گروه اقتصادی مشرق -حدود دو سال پیش بود که شرکت خودروسازی پژو فرانسه در یک اقدام غیرمعمول به دلیل فشارهای سیاسی ایالات متحده امریکا، ایران را ترک کرد؛ اما حالا پس از یک مدت طولانی به ایران بازگشته و قصد ورود به بازار ایران را دارد! حال سوال این است چه تضمینی وجود دارد که این خودروساز فرانسوی چند سال دیگر و پس از سودآوری دوباره براثر فشار دیگری از ناحیه غرب بار دیگر ایران را ترک نکند؟ گروه اقتصادی مشرق در گفتگو با دو کارشناس صنعت خودرو ورود پژو به ایران و پیامدهای آن را بررسی کرد .
عضو هیات علمی پژوهشکده حمل و نقل درباره مزایا و معایب ورود پژو به ایران گفت: اگر قرار است شرکت پژو با همان روش و شرایط گذشته به ایران بازگردد، هرگز به نفع خودروسازی ما نخواهد بود و ورودش به ایران صرفا برای تحمیل خودروهای بنجل و قدیمی است .
"علی خاکساری" در گفتگو با مشرق توضیح داد: اما اگر شرکت پژو به عنوان یک سرمایه گذار خارجی تحت نظارت ایران خودرو و سایپا فعالیت نکند و به عنوان یک خودروساز و سرمایه گذار مستقل وارد ایران شود قطعا به نفع ما خواهد بود .
در این صورت پژو مجبور است خودروهای روز خود را با قیمت های مناسب به مشتریان ایرانی تحویل دهد و در این صورت هم خودروسازهای ما با پژو احساس رقابت خواهند کرد و هم مشتری و شهروند ما از در اختیار داشتن خودرو باکیفیتی که با قیمت مناسب دریافت میکند راضی خواهد بود.
وی توضیح داد: البته فکر نمی کنم خودروساز ما این اجازه را بدهد که پژو به صورت مستقل وارد بازار ایران شود! استاد دانشگاه علامه در ادامه تصریح کرد: ورود پژو و یا هر شرکت خودروسازی دیگری در صورتی که به روال قبلی با خودروسازهای ما کار کند به زیان ما است و سودی برای آینده خودروسازی ما ندارد.
محمد رضا نجفی منش عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان نیز در گفتگو با خبرنگار اقتصادی مشرق در پاسخ به این سوال که قراراست پژو وارد ایران شود؛ به نظر شما این اتفاق خوبی است که اولین شرکتی که ما را تحریم کرده جز نخستین شرکتهایی باشد که وارد ایران می شود ؟ گفت : ورود خارجی ها به بازار ایران اتفاق میمونی است، اما باید به این نکته توجه کنیم که از گذشته باید درس بگیریم به گونهای که نباید فقط با پژو کار کنیم؛ باید سبدی از خارجی ها را در همکاری داشته باشیم.
درصورتی که فقط با یکی دو شرکت محدود در حوزه صنعت خودروسازی همکاری کنیم این به نفع ما نخواهد بود به گونه ای که مشاهدات و تجربیات ما نشان میدهد این اتفاق افتاد و ما از رفتن پژو زیان کردیم.
نجفی منش با بیان اینکه باید از خروج پژو از ایران درس بگیریم گفت: البته پژو با فشارهای امریکایی ها از ایران رفت، لذا باید یادمان باشد ممکن است این اتفاق باز هم تکرار شود.
وی توصیه کرد: حتما باید برای ورود دوباره پژو شرط هایی گذاشت که تضمین کند دیگر با فشار امریکا و دیگر کشورها به این سادگی هایی که درگذشته از ایران خارج شد دیگر حق رفتن نداشته باشد.
"علی خاکساری" در گفتگو با مشرق توضیح داد: اما اگر شرکت پژو به عنوان یک سرمایه گذار خارجی تحت نظارت ایران خودرو و سایپا فعالیت نکند و به عنوان یک خودروساز و سرمایه گذار مستقل وارد ایران شود قطعا به نفع ما خواهد بود .
در این صورت پژو مجبور است خودروهای روز خود را با قیمت های مناسب به مشتریان ایرانی تحویل دهد و در این صورت هم خودروسازهای ما با پژو احساس رقابت خواهند کرد و هم مشتری و شهروند ما از در اختیار داشتن خودرو باکیفیتی که با قیمت مناسب دریافت میکند راضی خواهد بود.
وی توضیح داد: البته فکر نمی کنم خودروساز ما این اجازه را بدهد که پژو به صورت مستقل وارد بازار ایران شود! استاد دانشگاه علامه در ادامه تصریح کرد: ورود پژو و یا هر شرکت خودروسازی دیگری در صورتی که به روال قبلی با خودروسازهای ما کار کند به زیان ما است و سودی برای آینده خودروسازی ما ندارد.
درصورتی که فقط با یکی دو شرکت محدود در حوزه صنعت خودروسازی همکاری کنیم این به نفع ما نخواهد بود به گونه ای که مشاهدات و تجربیات ما نشان میدهد این اتفاق افتاد و ما از رفتن پژو زیان کردیم.
نجفی منش با بیان اینکه باید از خروج پژو از ایران درس بگیریم گفت: البته پژو با فشارهای امریکایی ها از ایران رفت، لذا باید یادمان باشد ممکن است این اتفاق باز هم تکرار شود.
وی توصیه کرد: حتما باید برای ورود دوباره پژو شرط هایی گذاشت که تضمین کند دیگر با فشار امریکا و دیگر کشورها به این سادگی هایی که درگذشته از ایران خارج شد دیگر حق رفتن نداشته باشد.