کد خبر 248265
تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۷:۰۳

نوه زنده‌یاد عبدالمحمد آیتی از برگزاری مراسم تشییع این استاد زبان و ادبیات عرب و فارسی و مترجم نامدار قرآن کریم در روز شنبه، ۲۳ شهریور ماه، خبر داد.

به گزارش گروه فرهنگی مشرق، مونا آیتی، نوه زنده‌یاد عبدالمحمد آیتی، در گفت‌وگو ب تسنیم، با اشاره به زمان دقیق مراسم خاکسپاری این استاد نام‌آشنای زبان و ادبیات عرب و فارسی گفت: مراسم تشییع ایشان روز شنبه، 23 شهریور ماه، از مقابل فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی به سمت بهشت زهرا برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: در این مراسم علاوه بر حضور جمعی از شخصیت‌ها و مسئولان فرهنگی کشور، تعدادی از اساتید زبان و ادبیات فارسی و عرب و همچنین اعضای فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی حضور خواهند داشت. قرار است پیکر پاک ایشان در قطعه نام‌آوران بهشت زهرا به خاک سپرده شود.

وی در پایان افزود: پدربزرگم انسان مهربانی بود که خوبی با فطرت و وجود او آمیخته شده بود. هرگاه یادی از ایشان می‌شود، اولین ویژگی‌ای که به ذهن متبادر می‌شود، مهربانی و خوش‌رویی ایشان بود.

زنده‌یاد آیتی از مترجمان نامدار و سرآمد قرآن کریم و نهج‌البلاغه بود. وی فعالیت‌های فرهنگی متعددی را در کارنامه خود دارد که از این موارد می‌توان به ریاست شورای علمی دانشنامه تحقیقات ادبی فرهنگستان، و نیز عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی اشاره کرد.

کشتی شکسته، تحریر تاریخ وصّاف، آمرزش ابوالعلا معری، گزیده و شرح خمسه نظامی، تاریخ ابن‌خلدون، شکوه قصیده، تاریخ دولت اسلامی در اندلس، قرآن مجید (ترجمه فارسی)، شکوه سعدی در غزل، شرح و ترجمه معلّقات سبع، از جمله آثار عبدالمحمد آیتی است.