کاهش تورم در ماههای اخیر ناشی از کاهش شوک‌های ناشی از تحریم‌های خارجی است.

گروه اقتصادی مشرق -دولت یازدهم معتقد است یکی از موفقیت هایش کاهش تورم و سطح عمومی قیمت‌ها در ماه‌های اخیر است. حتی رئیس جمهور چندی پیش اعلام کرد: کارشناسان دولتی به او گفته‌اند، تورم تا پایان سال به 25 درصد خواهد رسید، اما خود او معتقد است تورم از 25 درصد هم پایین تر خواهد رفت.

اما آیا واقعا قیمت ها ارزان تر شده و سطح عمومی قیمت‌ها کاهش یافته است؟ در این میان دولت و تیم اقتصادی او چه میزان نقش دارند؟

جمشید پژویان عضو هیات علمی دانشگاه علامه در این باره معتقد است: کاهش تورم به بیان آمار و ارقام کاملا مصنوعی پایین آمده و هر آن، احتمال افزایش آن وجود دارد.

او در گفتگو  با خبرنگار مشرق در پاسخ به این سوال که چه عواملی تورم را در ماه‌های اخیر کاهش دادند، گفت: به نظر من دلیل کاهش تورم در ماه‌های اخیر کاهش روانی فشارهای خارجی بوده است، با روی کارآمدن دولت آقای روحانی کمی از فشارهای خارجی کاسته شد لذا فضای روانی کشور نیز بهبود یافت؛ بنابراین بنده کاهش تورم در ماههای اخیر را ناشی از کاهش شوک‌های ناشی از تحریم‌های خارجی میدانم .

رئیس سابق شورای رقابت اضافه کرد: متاسفانه اینگونه تورم را کاهش دادن مقطعی  و مصنوعی است و ساختاری نیست و در صورت بازگشت فشارهای خارجی بدون شک تورم نیز به سطح قبلی خود بازخواهد گشت.

رضا مقدس عضو هیات علمی دانشگاه علامه نیز در گفتگو با خبرنگار مشرق درباره دلایل کاهش تورم توضیح داد: من معتقدم کاهش روانی فشارهای خارجی نقش بسیاز زیادی در کاهش تورم داشته است و اگر بخواهیم درصدی برای متغیرهایی که تورم را کم کردند قائل شویم متوجه می‌شویم که نقش شوک‌های خارجی و فشارهای بین المللی بسیاز زیاد بوده، لذا با توجه به روی کارآمدن دولت جدید فشارهای خارجی کاهش پیدا کرد و تورم نیز پایین آمده است.

دکتر مقدس در پاسخ به این سوال که به جز کاهش روانی فضای تحریم‌ها آیا اتفاق خاصی در حوزه اقتصادی انجام نشده که باعث کاهش سطح عمومی قیمت‌ها گردد، گفت: اقدامات صورت گرفته، مثلا رشد حجم نقدینگی نیز روند معقول تری نسبت به گذشته پیدا کرده، اما سهم کاهش تحریم‌ها در کاهش تورم وزن بیشتری را شامل می‌شود.

وی گفت: مُسکن وار پایین آمده و سیاست‌های اقتصادی دولت نقش بسیار کمی در کاهش سطح عمومی قیمت‌ها داشته اند.

وی در ادامه با بیان اینکه آیا در ماه‌های اخیر کاهش سطح عمومی قیمت‌ها را در بازار مشاهده کردید، گفت: بدون شک آمارهایی که از سوی بانک مرکزی و مرکز آمار درباره میزان تورم اعلام می‌شود نمی تواند ساختگی باشد، لذا آمارها رسمی است اما قابل لمس نیست و مردم نمی‌توانند باور کنند که تورم کم شده؛ چرا که مردم عادی کاهش تورم را با ارزانی یکی می‌دانند و فکر می‌کنند وقتی دولت می‌گوید تورم را 10 درصد پایین آورده یعنی 10 درصد اجناس ارزان تر از قبل شده است! در حالی که اصلا اینگونه است.