وزیر امور خارجه امروز گفت که آمریکا در عملیات تجاوزکارانه اسرائیل علیه ایران شریک است و یک کریدور فضایی در اختیار نیروی هوایی این رژیم قرار داده است.

به گزارش مشرق، سیدعباس عراقچی وزیر امور خارجه صبح امروز (یکشنبه) ششم آبان‌ماه در گفت‌وگویی درباره واکنش کشورها به اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی در حمله به مراکز نظامی ایران گفت: ما از روز گذشته تاکنون به طور مرتب پیام‌ها و بیانیه کشورهای مختلف را دریافت کرده‌ایم. میزان محکومیت این حمله از سوی کشورهای منطقه و بیرون از منطقه و در سطح بین‌المللی بسیار قابل توجه است.

وی افزود: میزان محکومیت جهانی این عملیات تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی هم قابل توجه بود.

وزیر امور خارجه در گفت‌وگو با برنامه صبحانه ایرانی همچنین عنوان کرد: شب گذشته در نامه‌ای برای دبیرکل سازمان ملل این تهاجم علیه خاک ایرلن را ثبت کرده و درخواست برگزاری جلسه فوری شورای امنیت سازمان ملل را مطرح کردیم. اگرچه امیدی نیست با وجود آمریکا و برخی کشورهای دیگر محصولی از شورای امنیت بیرون بیاید که در جهت کاهش تنش و جلوگیری از این جنایت رژیم صهیونیستی باشد، ولی به‌هرحال ما کار خودمان را انجام دادیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: امیدواریم کن این جلسه به‌زودی برگزار شود و فرصت خوبی است که هم خود ما و هم کشورهای دیگری که دغدغه امنیت منطقه را دارند بتوانند نگرانی‌های خود را ابراز کنند.

وزیر امور خارجه گفت: تماس‌های دیگری با سازمان‌های بین‌المللی داریم. ما وظیفه خود را در ثبت این تهاجم و پیگیری آن به لحاظ بین‌المللی انجام خواهیم داد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا قابل باور است اسرائیل بدون هماهنگی با آمریکا عملیاتی انجام دهد؟ بیان کرد: یک حقیقت اثبات‌ شده است که اسرائیل بدون آمریکا هیچ توانی در منطقه ندارد، نه فقط این عملیات بلکه تمام جنایات در غزه و لبنان و دیگر نقاط، به اعتقاد ما آمریکا شریک است. چون همه اینها با سلاح‌های آمریکایی انجام شده و با حمایت‌های سیاسی آمریکا صورت گرفته است و آمریکا تمام‌قد پشت سر رژیم صهیونیستی قرار گرفته و در همه جنایات آن شریک است.

وی ادامه داد: در عملیات تجاوزکارانه اخیر مشارکت آمریکایی‌ها برای ما کاملاً روشن است.

حداقل این است که یک کریدور فضایی در اختیار نیروی هوایی رژیم صهیونیستی قرار دادند و تجهیزات دفاعی که از قبل فرستادند به نوعی مشارکت در همین عملیات است.

عراقچی افزود: از نظر ما مشارکت آمریکا در جنایات رژیم صهیونیستی و در تنش‌آفرینی این رژیم در منطقه کاملاً آشکار است و آمریکا شریک مسئولیتی است که در این زمینه وجود دارد.