در حالی که در یک سال اخیر تصمیم جدیدی درباره قیمت‌گذاری خودرو تصویب نشده و خودروسازان باید بر اساس ساز و کار سابق، خودروهای خود را عرضه می کردند، مقایسه بخشنامه های فروش آنها در یک سال اخیر از افزایش قابل توجه قیمت خودرو حکایت می کند.

گروه اقتصادی مشرق-در هفته های اخیر مجددا جدال رسانه ای میان مسئولان شورای رقابت و خودروسازان درباره قیمت‌گذاری جدید خودروهای تولید داخل، بالا گرفته است.

گفته می شود شورای رقابت چندی پیش مصوبه افزایش قیمت خودروهای تولید داخل را به تصویب رسانده، اما با مشخص شدن مخالفت دولت، از ابلاغ آن خودداری می‌کند.

خودروسازهای داخلی نیز مدعی اند که در یک سال اخیر به علت تثبیت قیمت خودرو و افزایش هزینه، با ضرر و زیان قابل توجهی مواجه شده اند.

احمد نعمت بخش، دبير انجمن خودروسازان در این باره گفته است که خودروسازان در دو سال گذشته بالغ بر 6000 ميليارد تومان زیان دیده اند.

وی تصمیم اخیر دولت برای ارائه ارز مبادله ای به خودروسازان را مانع افزایش قیمت خودرو ندانسته و گفته است: ما سال گذشته كه زيان كرديم قيمتمان بر اساس ارز مبادله اي 2540 تومان بود و الان امسال ارز را 2630 تومان مي‌گيريم، يعني قيمت ارز مصرفي ما ارزان نشده كه ما به واسطه آن نخواهيم قيمت را افزايش دهيم.يعني هم نرخ ارز گران شده و هم دستمزد و نرخ آب و برق و اينها.

اظهارات نعمت بخش در حالی است که مقایسه بخشنامه های فروش فوری شرکت ایران خودرو نشان می دهد در یک سال اخیر قیمت خودروها تا 20 درصد نیز افزایش یافته است.

بنابراین اگر شورای رقابت در سال جاری افزایش قیمت خودرو را تصویب هم نکند، احتمالا خودروسازها همین روند را تکرار خواهند کرد و به طور خودجوش اقدام به افزایش قیمت محصولات خود خواهند کرد.

(جدول مقایسه قیمت خودرو به قیمت کارخانه- قیمت ها به میلیون تومان)

افزایش تا 20 درصدی قیمت خودرو طی یک سال اخیر

گفتنی است در این جدول، قیمت خودروها بر اساس بخشنامه های فروش فوری کارخانه محاسبه شده است؛ هرچند به علت محدودیت عرضه، بسیاری از متقاضیان نمی توانند از کارخانه خریداری کنند و مجبور می شوند چند میلیون بالاتر از بازار خریداری کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۳
    0 0
    تا به حال ديده ايد كه خودرو سازان براي طراحي يك مدل جديد خودرو آگهي دهند و دانشگاه را به ياري بطلبند؟ وقتي كه تحقيقات را تعطيل كردند و بازار را انحصاري كرده اند همين مي شود.
  • امید ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۳
    0 0
    متاسفانه کسی به فکر مصرف کننده نیست.
  • رضا ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۳
    0 0
    نکته جالب وخنده دارش اونجاست که میگه خودرو سازان 6000 میلیارد ضرر هم کرده اند بنده گان خدا در دنیا بهترین برند ماشین وخودروساز می اد یک خودرو خوب وبا کیفیت ومتناسب با در امد مردمش می سازه که اگر هم جایی مشکلی پیدا بکنه از تمام دنیا فرخوان میده همچین حرفیرو نمیزنه وادعایی نداره وبه رضایت مشتری احترام هم میگذاره اونوقت ماشین در پیتی وطنی که کشورهای افریقایی هم ناز میکنند برای خریدنش رییس انجمن خودرو سازش که صد برابر قیمت اصلی خودرو رو از مشتری خودش میگیره ویک خودرو از رده خارج رو در واقع می اندازه وضضرشو از دولت هم مطالبه کرده قبلا می اد یک هم چین ادعایی میکنه .... خدایا درد دلمونو به کی بگیم.... مددی
  • مجتبی ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۳
    0 0
    سوناتا2014 بددون تعرفه در میاد 21 هزار دلار چطوریه اون ماشین با اون عظمت انقدر قیمتشه بعدش با 405 که سال تولیدش بر میگرده 1988 بعد در سال 1997 یعنی 17 سال پیش تولیدش قطع شده رفته تو زباله دونی خودروسازی میشه 30 میلیون یعنی دوتا 405 میشه یه سونتا در کره ؟
  • نقی ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۳
    0 0
    سوناتا 2014 نداره 2013 هست
  • ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۳
    0 0
    مگه سمند EF7 بنزینی هم داریم؟؟؟؟؟؟؟ خخخخخخخخ... من تا اوجایی که میدونم EF7 ها همه پایه گاز سوزند... دوستان اگه می تونید منو راهنمایی کنید....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس