در حالی که از سه ماه پیش با مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری، عملیات اجرایی یکی از پروژه‌های جنجالی متوقف شده است، نقش بستن تبلیغات این پروژه بر پیراهن تیم‌های فوتبال پایتخت در آغاز مسابقات لیگ برتر مایه تعجب شده است.

گروه اقتصادی مشرق - از اواخر سال گذشته یک شرکت گمنام با تبلیغات گسترده رسانه ای و تلویزیونی، مردم را به خرید سهام مشارکت در ساخت یک برج عظیم توریستی – تفریحی در استان قزوین ترغیب می کرد و طی چند ماه توانست ده ها میلیارد تومان از سهام مورد ادعای خود را بفروشد.

در تبلیغات به تعداد زیاد واحدهای مسکونی، تجاری، هتل و سالن های همایش این برج اشاره می شد و بنا به اظهارات افراد پاسخگو در شرکت، آنها زمینی را خریده و با مجوز وزارت راه و شهرسازی، قصد داشتند پروژه مذکور را با سرمایه گذاری خریداران سهام، احداث کنند.

تبلیغات گسترده شرکت مذکور در حالی بود که مدیران این شرکت از انتشار اسناد موافقت وزارت راه و شهرسازی و همچنین مجوزهای اخذ شده برای احداث این مجتمع بر روی سایت خودداری می کردند و صرفا شماره مجوزها را در سایت قرار داده بودند و به خریداران می گفتند برای دیدن اسناد، حضوری به شرکت بیایند و ما اسناد را از معاونت حقوقی میگیریم و به شما نشان می دهیم!

هزاران واحد اقامتی و تجاری، سالن همایش، پارک آبی و ......از جمله مواردی بود که در تبلیغات برج به آن اشاره می شد و سبب تحریک مردم به سرمایه گذاری در چنین پروژه ای شده بود.


پیگیری رسانه‌ها نشان داد که بر خلاف تبلیغات گسترده شرکت مذکور و تصاویر کاملا حرفه ای منتشرشده از بزرگترین برج تجاری و توریستی کشور که تقریبا واقعی می نماید و بیننده را گمراه می سازد، اصلا پروژه ای در کار نیست جز یک تکه زمین بایر در اطراف تهران که فقط تابلوی شرکت در آنجا نصب شده و هیچ گونه عملیات ساختمانی در آن انجام نمی شود.

همچنین در محتوای قرارداد شرکت برای فروش سهام به مردم نیز اشکالات متعددی وجود داشت که رسانه ها از جمله مشرق آن را افشا کردند.



به دنبال پیگیری رسانه ها، در نهایت اواخر اردیبهشت ماه امسال، شورای عالی شهرسازی و معماری طی مصوبه‌ای اعلام کرد عملیات اجرایی در محدوده پروژه پردیس‌بان استان قزوین اعم از عملیات خاکی و تأسیس کارگاه تا اخذ مجوز از این شورا متوقف شود و تبلیغات این پروژه در صداوسیما نیز منوط به دریافت مجوزهای قانونی شد.

در جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری مقرر شده بود با توجه به ماده 9 قانون «منع فروش و واگذاری ...» و ماده 21 قانون «پیش فروش ساختمان»، صدا و سیما نسبت به تبلیغات در رسانه ملی با اخذ مجوزهای قانونی و ملی اقدام کند.

همچنین تصمیم گیری شد تا همه عملیات اجرایی در محدوده پروژه اعم از عملیات خاکی و تأسیس کارگاه تا اخذ مجوز از شورایعالی شهرسازی و معماری، توسط مسئولین استان متوقف شود.


شورای عالی شهرسازی و معماری همچنین مقرر کرده بود: مسئولان استان قزوین نسبت به هدایت موضوع در مسیر شوراهای قانونی استانی و ملی و نهایتاً ارجاع به شورای عالی شهرسازی و معماری برای تصویب نهایی اقدام کنند.



اما با گذشت سه ماه از مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری و توقف تبلیغات این شرکت در صداوسیما، به ناگاه با آغاز مسابقات لیگ برتر فوتبال شاهد نقش بستن تبلیغات این شرکت بر پیراهن تیم‌های فوتبال بودیم.
این در حالی است که پس از مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری در اردیبهشت ماه تاکنون، اتفاق تازه‌ای در این باره نیفتاده است و به نظر می‌رسد تبلیغ این برج همچنان ممنوع است، اما گویا مسئولان این شرکت با استفاده از فرصت پخش زنده تلویزیونی این مسابقات، قصد دارند تبلیغات تلویزیونی خود را به طور غیرمستقیم انجام دهند.