جنبش انزوا، عدم سرمایه‌گذاری و تحریم اسرائیل (BDS) که هدف آن تحت فشار قرار دادن رژیم صهیونیستی است، مانع حرکت یک کشتی حامل مواد منفجره به سمت اراضی اشغالی شد.

به گزارش مشرق، دولت مالت از ورود کشتی «کاترین» به آب‌های این کشور جلوگیری کرد. کشتی با پرچم پرتغال حامل هشت کانتینر مواد منفجره بود که در ساخت بمب‌های انفجاری قوی استفاده می‌شد. این کشتی با هدف حمایت از نسل کشی ۲.۳ میلیون فلسطینی در نوار محاصره شده غزه، از ویتنام حرکت کرد و به سمت اراضی اشغالی رفت.

طبق گزارش عربی۲۱، پیش از این، دولت پرتغال پس از تحقیقاتی که تحت تأثیر فشارهای مردمی و اتحادیه‌های کارگری انجام شد، از این کشتی خواست پرچمش را بردارد. این کشتی همچنین نتوانست در کشورهای جنوب آفریقا مانند نامیبیا و آنگولا پهلو بگیرد و این کشورها از دادن مجوز ورود به بنادر خود به آن خودداری کردند.

به گفته جنبش بایکوت اسرائیل (BDS)، کشتی کاترین در نتیجه فشار مداوم فعالان، اتحادیه‌ها و جنبش‌های مردمی از چندین کشور از جمله مالزی، مونته نگرو و اسلوونی، نتوانست در هیچ بندری پهلو بگیرد. اسلوونی کمپین‌های مختلفی را برای ایجاد مانع در مسیر کشتی راه اندازی کرد.

سپتامبر گذشته، مرکز حمایت حقوقی اروپا (ELSC) یک اخطار قانونی به دولت پرتغال ارسال کرد و بر اساس دلایل قانونی مرتبط با جلوگیری از همدستی تحت کنوانسیون ممانعت و مجازات جنایت نسل کشی خواستار برداشتن پرچم پرتغال از کشتی کاترین شد.

«فرانچسکا آلبانیز» گزارشگر ویژه سازمان ملل در اراضی اشغالی فلسطین از دولت پرتغال خواست تا در مورد این کشتی تحقیق کند.

وی بر تعهد قانونی کشورها برای تحریم نظامی رژیم صهیونیستی تاکید کرد و گفت که کوتاهی در این مساله ممکن است نقض کنوانسیون نسل کشی محسوب شود.

آلبانیز افزود: هرگونه انتقال تجهیزات نظامی به اسرائیل به منزله نقض کنوانسیون نسل کشی و قطعنامه شورای حقوق بشر مبنی بر ممنوعیت انتقال اسلحه به اسرائیل است.

جنبش بایکوت، سلب سرمایه‌گذاری و تحریم اسرائیل (BDS) از فعالیت خستگی ناپذیر شرکای خود در کمپین «کشتی را متوقف کنید» در مالت، پرتغال و در سراسر جهان و همه کسانی که به فراخوان این جنبش پاسخ دادند، از نامیبیا تا مونته نگرو و از آنگولا تا مالزی قدردانی کرد.

منبع: ایسنا