کد خبر 314391
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۱:۰۳

در حالی که در یک سال اخیر تصمیم جدیدی درباره قیمت‌گذاری خودرو تصویب نشده و خودروسازان باید بر اساس ساز و کار سابق، خودروهای خود را عرضه می کردند، مقایسه بخشنامه های فروش آنها در یک سال اخیر از افزایش قابل توجه قیمت خودرو حکایت می کند.

گروه اقتصادی مشرق-در هفته های اخیر مجددا جدال رسانه ای میان مسئولان شورای رقابت و خودروسازان درباره قیمت‌گذاری جدید خودروهای تولید داخل، بالا گرفته است.

گفته می شود شورای رقابت چندی پیش مصوبه افزایش قیمت خودروهای تولید داخل را به تصویب رسانده، اما با مشخص شدن مخالفت دولت، از ابلاغ آن خودداری می‌کند.

خودروسازهای داخلی نیز مدعی اند که در یک سال اخیر به علت تثبیت قیمت خودرو و افزایش هزینه، با ضرر و زیان قابل توجهی مواجه شده اند.

احمد نعمت بخش، دبير انجمن خودروسازان در این باره گفته است که خودروسازان در دو سال گذشته بالغ بر 6000 ميليارد تومان زیان دیده اند.

وی تصمیم اخیر دولت برای ارائه ارز مبادله ای به خودروسازان را مانع افزایش قیمت خودرو ندانسته و گفته است: ما سال گذشته كه زيان كرديم قيمتمان بر اساس ارز مبادله اي 2540 تومان بود و الان امسال ارز را 2630 تومان مي‌گيريم، يعني قيمت ارز مصرفي ما ارزان نشده كه ما به واسطه آن نخواهيم قيمت را افزايش دهيم.يعني هم نرخ ارز گران شده و هم دستمزد و نرخ آب و برق و اينها.

اظهارات نعمت بخش در حالی است که مقایسه بخشنامه های فروش فوری شرکت ایران خودرو نشان می دهد در یک سال اخیر قیمت خودروها تا 20 درصد نیز افزایش یافته است.

بنابراین اگر شورای رقابت در سال جاری افزایش قیمت خودرو را تصویب هم نکند، احتمالا خودروسازها همین روند را تکرار خواهند کرد و به طور خودجوش اقدام به افزایش قیمت محصولات خود خواهند کرد.

(جدول مقایسه قیمت خودرو به قیمت کارخانه- قیمت ها به میلیون تومان)



گفتنی است در این جدول، قیمت خودروها بر اساس بخشنامه های فروش فوری کارخانه محاسبه شده است؛ هرچند به علت محدودیت عرضه، بسیاری از متقاضیان نمی توانند از کارخانه خریداری کنند و مجبور می شوند چند میلیون بالاتر از بازار خریداری کنند.