کد خبر 1655369
تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۶

چین به شدت از استقرار موشک میان‌برد آمریکا در شمال فیلیپین ابراز نگرانی کرده و این اقدام را تهدیدی برای ثبات منطقه‌ می‌داند، نیروهای آمریکایی و فیلیپینی می‌گویند هدف آنها تقویت همکاری‌های نظامی است.

به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری آسوشیتد پرس، دولت جو بایدن با تقویت یک زنجیره از ائتلاف‌های نظامی در منطقه اقیانوس هند-پاسیفیک، تلاش می‌کند با چین در هرگونه رویارویی احتمالی بر سر تایوان و سایر نقاط بحرانی در قاره آسیا، مقابله کند. فیلیپین نیز همزمان با افزایش اختلافاتش با پکن بر سر مناطق مورد مناقشه در دریای جنوبی چین، در تلاش است تا سیستم‌های دفاع‌ سرزمینی خود را تقویت کند.

چین به شدت با افزایش استقرار نیروهای رزمی آمریکایی در آسیا مخالف است اما این کشور به ویژه نگران استقرار سیستم موشکی تایفون توسط ارتش ایالات متحده در فلیپین بوده است. تایفون که سلاحی زمینی است و می‌تواند موشک‌های استاندارد ۶ و موشک حمله زمینی تام هاوک را شلیک کند، در شمال فیلیپین به عنوان بخشی از تمرینات مشترک نظامی آمریکا با نیروهای فیلیپینی مستقر شده است.

ژنرال مارکوس اوانز، فرمانده کل تیپ ۲۵ پیاده‌نظام مستقر در هاوایی، گفت: استقرار سیستم موشک میان‌برد توسط ارتش ایالات متحده در شمال فیلیپین «بسیار مهم» بوده و به نیروهای آمریکایی و فیلیپینی این امکان را داده است که به‌طور مشترک برای استفاده احتمالی از چنین تسلیحات سنگینی در شرایط خاص این مجمع الجزایر آسیایی آموزش ببینند.

سیستم موشک تایفون قرار بود ماه گذشته از فیلیپین خارج شود اما سه مقام امنیتی فیلیپینی به آسوشیتدپرس گفتند: واشنگتن و مانیل به عنوان دو متحد قدیمی توافق کرده‌اند که این سیستم موشکی را به طور نامحدود در شمال فیلیپین نگه دارند تا با وجود نگرانی چین، آنچه که «بازدارندگی» می‌خوانند را تقویت کنند.

فرمانده کل تیپ ۲۵ پیاده نظام آمریکا می‌گوید که از نظر مفهومی، قرار است تمرینات جدید دو کشور بزرگ‌تر و پیچیده‌تر از نمونه‌های قبلی باشد.

اوانز افزود: ممکن است تمرینات مشترک از جنگل‌های شمال فیلیپین تا پایگاه‌های نظامی سابق ایالات متحده در منطقه انجام شود ما همچنین برنامه‌ریزی کرده‌ایم که تجهیزات جدیدی را برای آموزش در کنار همتایان خود در ارتش فیلیپین به این کشور بیاوریم، ادواتی که سال گذشته آنها را در اختیار نداشتیم.