به گزارش مشرق، کانال تلگرامی تفسیرگر نوشت:

️عملیات های شهادت طلبانه تاریخی به درازای اشغالگری صهیونیست ها دارد؛ جایی که دیگر چیزی برای از دست دادن نمانده، فرد مبارز سعی می کند به هر شیوه ای که شده، بر پیکره اشغالگران سرزمینش ضربه وارد آورد.

️پس از شروع انتفاضه اول، روند عملیات های شهادت طلبانه شدت گرفت که شهید یحیی عیاش پایه گذار آن بود اما با شروع انتفاضه دوم جریان عملیات های استشهادی به اوج خود رسید.

️پس از فرار اسرائیل از نوار غزه و استقرار مقاومت و همچنین تکمیل دیوار حائل و جدایی کرانه غربی رود اردن از سرزمین های ۱۹۴۸، تا حد زیادی راهبرد عملیات شهادت طلبانه کنار گذاشته شد اما در سالهای اخیر با فشار بیشتری که صهیونیست ها به فلسطینیان وارد کردند و ادامه شهرک سازی ها و آواره سازی فلسطینیان، به طور طبیعی و خودجوش این نوع عملیات ها در کرانه غربی رود اردن و سرزمین های ۱۹۴۸ شدت گرفته است.

️با شروع طوفان الاقصی و جنایات بی سابقه اسرائیل در باریکه غزه بازهم جریان عملیات های خودجوش مردمی افزایش یافت که اثرات مهمی بر جبهه داخلی صهیونیست ها برجای می گذارد.

️اولین اثر القای حس ناامنی همه جانبه و فراگیر در فلسطین اشغالی است ؛ یعنی مهاجران اشغالگر احساس می کنند که در هیچ کجای فلسطین مامنی برای آنها وجود ندارد و علاوه بر تحمل شرایط جنگی ، باید در پشت جبهه های نبرد نیز آماده هر اتفاق ناگواری باشند.

️در نتیجه باید گفت ایجاد حس ناامنی سراسری در جغرافیای فلسطین اولین کارکرد این گونه عملیات هاست.

️کارکرد بعدی اینست که امید به آینده و بهبود شرایط امنیتی از تصور صهیونیست ها خارج می شود؛ در چنین شرایطی که فرد فرد آنان امیدی به بهتر شدن اوضاع امنیتی در آینده نداشته باشند ، بی تردید انگیزه ماندن در فلسطین را از دست می دهند کما این که بسیاری داده اند و درصد بالایی از اسرائیلی ها ، مدت زمان زیادی را طی سال ، خارج از فلسطین زندگی می کنند.

️سوم این که سربازان و افسران اسرائیلی که در جبهه های جنگ در غزه و لبنان می جنگند ، خیالشان از عقبه خود و امنیت خانواده هایشان آسوده نخواهد بود و همین امر بر روحیه آنان و عملکردشان در نبرد، تاثیر منفی بالایی می گذارد.

️البته این نکته را نیز باید ذکر کرد که این عملیات ها عمدتا بدون برنامه و سازماندهی هستند و عکس العمل طبیعی فلسطینیان به تحقیرها و ظلم هایی است که روزانه نسبت بدان ها انجام می گیرد و تصور این که یک راهبرد مدون و مشخص پشت آنهاست، صحیح نیست؛ اما به هر حال اثرات وضعی خود را بر جبهه صهیونیستی می گذارد.

️چهارمین اثر نگه داشتن روح مقاومت در جامعه فلسطین است ؛ برای مثال بیروت پس از اشغال در سال ۱۹۸۲ برای صهیونیست تا حد زیادی امن بود تا این که عملیات خالد علوان این امنیت را شکست و شروعی شد برای مبارزات بعدی علیه اشغالگران.

️در نتیجه باید گفت تاثیرات روانی و تبلیغاتی این عملیات ها به گونه ای است که فرهنگ مقاومت و روح ضد اشغالگری را در جامعه فلسطین زنده و جاری نگه می دارد و دومینو وار باعث شکل گیری خیزش های بعدی می شود.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس