در کشورهای اروپایی و آسیای جنوب شرقی قیمت تمام‌ شده‌ خودرو پایین است و قیمت خودرو هم به همین نسبت، پایین است. اگر شرکت ایران خودرو یک دستگاه پژوی 20 میلیونی را 40 میلیون به فروش برساند و تقاضایی در کار نباشد، قیمت خودرو پایین می‌آید.

گروه اقتصادی مشرق -قیمت های خودرو باعث شد تا به سراغ دکتر عباسعلی ابونوری استاد اقتصاد دانشگاه برویم، او که دارای دکترای اقتصاد و رئیس دانشکده اقتصاد و حسابداری دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز می باشد درباره دلایل افزایش قیمت خودرو به خبرنگار اقتصادی مشرق می‌گوید: "من معتقدم افزایش خودرو در دوسال اخیر مثل فنری بود که ناگهان آزاد شد و این وضعیت برای خیلی از کالاها مثل خودرو ، کاغذ و.... به وجود آمد."  وی معتقد است باید قیمت ها را رها کرد و دولت خیلی به قیمت خودرو حساسیت نشان می‌دهد و این مسئله نیز در گرانی نقش دارد.

گفتگوی خبرنگار اقتصادی مشرق با دکتر عباسعلی ابونوری رئیس دانشکده اقتصاد و حسابداری واحد تهران مرکز از نظرتان می گذرد:




به نظر شما، دلیل نوسان قیمت خودرو در دو سال اخیر چیست؟

من تحلیل متفاوتی درباره قیمت خودرو دارم. بدون اقرار، شاید در منطقه، کشور ایران ارزان‌ترین قیمت بنزین را دارد. چرا اینگونه است؟ آیا قیمت بنزین در ایران واقعی است؟ اصلا این گونه نیست. در کشورهای دیگر وقتی قیمت بنزین یک درصد افزایش پیدا می‌کند، تقاضا برای خودرو 2 درصد کاهش پیدا می‌کند. ولی در ایران رابطه‌ی منطقی بین بنزین و خودرو وجود ندارد.

چرا اینطور است؟

یکی از علل آن این است که قیمت بنزین در ایران فوق‌العاده ارزان است و تنها کشوری که می‌تواند در این زمینه با ما رقابت کند، عربستان است.

در مقابل، قیمت خودرو نوسان دارد؛ چون قیمت تولید و هزینه تمام شده آن بالاست. دلیل آن هم این است که تکنولوژی تولید در ایران بسیار ضعیف است. اجازه بدهید مقداری به گرانی خودرو و حاشیه های آن متفاوت تر از گذشته نگاه کنیم. از شما سوال می‌کنم دلیل افزایش دستمزد و حقوق در ایران از سوی دولت چیست؟ به چه دلیلی دولت حقوق‌ها را 20 تا 25 درصد به طور سالانه افزایش می‌دهد؟ فلسفه‌ی این کار باید بهره‌وری باشد. در کشورهای دیگر چنین روالی وجود ندارد.

یعنی در کشورهای پیشرفته اروپایی و امریکایی افزایش حقوق به صورت سالانه وجود ندارد؟!

افزایش دستمزد و حقوق زمانی می‌تواند در کشورهای اروپایی صورت بگیرد که در کشور رشد اقتصادی وجود داشته باشد. یعنی دولت مذکور زمانی می‌تواند حقوق و دستمزد سالانه کارکنان و کارگرانش را 20 درصد بالا ببرد که متناسب با آن رشد اقتصادی اش نیز بالابرود، اما در ایران چنین استدلالی درباره افزایش حقوق و دستمزد نمی‌شود.

همان طور که می‌دانید رشد اقتصادی ایران هم اکنون منفی است، اگر یکی از دولت‌های اروپایی حقوق‌ها را 5% افزایش می‌دهد، حداقل رشد اقتصادی آن 8% است. وقتی ما رشد اقتصادی منفی داریم، باید دستمزدها کاهش پیدا کند؛ ولی چون جامعه پوپولیستی است، مردم به آن اعتراض می‌کنند. لذا دولت مجبور می‌شود تا سالانه، با آن که رشد اقتصادی اش منفی است و وضعیت مناسبی در این حوزه ندارد؛ اما دستمزد و حقوق کارگران و کارمندان را بدون توجیه اقتصادی بالاتر ببرد.



اگر اجازه بدهید برگردم به سوال نخست خودم. تحلیل شما از فضای نوسانی قیمت خودرو در دو سال اخیر چیست ؟ همان طور که می‌دانید قیمت خودرو در دو سال اخیر چند برابر شده است . شاید کسی باور نمی‌کرد خودروی پرایدی که تا دی ماه دو سال پیش حدود 7-6 میلیون تومان بود، امروز رسما بالای بیست میلیون تومان در بازار خریداری شود.

من معتقدم افزایش خودرو در دوسال اخیر مثل فنری بود که ناگهان آزاد شد، این وضعیت برای خیلی از کالاها مثل خودرو ، کاغذ و.... به وجود آمد و چون هزینه‌ی تولید در ایران بالا و تکنولوژی تولید قدیمی است، قیمت تمام‌شده‌ی خودرو نیز در داخل کشور بالاست.

در کشورهای اروپایی و آسیای جنوب شرقی قیمت تمام‌شده‌ی خودرو پایین است و قیمت خودرو هم به همین نسبت، پایین است. اگر شرکت ایران خودرو یک دستگاه پژوی 20 میلیونی را 40 میلیون به فروش برساند و تقاضایی در کار نباشد، قیمت خودرو پایین می‌آید. اشتباه دولت این است که در بحث قیمت خودرو حساسیت زیادی نشان میدهد.

به عنوان مثال پژو پارس 20% افزایش قیمت دارد. آیا این افزایش منطقی است؟ دولت نباید حساسیت نشان دهد و شورای رقابت تشکیل دهد و قیمت خودرو را تعیین کند. باید قیمت‌ها واقعی شود و بازار درباره قیمت تصمیم گیری کند.

اگر الآن قیمت بنزین که  700 تومان است؛ 1000 تومان بشود، چه اتفاقی می‌افتد و قیمت خودرو چه تغییری می کند؟


به نظر بنده قیمت بنزین باید واقعی شود، که در این صورت مسلماً قیمت خودرو کاهش پیدا می‌کند. هر کالایی به تقاضا مرتبط است و اگر تقاضایی وجود نداشته باشد، شرکت های خودورساز نمی‌توانند خودرو تولید و احتکار کنند.

نحوه‌ی حمایت دولت از خودروسازان چگونه است؟

الآن 35 سال است که ما از خودروسازان حمایت می‌کنیم.
در کوتاه مدت نمی‌توانیم ره صدساله را طی کنیم. بلافاصله تنها چیزی که دولت می‌تواند از آن حمایت کند، پرداخت تسهیلات برای شرکت‌های تولید‌کننده است. دولت باید تسهیلات بدهد ولی در قیمت‌گذاریها دخالت نکند.

کشور ایران دهمین تولید‌کننده‌ی خودرو است ولی صادر‌کننده نیست، مگر به چند کشور آنهم به صورت محدود، چرا که مطمئناً قیمت تمام‌شده‌ی خودرو در ایران بیشتر است، مصرف بنزین خودروهای ایرانی بالا و کیفیت آن‌ قابل مقایسه با خودورهای خارجی نیست.