کد خبر 1651792
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۳

رژیم صهیونیستی به زعم خود در حالی به دنبال اجرای طرح موسوم به «ژنرالها» در شمال غزه است که صاحب این طرح به شکست آن اذعان کرده است.

به گزارش مشرق، رای الیوم در مطلبی با اشاره به اوضاع شمال غزه آورده است: جنگ، کشتار، محاصره شدید، محرومیت، تحقیر، گرسنگی و فرار از مرگ به سمت مرگی دیگر، وصف حال ساکنان شمال غزه در نتیجه حمله نظامی رژیم صهیونیستی از چند روز قبل است که این منطقه را به جهنمی تبدیل کرده است. شمال غزه در معرض شدیدترین و خطرناک ترین مراحل جنگی قرار دارد که بیش از یکسال است رژیم صهیونیستی علیه این منطقه به راه انداخته است و به مکانی برای مرگ، سوختن و کشتار تبدیل شده است. این منطقه کوچک و جدا افتاده از دنیا در معرض انواع کشتار شنیع است. با وجود آمار بالای شهدا و ویرانی گسترده و خطرناکی که بیش از ۴۰۰ هزار سکنه این منطقه با آن روبرو هستند اما هیچ تحرک عربی یا بین المللی برای نجات ساکنان از مرگ انجام نمی‌شود و آنچه از طریق شبکه های اجتماعی بیان می‌شود، گواه این است که ای منطقه کوچک در آستانه مرحله ای خطرناک در راستای طرح موسوم به اسرائیل بزرگ قرار دارد.

رای الیوم ادامه داد: آنچه در شمال غزه می‌گذرد به ویژه در «بیت حانون، بیت لاهیا و جبالیا» در واقع در راستای اجرای طرح «بنیامین نتانیاهو» موسوم به طرح ژنرالها برای سیطره برای کل شمال و تبدیل آن به منطقه غیرقابل سکونت است. رسانه صهیونیستی «یدیعوت آحارنوت» از محاصره شدید اردوگاه جبالیا برای ماههای طولانی خبر داد و آن را در راستای اجرای طرح ژنرالها برای کوچاندن حدود ۳۰۰ هزار نفر از شمال غزه به سمت جنوب آن دانست. مساحت شمال غزه حدود ۱۱۰ کیلومتر یعنی معادل یک سوم مساحت غزه است. ارتش اشغالگر با محاصره جبالیا اقدام به جدا کردن شمال غزه شامل «بیت حانون، بیت لاهیا و جبالیا» از شهر غزه و ایجاد موانع کرده است. از زمان حمله ارتش اشغالگر به اردوگاه جبالیا و مناطق شمالی غزه سئوالاتی درباره اجرای طرح ژنرالها مطرح می‌شود که هدفش بیرون راندن ساکنان شمال غزه و تبدیل آن به منطقه نظامی حائل است.

رای الیوم نوشت: این درحالی است که صاحب طرح ژنرالها به شکست طرح خود در برابر پایداری و ایستادگی ساکنان غزه اذعان کرده و به ناتوانی اسرائیل در تحقق پیروزی بر حماس اذعان کرده است. «گئورا آیلند» صاحب این طرح به کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی گفت: «پیروزی مطلق در غزه و لبنان محقق نخواهد شد و حماس و حزب الله تسلیم نخواهند شد و حملات ادامه خواهد داشت. تداوم جنگ در دو جبهه به نفع اسرائیل نیست و باید زمینه را برای راهکار سیاسی برای دو جبهه باز کنیم.»

«قاصد احمد» کارشناس نظامی اردنی نیز بیان کرد: آنچه ارتش اشغالگر در شمال غزه انجام می دهد طرح ژنرالها نیست بلکه کشتار جمعی است که هدفش کوچاندن فلسطینیان به منطقه «المواصی» ناامن در جنوب غزه در چارچوب طرح بزرگ صهیونیستی است.

وی افزود: ارتش اشغالگر به دنبال تقسیم غزه و بریدن آن به شکلی است که عملیات نظامی این رژیم را هموار کند. هدف کنونی تخلیه کامل شمال غزه یا حداقل کم کردن ساکنان آن است. واقعیت این است که اسرائیل از حیث نظامی شکست خورده است و فلسطینیان با وجود همه حملات اشغالگران حاضر به خروج از سرزمین خود نیستند. اسرائیل از یک سو به مقاومت و از سوی دیگر به ساکنان فشار وارد می‌کند. طرح صهیونیست‌ها تخلیه کامل غزه است. مرحله اول این طرح کوچاندن فلسطینیان به سمت «المواصی» با ارتکاب نسل کشی است. حملات شدید طرح نظامی نیست بلکه هدفش مجبور کردن مردم به آوارگی است.

حاتم «کریم الفلاحی» کارشناس امور نظامی و راهبردی نیز گفت: طرح ژنرالها با هدف سیطره بر شمال غزه و بیرون راندن ساکنان باقیمانده به مثابه جوهری بر روی کاغذ است و اجرای آن با مشکلات زیادی همراه است. طرح ژنرالها با هدف سیطره بر شمال غزه و کوچ دادن ساکنان است و این در راستای مرحله چهارم از جنگ زمینی در غزه است.

وی افزود: این طرح شامل دو مرحله است نخست ایجاد محاصره و گرسنه نگه داشتن غیرنظامیان و گشودن معبری از راه جاده الرشید تا بتواند فلسطینیان را به مناطق مرکزی کوچ دهد و مراکز ایست و بازرسی در مسیر آنها قرار دهد. مرحله دوم شاهد حمله نظامی بزرگ به شمال غزه است که ارتش اشغالگر تخمین می ‌ند که ۵ هزار رزمنده مقاومت در آن باشد. هدف سیطره بر منطقه است.

الفلاحی تاکید کرد: ارتش اشغالگر با چالش های بزرگی روبرو است در این طرح کاغذی شانس موفقیت ندارد. ۵ لشکر اسرائیل در این منطقه عملیات انجام داده و توفیقی به دست نیاورده‌اند. مشکل این است که اسرائیل با وجود عملیات مداوم کنترلی بر غزه ندارد و نظامیان کنونی توان اجرای طرح ژنرال‌ها را ندارند مگر اینکه نظامیانی خارج از غزه به کار گرفته شوند.

طرح موسوم به ژنرالها از سوی ژنرال «گئورا آیلند» که رئیس سابق شورای امنیت داخلی رژیم صهیونیستی بود، از ابتدای جنگ غزه مطرح شد. طبق این طرح مناطق شمالی غزه که شامل مناطق شمال با شهر غزه و گذرگاه «نتساریم» است به منطقه نظامی بسته تبدیل می‌شود. در جریان اجرای طرح، حدود ۶۰۰ هزار فلسطینی از مناطق شمالی به سمت جنوب از طریق گذرگاه‌های تعیین شده از سوی ارتش رژیم صهیونیستی رانده می شوند. محاصره کاملی بر منطقه اعمال و برای آنانی که در شمال غزه مانده کمکی ارسال نخواهد شد.

منبع: ایرنا