کد خبر 201150
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۴:۱۰

مرکز آموزش 01 نزاجا یکی از پادگان های نیروی زمینی ارتش به حساب می آید که وظیفه آموزش سربازان را به عهده دارد.

به گزارش مشرق به نقل از پایگاه خبری ارتش، مركز آموزش 01 شهداي وظيفه نزاجا، به‌عنوان يكي از مراكز منحصربه‌فرد نيروي زميني، مسئوليت برگزاري دوره‌هاي آموزش رزم مقدماتي براي افسران وظيفه مقاطع كارشناسي، كارشناسي‌ارشد و دكترا را بر عهده دارد و با توجه به اهميت آموزش در ارتقاي سربازان نيروي زميني ارتش جمهوري اسلامي ايران و دستورالعمل‌هاي صادرشده از ستاد نزاجا، در اين مركز امكانات خاصي براي آموزش فراهم شده است. از بهترين مربيان و فرماندهان در سطح يكان‌ها استفاده شده و به بهره‌مندي از دستاوردهاي هشت سال دفاع مقدس توجه خاصي مي‌شود.

مسايل فرهنگي و اعتقادي در الويت قرار دارند و در اين زمينه، اصرار داريم كه از بهترين سخنرانان براي اين مقوله استفاده شود و هر از چند گاهي نيز مسابقات احكام و اعتقادي در سطح پادگان برگزار ‌شود. امكانات بسيار خوب آموزشي از جمله كلاس‌هاي سمعي‌بصري در پادگان مهيا شده و از سامانه «سابا» كه سامانه آموزش بدون استاد است نيز در اين مركز آموزشي بهره مي‌بريم.

شبيه‌سازهاي آموزشي تيراندازي بسيار خوبي نيز در اينجا موجود است و به‌تازگي «ميدان تير خفيف» نيز در مركز احداث شده تا توان تيراندازي دانشجويان ارتقا داده شود. ماحصل كار دوره‌هاي آموزشي مركز نيز، اعزام يكان‌هاي آموزشي به اردوگاه‌ تلو است تا كليه دانشجويان، آموزش‌هاي تخصصي را در آنجا فرابگيرند؛ اين آموزش‌ها شامل آموزش‌هاي گشتي، كارگاه‌هاي اعتماد‌به‌نفس، زنده‌ماندن در شرايط سخت و آموزش‌هاي مبتني ‌بر عمل است.

موضوع جديد و بسيار مهمي هم كه كه از سوي فرمانده محترم نيروي زميني به مراكز آموزشي تكليف شده، بحث فرهنگ‌سازي در پادگان‌هاست. اين بحث شامل چند مقوله است و محيط و فضاي آموزش بايد طوري مهيا شود تا بتوان اين مقوله‌ها را پياده‌سازي كرد. مقوله اول، تربيت افراد متدين و انقلابي است. زيرا اگر جوانان اين كشور، متدين‌ و انقلابي‌ شوند، بهتر مي‌توانند به جامعه خود خدمت كنند.

مقوله ديگر، توجه‌دادن افراد به امنيت در كشور است. همان‌طور كه مستحضريد، نقش نيروهاي نظامي در برقراري صلح و امنيت بسيار حايز اهميت است. در اين مورد، آموزش نيروي وظيفه و متخصص و باكيفيت ، از اهميت دوچنداني برخوردار است و بايد بر روي اين موضوع كارهاي زيربنايي زيادي انجام شود.

اصولاً هيچ استقلالي، بدون استقلال نظامي معنا ندارد؛ استقلال اقتصادي، سياسي و غيره، زماني مفهوم پيدا مي‌كنند كه استقلال نظامي وجود داشته باشد. استقلال نظامي نيز شامل استقلال در نيروها و تجهيزات نظامي است.

مقوله ديگر، توجه به ايده‌ها و نقطه‌نظرات جوانان است. از آنجايي‌كه دانشجويان اين مركز از افراد تحصيل‌كرده جامعه هستند، استفاده از نقطه‌نظرها و تجربه‌هاي آنها، چه در مقوله‌هاي علمي و چه در مقوله‌هاي فرهنگي و ساير مقوله‌ها، لازم و مهم است. تلاش داريم با دانشجويان، نشست‌هاي هفتگي داشته باشيم. در اين مركز، بخشي به نام «اتاق فكر» پيش‌بيني شده است كه در آن، نيازهاي تخصصي نظامي و غيرنظامي سنجيده مي‌شود و به رده‌هاي بالاي نيروي زميني ارسال مي‌شود.

در هر يك از دوره‌هاي آموزش، از دانشجويان نظرسنجي مي‌شود تا به نقاط ضعف و قوت فرماندهان و تجهيزات مركز از ديد آنها پي برده شود و بتوان هر دوره را نسبت به دوره پيشين، بهتر برگزار كرد. به‌طور كلي اگر بخواهيم آموزش‌ها و برنامه‌هايي را كه براي سربازان در اين مركز اجرا مي شود، به‌صورت خلاصه بيان كنيم، چنين است:

1- آموزش‌هاي عقيدتي و فرهنگي. در اين زمينه، در طول دوره آموزشي سربازان، كلاس‌هاي آموزشي متعددي، با حضور عالمان ديني مانند حاج‌آقا قرائتي، حاج‌آقا صفايي، حاج‌آقا مروي، حاج‌آقا دهنوي و استادان و متخصصان پزشكي و جامعه شناسي، در زمينه‌هاي قرآن، نماز، ازدواج و جوانان، آگاه‌سازي‌هاي سياسي، سلامتي و بهداشت و درمان، جرايم، تخلفات و موادمخدر، مسائل حفاظتي و... برگزار مي‌شود. همچنين مراسم مختلف جشن و عزاداري مانند ايام ماه محرم و رمضان و مسابقات عقيدتي ، فرهنگي و اجتماعي نيز بين سربازان برگزار مي‌شود.

2- آموزش‌هاي نظامي از قبيل تيراندازي، كار با GPS، گشتي، وضعيت‌هاي حركت و پيشروي، ديده‌ور، دفاع شخصي، پيشگيري از سوانح و طرح زلزال، بحث‌هاي زيست‌محيطي، شبيه‌ساز ژ3 و كلاشينكف، آموزش‌هاي مبتني ‌بر عمل، مأموريت‌هاي دفاعي...

3- برنامه‌هاي ورزشي، مانند فراهم‌كردن شرايط شركت فعال سربازان در مسابقات ورزشي نزاجا و همچنين برگزاري مسابقات ورزشي در داخل همين پادگان، اجراي برنامه ورزش صبحگاهي، فراهم‌كردن شرايط استفاده بهينه سربازان از امكانات ورزشي پادگان و برگزاري مراسم كوه‌پيمايي.
4- برنامه‌هاي علمي مانند برگزاري مسابقات علمي مثل سازه‌هاي دانشجويي، استحكام و مقاومت مصالح.

5- حضور مسئولانارتش جمهوري اسلامي ايران مانند رئيس سازمان عقيدتي‌سياسي حاج‌آقا آل‌هاشم، فرمانده نيروي زميني اميرسرتيپ پوردستان و... در جمع سربازان هر دوره و گوش‌دادن به مشكلات و درددل‌هاي آنان.

از نظر مسايل رفاهي و آسايش سربازان نيز اقدام‌هاي لازم در هر دوره انجام مي‌شود، مثلاً كيفيت غذا، مسايل و تجهيزات بهداشتي، بهداري ، خبازخانه ، آسايشگاه‌ها، نمازخانه‌ها، سردخانه‌ها، تخليه زباله و... پادگان، به‌طور مرتب بازديد و دستورات لازم براي بهينه‌شدن آنها صادر مي‌شود. همچنين توسعه فضاي سبز، بازسازي تأسيسات و... در دستور كار قرار مي‌گيرند و شرايط لازم براي استفاده سربازان از تالار عروسي گل نرگس، مهمانسرا و بانك حكمت ايرانيان و عابربانك آن را در پادگان فراهم كرده‌ايم.

براي سربازان داراي شرايط خاص كه هزينه زندگي را به دوش دارند، چه تسهيلاتي در نظر گرفته‌ايد؟
برابر دستورالعمل‌ها، براي سربازان داراي شرايط خاص كه هزينه زندگي را به دوش دارند؛ تعريف خاصي وجود دارد. پس از آنكه سربازان پذيرش مي‌شوند، اطلاعات آنها را دريافت مي‌كنيم و اسامي آنهايي را كه داراي شرايط خاص يا متأهل هستند، به نزاجا اعلام مي‌كنيم تا در طرح تقسيم، حتي‌الامكان در شهر محل زندگي خودشان خدمت كنند. به تمامي فرماندهان نيز گفته‌ايم كه در بدو ورود سربازان، با آنها گفت‌وگوي حضوري داشته باشند و از سابقه زندگي آنها مطلع شوند تا سربازان بتوانند علاوه بر خدمت در پادگان، به مسايل شخصي و خانوادگي خود نيز رسيدگي كنند. حتي در مواردي با سربازاني مواجه شده‌ايم كه بهتر بوده به مركز آموزش ديگري اعزام شوند تا بتوانند به مسايل خانوادگي‌شان رسيدگي كنند، كه در اين باره نيز با هماهنگي بازرسي، همكاري‌هاي لازم را با آنها كرده‌ايم و آنها را به مركز آموزش ديگري فرستاده‌ايم. همچنين در حال حاضر، در اين پادگان، مركز مشاوره تشكيل شده و براي عزيزاني كه مشكل خاصي دارند، بررسي‌هاي رواني انجام مي‌شود و حتي گاهي اوقات براي درمان آنها نيز اقدام‌هاي لازم را انجام مي‌دهيم.

برخي از سربازان مي‌گويند، دوره سربازي دوره تلف‌كردن وقت است. شما در اين زمينه چه كارهايي كرده‌ايد تا اين ديد را تغيير دهيد؟
بحث نخست، بحث فرهنگ‌سازي پيش از اعزام به خدمت است. اين ديد پيش از خدمت شايد وجود داشته باشد، اما خيلي از عزيزاني كه چنين ديدي دارند، عملاً پس از اعزام به خدمت و انجام خدمت مقدس سربازي و با ديدن نقش مهمي كه در يكان خود و جامعه دارند، با تغيير نگرش مواجه شده و نه تنها دوره سربازي را دوره وقت‌تلف‌كردن نمي‌دانند، بلكه آن را دوره‌اي مفيد و حتي ضروري معرفي مي‌كنند.

برخورد فرماندهان نيز در اين باره خيلي مهم است. فرماندهاني هستند كه ديد و مسير زندگي جوانان را اصلاح مي‌كنند و بهبود مي‌بخشند. ما هم سعي مي‌كنيم نسبت به دانسته‌ها و تجربه‌هايي كه هر يك از آنها دارند، وظيفه‌اي درخور، به آنها محول كنيم.

پُركردن اوقات فراغت سربازان نيز اهميت زيادي دارد كه از بهترين موارد براي اين امر، مي‌توان به ورزش و تفريح‌هاي سالم مثل تماشاي فيلم‌هاي مفيد اشاره كرد. ما در مركز آموزش 01 نزاجا، كلوپ بازي‌هاي رايانه‌اي تشكيل داده‌ايم و سربازان مي‌توانند پس از ساعت خدمت، به اين بخش مراجعه و از آن استفاده كنند. حتي مي‌توانند از رايانه‌ها براي كارهاي تحقيقاتي نيز بهره ببرند. در نهايت لازم به ذكر است كه تلاش اين مركز آن است كه چه در ساعت خدمت و چه پس از آن، اين عزيزان بتوانند از اوقاتشان بيشترين و بهترين استفاده را ببرند.

برخي از جوانان هراس دارند كه در دوره خدمت سربازي، آسيب‌هاي جسمي به آنها وارد شود. اين موضوع چقدر صحت دارد و شما چه تمهيداتي برايش انديشيده‌ايد؟
يكي از مسائلي كه در يكان‌هاي نظامي، توجه ويژه‌اي به آن مي‌شود، بحث پيشگيري است. فرماندهان نيز به اين موارد توجه خاصي دارند. اين دلهره‌ها به‌خاطر نداشتن اطلاعات كافي است. در بيشتر موارد، وقتي فرد اعزام مي‌شود و اينها را به چشم مي‌بيند، اعتمادش جلب مي‌شود و ترسش از بين مي‌رود. اگر مواردي كه براي پيشگيري آموزش داده مي‌شوند، كاملاً رعايت شود، مطمئن باشيد هيچ اتفاقي نمي‌افتد. كارگاه‌هاي اعتمادبه‌نفس نيز مي‌توانند روحيه خوبي در سربازان به‌وجود آورند.