کد خبر 325034
تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۰

رئیس انجمن سی ان جی کشورگفت: قیمت سی ان جی در ایران بالاترین قیمت در جهان محسوب می‌شود.گاز بعنوان محور درآمدزايي خوبي است. در واقع در كشور ما صادرات به داخل مي كنيم. اگر هم صادرات نداشته باشيم آنقدر پتانسيل داريم كه در داخل از آن استفاده كنيم.

 به گزارش مشرق، اردشير دادرس رئیس انجمن سی ان جی کشور كه شب گذشته برای فرصت هاي سرمايه گذاري در توليد و توزيع گاز طبيعي در برنامه پايش حضور يافته بود ،اظهار كرد: CNG به ساختار و توانمندي هاي صنعت گاز ايران برمي گردد. خوشبختانه در كشور حدود 250 هزار كيلومتر شبكه خطوط انتقال عادي گاز داريم. همچنين 34 هزار كيلومتر شبكه خطوط فشار قوي داريم. امروزه شاهد بزرگترين ناوگان گاز سوز CNG دنيا هستيم. اين بزرگترين ناوگان بعنوان جايگزين بنزين قطعاً اتفاق خوبي است.

وي در پاسخ به اين سؤال مجري كه چرا گاز LPG در كشور با شكست مواجه شد گفت: اين گاز يكي از گازهاي پاك است و داراي هيچ آلاينده اي نيست. دليل اينكه نتوانست توسعه پيدا كند اين بود كه شبكه تأمين و توزيع و ساختاري كه در جهت انتقال و توزيع اين فرآورده بود اشكال داشت.

دادرس تصريح كرد: امروزه در نوعي از عصر اقتصاد جهاني قرار گرفتيم كه اقتصاد انرژي بر اقتصاد جهاني قالب شده است و حاكميت گفتمان كشورهاي پيشرفته در بحث انرژي مبتني بر انرژي محوري است. در حقيقت اقتصاد بسياري از كشورهاي دنيا بر اساس اقتصاد انرژي است و توسعه محوري دارند.

صرفه جويي چهار پالايشگاه

دادرس اظهار داشت: ایران بزرگترین ناوگان سی ان جی جهان را دارا است و بالغ بر 250 هزار کیلومتر لوله کشی انتقال گاز نیز داریم. هم‌اکنون به سه هزار جایگاه بنزین و 1500 جایگاه سی ان جی جدید در کشور نیاز داریم.

وي عنوان كرد: زير ساخت هاي شبكه گازي و توزيع موجود در كشور از بهترين ساختارهاي نصب جايگاه هاي CNG است. امروزه شاهد اين هستيم حتي LNG كه آمده را با روش هاي جديد LCNG را به شبكه هاي گازي اضافه كنيم.

رئیس انجمن سی ان جی كشور بيان كرد: گاز بعنوان محور توسعه است و جايگاه هاي سی ان جی چهار و هفت دهم درصد از كل شبكه 550 ميليون متر مكعب گاز توليدي را شامل مي شود. ولي در مقابل بين 27 تا 28 درصد از درآمدزايي شركت ملي گاز ايران از سی ان جی است.

سی ان جی سوخت دوستدار محيط زيست

دادرس اذعان كرد: سبد سوخت حامل هاي انرژي ما مي تواند به 35 تا 40 ميليون متر مكعب CNG تبديل شود. از طرفي مخزن سازها و كمپرسورسازهاي ما به خودكفايي خيلي خوبي رسيدند و به توليدات ملي دست پيدا كردند.

وي در پاسخ به اين سؤال مجري كه آيا سی ان جی داراي آلاينده است گفت: اين گاز يكي از سوخت هاي خوب و پاك است.CNG جزء سوخت هاي دوستدار محيط زيست است و در تمام دنيا دنبال اين هستند كه اين توانمندي را داشته باشند. ما نبايد اين مسئله را از ياد ببريم كه بر اساس واقعيت ما در گذشته دومين منابع گازي دنيا را داشتيم كه طي يك تا دو سال اخير با كشف ميادين جديد رتبه اول منابع و ذخاير گاز دنيا را داريم. البته در كل خلاء هايي وجود داشته است و يكي از اين كمبود ها تلاش براي يافتن يك سوخت جديد بعنوان جايگزيني برای بنزين بود.

صرفه جويي 20 ميليون ليتري بنزين

رئیس انجمن سی ان جی ادامه داد: برزيل امروزه از نيشكر 23 ميليارد ليتر اتانول توليد مي كند. در واقع اين كشور توانسته در زمينه يكي از سوخت هاي جايگزين و تركيب كردن آن با بنزين به خود كفايي برسد.

دادرس گفت: در ايران بايد روزي برسد كه بتوانيم حداقل 40 ميليون متر مكعب توليد داشته باشيم و آن 20 ميليون ليتر بنزيني كه بايد وارد مي كرديم در حال حاضر صرفه جويي کنیم.

وي در پاسخ به اين سؤال مجري كه آيا ممكن است ما نيز روزي مانند برخي از كشورها به اين نتيجه برسيم كه موتورهاي ديزلي آلودگي كمتري نسبت به CNG دارند برسيم گفت: زنجيره تأمين ما در راستاي محور توسعه گاز است. امروزه باك هاي CNG مي تواند يك هزار و 500 كيلومتر پيمايش داشته باشد. لذا گازوئيل در كشور ما 85 سنت قيمت جهاني دارد و ما 10 سنت مي فروشيم. بنزين نيز 75 سنت است و هنوز ما با قيمت 23 سنت مي فروشيم. گاز هم حدوداً 45 سنت است.

ايران داراي گرانترين قيمت سی ان جی در دنيا

رئیس انجمن سی ان جی ایران گفت: قیمت سی ان جی در ایران بالاترین قیمت در جهان محسوب می‌شود. شاخص جذابیت سرمایه‌گذاری در صنعت سی ان جی ایران بالا است.. به اين دليل كه 60 درصد قيمت بنزين ما سی ان جی ما است. در صورتي كه در 28 كشور دنيا چهار رويكرد زيست محيطي، تكنولوژي، اقتصادي و سياسي دارند. اما امروزه در ايران نسبت قيمت بنزين به سی ان جی 60 درصد است.

دادرس افزود: شاخص استاندارد جهاني نيز 25 تا 35 درصد است. لذا با توجه به اينكه به نسبت قيمت خانگي 400 درصد، صنايع 350 درصد است ما به حمل و نقل عمومي خود گاز را گران تر مي دهيم. اين شاخص در دنيا بي نظير است. بنابراين گاز بعنوان محور درآمدزايي خوبي است. در واقع در كشور ما صادرات به داخل مي كنيم. اگر هم صادرات نداشته باشيم آنقدر پتانسيل داريم كه در داخل از آن استفاده كنيم.

ايران يكي از پرچمداران و متوليان گاز سی ان جی در دنيا

وي تأكيد كرد: در صورتي كه ما بتوانيم سی ان جی را ذخيره كنيم هر متر مكعب آن 650 برابر يك متر معكب گاز طبيعي است و توانايي و ظرفيت ذخيره سازي را هم دارد. با اين پوشش هايي كه در CNG داريم كشور را به يكي از پرچمداران و متوليان گازCNG در دنيا رسانده است.

مخترع و نخبه فني كشور ادامه داد: 90 درصد تاكسي هاي كلانشهرها گازسوز هستند. همچنين 60 درصد حمل و نقل عمومي كه شامل كاميونت، اتوبوس هاي شهري، وانت هاي شخصي و وانت هاي عمومي نوع يك و دو است گاز سوز هستند.

نياز فراوان به سرمايه گذاري در تأسيس جايگاه هاي سوخت

دادرس گفت: حدود 17 ميليون خودرو و نه ميليون موتورسيكلت در كشور داريم. در مقابل تعداد سه هزار و 500 جايگاه بنزين و دو هزار و 200 جايگاه CNG داريم. مجموعاً به اين دليل كه تعدادي از جايگاه هاي ما دومنظوره هستند مي توان گفت حدود پنج هزار جايگاه داريم.

وي در پايان گفت: در كشور تركيه نه ميليون خودرو وجود دارد و در مقابل اين خودروها 12 هزار و 800 جايگاه دارند. اما ايران دو برابر اين كشور خودرو دارد ولي فقط پنج هزار جايگاه دارد. بنابراين ما در اين زمينه به سرمايه گذاري نياز داريم.