کد خبر 310314
تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۸

بزرگترین خودروساز آمریکا و دومین خودروساز جهان نزدیک به 3 میلیون خودروی ساخت خود را برای رفع یک نقص فنی، فراخوان داده است تا با هزینه 200 میلیون دلار، آنها را اصلاح کند.

درس‌های جنرال موتورز برای خودروسازان ایرانی
گروه اقتصادی مشرق -چند صد شکایت، 13 تصادف و دو مصدوم ناشی از نقص فنی در سیستم چراغ عقب؛ به این دلایل بزرگترین خودروساز آمریکا و دومین خودروساز جهان نزدیک به 3 میلیون خودروی ساخت خود را برای رفع این نقص فنی، فراخوان داده است تا با هزینه 200 میلیون دلار، آنها را اصلاح کند.

جنرال موتورز به مدت 8 دهه بزرگترین خودروساز جهان از لحاظ میزان فروش بود و فقط در چند سال اخیر خطر جدی تویوتا و فولکس واگن را احساس کرده است.

جنرال موتورز با تولید سالانه بیش از 9 میلیون خودرو و بیش از 220 هزار کارگر، در 157 کشور جهان فعالیت دارد.

اقدام اخیر جنرال موتورز در فراخوان حدود 3 میلیون خودرو برای رفع نقص چراغ ترمز آنها در حالی است که این نقص تاکنون به سانحه منجر به فوت نشده است؛ یعنی صرفا 13 سانحه تصادف ناشی از این نقص گزارش شده که 2 نفر را مجروح کرده است.

اقدام جنرال موتورز برای رفع نقص 3 میلیون خودرو، 200 میلیون دلار برای آن هزینه به دنبال دارد و بعد از اعلام این خبر، سهام آن 1/7 درصد سقوط کرد.

این اولین بار نیست که بزرگترین خودروساز آمریکایی خودروهای خود را فراخوان می‌دهد. طی سال جاری میلادی یعنی در 5 ماه گذشته، این شرکت 24 بار خودروهای تولیدی خود را فراخوان داده که جمعا بیش از 11 میلیون خودرو می‌شود که مجموعا تاکنون 1/5 میلیارد دلار برای این شرکت هزینه داشته است.

مقایسه رفتار شرکت جنرال موتورز برای رفع نقصی که صرفا به مجروح شدن 2 نفر منجر شده با رفتار خودروسازان ایرانی با مشتریان، بسیار آموزنده است؛ اگر جنرال موتورز برای 13 سانحه و 2 مجروح، حاضر است هزینه 200 میلیون دلاری تعمیر 3 میلیون خودرو را متقبل شود، خودروسازان ایرانی به هیچ وجه حاضر نیستند نقص‌های به شدت فجیع‌تر را بپذیرند و مشتریان را آنقدر معطل می‌کنند که آنها عطای تعمیر خودرو را به لقایش می‌بخشند .

متاسفانه برخی شرکت‌های خودروساز در ایران با کمترین نظارت و انصافی با مشتریان برخورد می‌کنند؛ آنها خودروهای بی کیفیت و با قیمت های بالا به مردم می‌فروشند و با گارانتی ضعیف و خدمات پس از فروش تقریبا تعطیل، مایه نارضایتی خریداران را فراهم کرده‌اند.

رفتار انحصارگرایانه برخی از این خودروسازها با مردم در طول سال‌های اخیر، تبعاتی بیش از نارضایتی مردم از خودروهای تولید داخل داشته، بلکه کلیت تولید داخل ایران را مورد هدف قرار داده است.

متاسفانه هر گاه بحث حمایت از تولید داخل و خرید کالاهای داخلی مطرح می شود، کیفیت خودروهای تولید داخل به یاد مردم می‌آید و حقیقتا این شدیدترین ضربه‌ای است که توسط برخی خودروسازان به اقتصاد مقاومتی و تولید ملی وارد می شود.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
    0 0
    خدا امواتتون بیامرزد ،سال 86 یه 405گرفتم هنگام تحویل یه عیب در آن مشاهده شد گفتند فردا بیار تعمیر گاه رفع کنند اما هنوز عیب هست، قرار ما بریم ولی اون هست.
  • نیما ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
    0 0
    غالب موتورهای سمند EF7 مشکل روغن ریزی واشر سر سیلندر دارند؛ کم تایا زیاد. نمایندگی ها واشر سر سیلندر را عوض میکنند و میگویند این مشکل شما موقتی حل میشود؛ مشکل از طراحی موتور است. چند دهه بنجل فروشی به کام به اصطلاح صنعت ....
  • ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
    0 0
    ای بابا جنرال موتورز رو ولش کن ، اونا کافرند ، خودروساز های ما همشون مسلمونند !!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
    0 0
    اتفاقا توی کار غرب و شرق آسیا از هر مسلمانی مسلمان ترن
  • ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
    0 0
    موتور طراحی آلمان هست اصلا ایرانی نیست...کیفیت قطعات پایینه
  • ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
    0 0
    آفرین. اومدم تو بخش نظرات دقیقا همینو بگم دیدم شما زحمتشو کشیدین :))
  • ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
    0 0
    غرب آره ولی شرق آسیا هرگز چین پدر همه رو در آورده
  • ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
    0 0
    بی نظارت همه چی به من منم و بگم بگم میکشه.خلاصه این مملکت از عدم وجود ناظر رنج می بره.اگر کسی بود که به درد مردم رسیدگی کنه اونها هم مجبور می شدند تا فراخوان بدهند. مناظره تلویزیون با موضوع خودرو یادتونه؟ یکشیون برای دفاع از عملکرد خودروسازی بعد از اینکه دوره مدیریتشان به فرجام رسید می گفت چون 6000 نیروی تحمیلی و سفارشی داشتم غلطی نکردم.بله اینه وضع کشور الهام بخش خاورمیانه
  • ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
    0 0
    و اینک محصول جدید سایپا وانت پراید 151 با قیمت 16 17 میلیون تومان و کلی استانداردای مختلف.
  • امیر ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
    0 0
    دوست عزیز لطفا از کلمات درست استفاده کنید . از کی مسیحیان و یهودیان کافر شدند ما نمی دانیم ؟
  • علی1080 ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
    0 0
    نظرسنجی... بنظر شما ایران چیزی به نام خودرو!!سازی!! دارد اصلن؟؟ به هر کدام از نفرات برتر یک جفت قالپاق طرح هخامنش جهت تزئین خودرو هدیه داده میشود. با ما همراه باشید
  • ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
    0 0
    با بودن گمرکی و رانت خودروسازها وضع همینه...البته از ماست که برماست...2ماه همه خودرو نخرند..چی میشه؟؟
  • حجت ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
    0 0
    چرا بیخودی ایراد میگیری؟شانس آوردی 405شما جزء405 هایی که روی کامیون یا تو پمپ بنزین آتش میگرفتن نیست،یک عیب هرچقدرم بزرگ باشه در مقابل جزغاله شدن تو ماشین کوچیکه،همینطورنیست؟
  • ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
    0 0
    مشرق چرا پیام ما راحذف کردید؟غیرازواقعیت چه نوشته بودم که حذف شد؟انچه درمناظره روز جمعه گفتند،اوردم!چه عیبی داشت؟
  • ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۳۰
    0 0
    ...جنرال موتورز با تولید سالانه بیش از 9 میلیون خودرو و بیش از 220 هزار کارگر، در 157 کشور جهان فعالیت دارد. دارید خَبَرو! حالا سرجمع (بقول خودرو سازهای خودمان) خانواده بزرگ جنرال موتورز بشود 20 میلیون!، که نمی شود، اما بهر حال 9 میلیون خودرو ( نه بُنجُل) تولید می کنه و گرو کشی نمی کنه که اگه من اِل بشم کارکنانم بِل می شند!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس