کد خبر 310314
تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۸

بزرگترین خودروساز آمریکا و دومین خودروساز جهان نزدیک به 3 میلیون خودروی ساخت خود را برای رفع یک نقص فنی، فراخوان داده است تا با هزینه 200 میلیون دلار، آنها را اصلاح کند.

گروه اقتصادی مشرق -چند صد شکایت، 13 تصادف و دو مصدوم ناشی از نقص فنی در سیستم چراغ عقب؛ به این دلایل بزرگترین خودروساز آمریکا و دومین خودروساز جهان نزدیک به 3 میلیون خودروی ساخت خود را برای رفع این نقص فنی، فراخوان داده است تا با هزینه 200 میلیون دلار، آنها را اصلاح کند.

جنرال موتورز به مدت 8 دهه بزرگترین خودروساز جهان از لحاظ میزان فروش بود و فقط در چند سال اخیر خطر جدی تویوتا و فولکس واگن را احساس کرده است.

جنرال موتورز با تولید سالانه بیش از 9 میلیون خودرو و بیش از 220 هزار کارگر، در 157 کشور جهان فعالیت دارد.

اقدام اخیر جنرال موتورز در فراخوان حدود 3 میلیون خودرو برای رفع نقص چراغ ترمز آنها در حالی است که این نقص تاکنون به سانحه منجر به فوت نشده است؛ یعنی صرفا 13 سانحه تصادف ناشی از این نقص گزارش شده که 2 نفر را مجروح کرده است.

اقدام جنرال موتورز برای رفع نقص 3 میلیون خودرو، 200 میلیون دلار برای آن هزینه به دنبال دارد و بعد از اعلام این خبر، سهام آن 1/7 درصد سقوط کرد.

این اولین بار نیست که بزرگترین خودروساز آمریکایی خودروهای خود را فراخوان می‌دهد. طی سال جاری میلادی یعنی در 5 ماه گذشته، این شرکت 24 بار خودروهای تولیدی خود را فراخوان داده که جمعا بیش از 11 میلیون خودرو می‌شود که مجموعا تاکنون 1/5 میلیارد دلار برای این شرکت هزینه داشته است.

مقایسه رفتار شرکت جنرال موتورز برای رفع نقصی که صرفا به مجروح شدن 2 نفر منجر شده با رفتار خودروسازان ایرانی با مشتریان، بسیار آموزنده است؛ اگر جنرال موتورز برای 13 سانحه و 2 مجروح، حاضر است هزینه 200 میلیون دلاری تعمیر 3 میلیون خودرو را متقبل شود، خودروسازان ایرانی به هیچ وجه حاضر نیستند نقص‌های به شدت فجیع‌تر را بپذیرند و مشتریان را آنقدر معطل می‌کنند که آنها عطای تعمیر خودرو را به لقایش می‌بخشند .

متاسفانه برخی شرکت‌های خودروساز در ایران با کمترین نظارت و انصافی با مشتریان برخورد می‌کنند؛ آنها خودروهای بی کیفیت و با قیمت های بالا به مردم می‌فروشند و با گارانتی ضعیف و خدمات پس از فروش تقریبا تعطیل، مایه نارضایتی خریداران را فراهم کرده‌اند.

رفتار انحصارگرایانه برخی از این خودروسازها با مردم در طول سال‌های اخیر، تبعاتی بیش از نارضایتی مردم از خودروهای تولید داخل داشته، بلکه کلیت تولید داخل ایران را مورد هدف قرار داده است.

متاسفانه هر گاه بحث حمایت از تولید داخل و خرید کالاهای داخلی مطرح می شود، کیفیت خودروهای تولید داخل به یاد مردم می‌آید و حقیقتا این شدیدترین ضربه‌ای است که توسط برخی خودروسازان به اقتصاد مقاومتی و تولید ملی وارد می شود.