کد خبر 1652284
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۴۰۳ - ۰۵:۴۰

با تصویب تعرفه های گمرکی کم سابقه توسط اتحادیه اروپا علیه خودروهای برقی چینی، شکست بزرگی در دیپلماسی پکن به ثبت رسید.

سرویس جهان مشرق- چندی قبل بود که کمیسیون اقتصادی اتحادیه اروپایی بعد از نزدیک به یک سال بررسی، اعلام کرد خودروهای برقی چینی که در حال تسخیر بازار این بخش از جهان هستند، با حمایت های ویژه و مالی پکن توانسته اند به این موفقیت برسند. در واقع، قیمت پایین این خودروها در کنار کیفیتی که داشت، باعث شد تا سهم کمتر از چهار درصدی چینی ها در سال ۲۰۲۰ به ۲۵ درصد در ۲۰۲۳ برسد که یک هشدار نگران کننده و جدی برای قاره سبز بود. در واقع، نتیجه گیری این اتحادیه در این موضوع، رقابت نادرست و دامپینگ شرکت های چینی در تولید و عرضه این خودروها بود.

درباره چین بیشتر بخوانید:

یورش چین به جهان با ماشین برقی!

باز هم چینی‌ها همه را شوکه کردند!

ورود چین به صنعت خودرو را جدی بگیرید!

جنگی که عرب‌ها را به چین رساند!

چین مانند یک هوش مصنوعی؛ از اوکراین تا غزه!

این رشد خیره کننده که به یک باره و در بازه زمانی بسیار اندکی رخ داد، نگرانی های زیادی را در کشورهای عضو این اتحادیه ایجاد کرد. چینی ها که در این فناوری سبز توانسته اند پیشرفت چشمگیری را تجربه کنند، حالا به تهدیدی جدی و مستقیم برای اشتغال بیش از ۲ میلیون نفر در اروپا تبدیل شده اند. همین نیز باعث شده تا یک رای گیری برای افزایش عوارض و مالیات گمرکی به این ماشین ها صورت گیرد که نتایج عجیبی داشت. ۱۰ کشور موافق، ۵ کشور مخالف و ۱۲ رای نیز ممتنع بود که یعنی، تصویب عوارض نزدیک به ۴۰ درصدی به این خودروها!

اگرچه این عوارض برای تمامی کارخانه ها و ماشین های وارداتی به اروپا یکسان نیست و متناسب با هر کدام، متفاوت است، اما یک شکست جدی در دیپلماسی پکن به شمار می رود. شاید این کشور قدرتمند شرقی تصورش را هم نداشت که این نتیجه در رای گیری ثبت شود اما وقتی بدانیم یونان و صربستان به عنوان متحدان اصلی چین به این رای گیری رای منفی نداده اند، می توان اذعان داشت که پکن شکست قابل توجهی در این عرصه داشته که قطعا تبعات جدی در آینده خواهد داشت.