کد خبر 1655502
تاریخ انتشار: ۲ آبان ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۴

وزیر دفاع تایوان امروز (چهارشنبه) پس از رزمایش اخیر چین پیرامون جزیره گفت، یک محاصره واقعی از سوی پکن اقدام جنگی است و پیامدهای جدی برای تجارت بین‌الملل به همراه دارد.

به گزارش مشرق، چین که تایوان را یکی از استان‌های خود می‌داند و استفاده از زور را برای تحت کنترل در آوردن این جزیره رد نمی‌کند، در ۵ سال گذشته رزمایش‌های روزانه‌ای را پیرامون تایوان برگزار کرده که به ادعای «ولینگتون کو»، وزیر دفاع این جزیره، آمادگی برای محاصره است.

به نقل از خبرگزاری رویترز، رزمایش اخیر چین پیرامون تایوان شامل شبیه سازی بنادر و مناطق کلیدی این جزیره و هدف قرار دادن اهداف زمینی و دریایی بوده است.

وزیر دفاع تایوان در جریان صحبت با خبرنگاران در پارلمان این جزیره خاطرنشان کرد: رزمایش «Joint Sword-۲۰۲۴B» منطقه مورد تمرین را نشان داد. اگر چین واقعا به دنبال یک محاصره است که بر اساس قوانین بین‌الملل ممنوعیت ورود تمامی کشتی‌ها و هواپیماها به منطقه را در پی دارد، پس بر اساس قطعنامه‌های سازمان ملل به منزله نوعی از جنگ است.

وی افزود: باید تاکید کنم که این رزمایش‌ها و مانورها متفاوت از یک محاصره است که می‌تواند بر جامعه بین الملل اثر بگذارد. داده‌ها نشان می‌دهد که یک پنجم کشتی‌های باری از تنگه تایوان حرکت می‌کنند و محاصره می‌تواند پیامدهایی را فراتر از تایوان به همراه داشته باشد. جامعه بین‌الملل نمی‌تواند فقط نظاره گر باشد.

در این میان، وزارت دفاع تایوان اوایل امروز اعلام کرد که یک ناوگروه چینی از تنگه تایوان عبور کرده و به سمت شمال رفته است.

منبع: ایسنا