نفت

رسانه‌های غربی درباره هرگونه ماجراجویی احتمالی رژیم صهیونیستی علیه تاسیسات نفتی ایران و پیامدهای آن برای اقتصاد بین‌الملل و بازار جهانی انرژی هشداردادند.

به گزارش مشرق، روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» در گزارشی با اشاره به بالا رفتن قیمت نفت برنت تا ۸۱ دلار در هر بشکه، بعد از عملیات موشکی ایران علیه رژیم صهیونیستی، افزود: کارشناسان هشدار داده اند که حمله احتمالی اسرائیل به تاسیسات نفتی ایران، ممکن است قیمت نفت را به بالای ۱۰۰ دلار ببرد و به رکود اقتصاد جهانی بیانجامد.

این رسانه آمریکایی، وضعیت بازارها را نامطمئن ارزیابی کرد و نوشت: در چنین شرایطی، تاجران حوزه انرژی، خطرات ژئوپلیتیک موجود علیه روند عرضه و تقاضای نفت در معاملات آتی را در نظر می گیرند.

خبرگزاری «دویچه‌وله» آلمان نیز در گزارشی با اشاره به لفاظی مقامات رژیم صهیونیستی برای حمله به تاسیسات نفتی ایران، نوشت: نفت برنت بعد از عملیات موشکی ایران علیه اسرائیل، ۱۷ درصد افزایش یافت. در صورت حمله تل آویو به زیرساخت های نفتی ایران، قیمت نفت ممکن است حتی تا ۲۰۰ دلار افزایش یابد.

این رسانه غربی نوشت: سطح تنش ها بالاست و هر گونه پاسخ اسرائیل به عملیات موشکی ایران، می تواند به زنجیره تامین نفت جهان آسیب بزند.

دویچه‌وله، وضعیت کنونی بازار نفت را باوجود افزایش قیمت، باثبات ارزیابی کرد و نوشت: گسترش جنگ این ثبات را تهدید می‌کند؛ به ویژه اگر تنش ها در تنگه هرمز(به عنوان شاهراه عبور نفت جهان) افزایش یابد.

این رسانه آلمانی درباره پیامدهای از بین رفتن ثبات بازار انرژی نوشت: افزایش قابل ملاحظه قیمت نفت می تواند نرخ بهره را افزایش دهد و به کاهش رشد اقتصادی و شکست تلاش ها برای کنترل تورم در جهان منجر شود.

دویچه‌وله در عین حال، خودداری رژیم صهیونیستی از حمله به زیرساخت های نفتی ایران، به خاطر تبعات جهانی آن را نیز بعید ندانست.

این رسانه آلمانی، وضعیت را برای بازار نفت و اقتصاد جهانی، نامطمئن ارزیابی کرد و آینده این بازارها را تحت تاثیر تحولات آینده غرب آسیا دانست.

کاهش تقاضای چین، در کنار کاهش تولید کشورهای عضو اوپک(سازمان کشورهای صادرکننده نفت)، ثبات و حتی روند نزولی قیمت نفت را در ماه های گذشته رقم زده بود.

سازمان اوپک و متحدانش در ماه ژوئن (خرداد) توافق کردند که کاهش تولید ۳.۶۶ میلیون بشکه در روز را تا پایان سال ۲۰۲۵ تمدید کنند و کاهش های داوطلبانه اضافی ۲.۲ میلیون بشکه در روز تا سپتامبر (شهریور) سال جاری ادامه یابد.

اوپک بیش از ۳۷ درصد از کل عرضه نفت جهان را به خود اختصاص می دهد. این نهاد سیاستگذار حوزه انرژی، از سال ۲۰۲۲ تولید خود را به میزان ۵.۸۶ میلیون بشکه در روز کاهش داد که ۵.۷ درصد تقاضای جهانی محسوب می شود.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس