کد خبر 1656105
تاریخ انتشار: ۴ آبان ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۳

«لوئیس آرسه» رئیس‌جمهوری بولیوی اعلام کرد که اعضای گروه بریکس موافقت کردند که بولیوی را به عنوان «یک کشور شریک» در نظر بگیرند.

به گزارش مشرق، لوئیس آرسه در پیام‌رسان «تلگرام» نوشت: بولیوی گام مهمی به سوی پیوستن به گروه بریکس برداشته است چراکه کشورهای عضو [بریکس] موافقت خود با اعطای «جایگاه یک کشور شریک» به لاپاز را اعلام کردند.

رئیس‌جمهوری بولیوی این اقدام را «مهم‌ترین دستاورد سیاست خارجی» دولت خود توصیف کرد و گفت که بولیوی امیدوار است که به عضویت کامل گروه بریکس درآید.

آرسه خاطرنشان کرد که روابط نزدیک‌تر با بریکس، به بولیوی اجازه می‌دهد تا «اهداف خود در رشد اقتصادی، صنعتی شدن و بازتوزیع درآمد را پیش ببرد».

وی افزود: بریکس «هر روز به تقویت نظم جهانی چندقطبی جدید مبتنی بر دوستی، برابری، همکاری و منفعت متقابل و احترام به حاکمیت و خودمختاری مردم کمک می‌کند».

پیش از این، یوری اوشاکوف دستیار رئیس‌جمهوری روسیه اعلام کرده بود که ۱۳ کشور در حال رایزنی برای به دست آوردن «جایگاه شریک بریکس» هستند. ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه نیز پیشتر گفته بود که بیش از ۳۰ کشور تمایل خود را بری پیوستن به فعالیت‌های بریکس به طرق مختلف ابراز کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، بولیوی تمایل خود برای پیوستن به بریکس را در ژوئن (خرداد/تیر) گذشته اعلام کرد.

رئیس جمهوری بولیوی روز پنجشنبه برای شرکت در اجلاس بریکس و دیدار با پوتین، همتای روس خود وارد شهر کازان روسیه شد.

گروه بریکس یا قدرت های نوظهور اقتصادی سال ۱۳۸۹ با مشارکت برزیل، روسیه، هند و چین در یکاترینبورگ روسیه تاسیس شد؛ سال بعد آفریقای جنوبی به این گروه ملحق شد.

جمهوری اسلامی ایران، مصر، اتیوپی و امارات نیز از ابتدای سال ۲۰۲۴ برابر با دیماه ۱۴۰۲ به این گروه پیوستند. به گفته برخی مقامات روس، عربستان با وجود دعوت به این گروه، همچنان در حال تصمیم گیری در این زمینه است.

اجلاس شانزدهم سران بریکس، نخستین نشست رهبران این گروه با حضور رسمی ایران به عنوان عضو تمام عیار، روز چهارشنبه چهارم آبان ۱۴۰۳ در کازان روسیه برگزار شد.

کشور روسیه به عنوان رئیس دوره‌ای گروه بریکس در سال ۲۰۲۴ حدود ۲۵۰ رویداد را در این چارچوب برنامه ریزی کرده است. مهمترین رویداد، اجلاس سران گروه بریکس است که اول تا سوم آبان ۱۴۰۳ در کازان روسیه برگزار می‌شود.