‌کند. ولی دروغ در سیاست معنای عمیقی دارد. بیان بی‌ربط با پرسش، یا بیان ناقص یا عدم طرح پاسخ مرتبط و... هر کدام وجهی از دروغ تلقی می‌شوند. بعلاوه شما باید پرهیز از خلاف‌گویی را در میان اعضای دولت خود هم تضمین کنید.

گفتنی است این نقد رادیکال یک رسانه اصلاح‌طلب در برابر اظهارات معاون اول رئیس جمهور علاوه بر اینکه مبتنی بر اخلاق ژورنالیستی نیست اما از سوی دیگر، موید یک نکته دیگر نیز هست که برخی رادیکال‌های اصلاح طلب گویا بیانشان در برابر رژیم غاصب از سر شجاعت نیست!