به گزارش مشرق، در تعریف کلی صندوق امانت همانطور که از نام آن برمیآید، محلی مطمئن برای حفظ اسناد و اشیای گرانبهایی است که در بانکهای مختلف و مجهز به سیستم ایمنی پیچیده تعبیه شده است.
میتوان اطمینان داشت که اشیای گرانبهایی که شاید نگهداریشان در منزل چندان امن به نظر نیاید در بانکها و با خیال راحت برای هر زمان که بخواهیم نگهداری شوند.
با این حال اگرچه اکثر بانکهای موجود در سطح شهر در قبال دریافت هزینهای بهصورت سالیانه یا ماهیانه به ارائه چنین خدماتی میپردازند، اما تعداد افرادی که حاضر به گرفتن به چنین خدماتی هستند، بسیار انگش شمار است.
بر اساس گفتههای چندی از مدیران و کارکنان بانکهای پایتخت از هر 200 نفر مراجعهکننده در روز تنها 2 نفر خواهان اخذ چنین صندوقی هستند.
علت هم این است که برخی افراد اشیای خود را آنقدر گرانبها ندانسته که حاضر باشند برای نگهداریشان در صندوق بانکها مبلغی خرج کنند؛ استدلال این افراد و بهتر است بگوییم که اکثر افراد جامعه این است که صندوق امانات برای کسانی بهدردبخور است که مجموع داراییهایشان سر به فلک میزند.
از سوی دیگر برخی دیگر خرید یک گاوصندوق سیستم پیچیده و نگهداری آن در محلی که نزدیک به خودشان باشد بر هر چیز دیگری ترجیح میدهند.
مدارک لازم برای دریافت صندوق
تا چندی پیش تنها بانکهای دولتی ملزم به ارائه چنین خدمتی بودند؛ اما در حال حاضر اکثر بانکهای دولتی و خصوصی با دریافت مبلغی به اجاره صندوق میپردازند.
ملت، کارآفرین، کارگشایی، اقتصاد نوین، تجارت، صادرات، سامان و بانک ملی از جمله بانکهای فعال در این زمینه هستند که هرکدام شرایط خاصی برای متقاضیان دریافت صندوق در نظر گرفتهاند.
لازم به ذکر است که مبلغ اجاره دریافتی از مشتری بر اساس سایز صندوق متغیر و حداقل مدت اجاره صندوق 1 سال است.
مدارک لازم برای دریافت صندوق بدین شرح است:
الف. اشخاص حقیقی:
1. فرم درخواست متقاضی
2. سه قطعه عکس 4*3 رنگی (گذرنامهای) و نیز یک قطعه عکس وکیل احتمالی وی
3. اصل شناسنامه و یک برگ فتوکپی از تمامی صفحات شناسنامه متقاضی و وکیل احتمالی وی
4. اصل و کپی کارت ملی متقاضی و وکیل احتمالی وی
5. مطالعه و امضای قرارداد اجاره
6. فرم الحاقی قرارداد و مقررات اجاره صندوق (برای صندوق امانات مشترک)
ب. اشخاص حقوقی:
1. ارائه رونوشت اساسنامه شرکت
2. روزنامه رسمی حاوی صاحبان امضای مجاز
3. مشخصات صاحبان امضای مجاز
4. روزنامه رسمی حاوی آخرین تغییرات ثبتشده شرکت
وکالت
1- مشتری میتواند از طرف خود برای استفاده از صندوق اجارهای به شخص یا اشخاص دیگر وکالت دهد. تعیین وکیل صرفاً از طریق حضور مشتری در شعبه بانک و ثبت مشخصات وکیل در دفتر صندوق اجارهای صورت میپذیرد و موکل موظف است مراتب را تأیید نماید.
2- چنانچه مشتری به چند نفر وکالت بدهد باید صریحاً تصریح کند که وکلا حق استفاده از صندوق را دارند و نیز در صورت معرفی وکیل یا وکلای جدید، اعتبار یا منتفی شدن وکالت قبلی بهوضوح مشخص گردد. در صورت عدم تصریح، این امر آخرین وکالتنامه معتبر خواهد بود.
3- جهت اعمال ردیف 2، فقط وکالت رسمی پذیرفته میشود. درصورتیکه چند نفر وکیل تعیینشده باشد ولی حدود اختیارات و نحوه دخالت آنها از طرف موکل مشخص نباشد اصل بر عدم استقلال آنها است و باید متفقاً اقدام نمایند.
4- کلیه شرایط و تعهداتی که برای مشتریان پیشبینیشده از طرف وکیل و یا وکلای او نیز لازم الرعایه است.
5- ابلاغ فسخ وکالتنامه به بانک فقط بهوسیله پست سفارشی قابلقبول است و همچنین مشتری میتواند فسخ وکالتنامه را شخصاً و در برابر دریافت رسید به بانک ارائه دهد.
فوت، انحلال شرکت یا حجر مشتری
1- چنانچه بانک از فوت، انحلال شرکت یا موسسه، ورشکستگی و یا حجر مشتری اطلاع حاصل نماید بلافاصله مراتب را در دفتر یادداشت مینماید و از آن پس طبق مقررات قانونی اقدام خواهد شد.
2- در صورت فوت مشتری، وراث میتوانند خود یا وکیل انتخابی آنان با داشتن حکم حصر وراثت با رعایت قوانین موضوعه با حضور نمایندگان بانک نمایندگان مدیریتهای امور بازرسی، حراست و حقوقی بانک و مسئول شعبه، پس از تنظیم صورتجلسه محتویات صندوق را تصرف نمایند. بدیهی است مطالبات بانک قبل از تحویل محتویات صندوق از منابع مشتری تسویه خواهد شد.
3- در صورت ورشکستگی یا انحلال شرکت یا حجر مشتری، اشخاصی که طبق حکم مراجع صالحه ذیحق شناخته شوند میتوانند پس از پرداخت اجارهبها و احیاناً مطالبات بانک با حضور نمایندگان بانک و تنظیم صورتجلسه، محتویات صندوق را تصرف کند.
در ادامه به شرایط دریافت صندوق امانت در برخی بانکهای فعال در این امر اشاره شده که بدین شرح است:
بانک ملی
1- تکمیل برگ درخواست اجاره صندوق اجاره ای وکارت نمونه امضاء عکس دارتوسط متقاضی
2- اخذ کارمزد سالانه و ودیعه صندوق
3- تحویل کلیدهای مربوطه صندوق به مشتری
بانک تجارت
شرایط عمومی
1- کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که مطابق قانون اهلیت انجام معامله را داشته و دارای هر نوع حساب نزد بانک تجارت باشند میتوانند طبق ضوابط از خدمات صندوقهای اجارهای بانک استفاده نمایند.
2- متقاضیان استفاده از صندوقهای اجارهای در صورت نداشتن حساب در بانک تجارت، ملزم به افتتاح حساب قرضالحسنه پسانداز است.
3- چنانچه اجاره صندوق توسط اشخاص حقوقی باشد، رونوشت مصدق اساسنامه و یک نسخه از روزنامه رسمی کشور که در آن آگهی ثبت شرکت و یا موسسه درج شده باشد و همچنین روزنامه رسمی مربوط به معرفی مدیر یا مدیران و آخرین تغییرات شرکت میبایست به بانک تسلیم گردد.
شرایط اجاره
1- اجاره صندوقها بهصورت نقدی، برای مدت یک سال است و برای مدت کمتر از یک سال نیز اجاره یکساله دریافت خواهد شد. در مواقع ضروری مشتریان ارزنده میتوانند از صندوق اجارهای بهطور موقت (حداقل 3 ماه) استفاده نمایند.
2- اجاره سالیانه صندوقها بر اساس هر سانتیمتر مکعب حجم، معادل 15 ریال (حداقل مبلغ 85.000 ریال) است.
3- مشتری برای اجاره صندوق لازم است پس از مطالعه کامل آئیننامه اجاره صندوق اجارهای و تکمیل مشخصات قید شده در دفتر صندوق، آنها را امضا نموده همراه شناسنامه و کپی آن و دو قطعه عکس جدید به مسئول مربوطه در شعبه تحویل دهد.
4- مشتری باید علاوه بر اجارهبها، مبلغی بهعنوان وثیقه به بانک بسپارد. بانک میتواند طبق مفاد آئیننامههای مربوط، از سپرده مزبور استفاده نموده و مشتری حق هیچگونه اعتراضی به عمل بانک نخواهد داشت.
دریافت سپرده سایر هزینهها (ودیعه اجاره) از مشتریان اجاره کنند اینگونه صندوقها، معادل 8 برابر اجارهبها سالیانه و حداقل مبلغ 680،000 ریال است با قائل شدن 50% تخفیف برای خانواده معظم شهدا، مفقودین، جانبازان و آزادگان (با معرفی سازمانهای ذیربط)
مبلغ مذکور درصورتیکه مشتری هیچگونه بدهی ناشی از استفاده از صندوق به بانک نداشته باشد در خاتمه اجاره عیناً پس از فسخ قرارداد به وی مسترد میگردد.
5- مشتری موظف است در صورت تغییر نشانی مراتب را کتباً از طریق پست سفارشی و یا تحویل شخصی به بانک اعلام نماید، در غیر این صورت مکاتباتی که در نتیجه دست نبودن نشانی مشتری عیناً به بانک عودت داده شوند، از نظر بانک به مقصد رسیده تلقی خواند شد.
بانک صادرات
مشتری به شعبهای که در آن حساب دارد مراجعه کرده و درخواست استفاده از صندوق امانات نموده و مسئول شعبه ضمن دادن توضیحات لازم، در خصوص ابعاد، مبلغ اجاره و ودیعه هر یک از صندوقها، شرایط عمومی و تعهد نامه استفاده از صندوق امانات را جهت مطالعه به مشتری ارائه میدهد. در صورت تمایل مشتری به استفاده از صندوق امانات و فقدان آن در شعبه، مسئول شعبه مشتری را به شعبه ایای که صندوق امانات دارد معرفی کرده و پس از مراجعه مشتری به شعبه موردنظر و ارائه مدارک مورد نیاز درخواست صندوق امانات مینماید.
هزینهها و کارمزد اخذ صندوق بر اساس سایز بصورت زیر محاسبه میشود:
صندوق سایز کوچک ۱۲۰۰۰۰۰ ریال ودیعه و اجاره سالیانه ۱۵۰۰۰۰ ریال، صندوق سایز متوسط ۲۴۰۰۰۰۰ ریال ودیعه و اجاره سالیانه ۳۰۰۰۰۰ ریال، صندوق بزرگ ۹۶۰۰۰۰۰ ریال ودیعه و اجاره سالیانه ۱۲۰۰۰۰۰ ریال، صندوق خیلی بزرگ ۹۸۶۷۰۰۰۰ ریال ودیعه و اجاره سالیانه ۹۸۶۷۰۰۰ ریال.
لازم به ذکر است که مشتری میتواند هرگونه اشیاء و اسنادی که مایل باشد بهاستثناء اسناد و اشیاء مضره و مواد مخدر را در صندوق مربوط به خود نگهداری نماید.
بانک مسکن
تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی با داشتن یکی از انواع حسابها نزد شعب بانک مسکن میتوانند از صندوق امانات این بانک استفاده نمایند. درصورتیکه تقاضای استفاده از صندوق امانات بیش از ظرفیتهای موجود باشد مشتریان خوشحساب بانک در استفاده از این خدمات در اولویت خواهند بود.
حق استفاده از صندوق امانات شخصی است و قابلانتقال به دیگران نیست و تنها شخص اجارهکننده مجاز به استفاده از آن است مگر آنکه مشتری طبق مقررات حق استفاده از صندوق امانات را به وکیل خود واگذار نماید.
میزان اجارهبهای صندوق امانات بهصورت نقدی و برای مدت یک سال تعیین و دریافت میگردد همچنین مبلغی بهعنوان ودیعه نزد بانک باقی خواهد ماند (ودیعه مشتری نزد بانک، در خاتمه اجاره یا فسخ قرارداد پس از کسر بدهیهای احتمالی به وی مسترد میگردد.)
بانک اقتصاد نوین
اشخاص (حقیقی یا حقوقی) میتوانند با شرایط زیر از صندوق امانات بانک اقتصاد نوین استفاده نمایند:
صندوق امانات به شخص حقیقی یا حقوقیای واگذار میشود که در یکی از شعب بانک اقتصاد نوین دارای حساب قرضالحسنه جاری و یا سایر سپردهها بوده و مورد تائید و شناسایی شعبه باشد.
مشتریانی که به استفاده از صندوق امانات تمایل دارند میتوانند درخواست موردنظر را به شعبه خود ارائه نمایند. چنانچه خواسته مشتری با شرایط در نظر گرفتهشده برای واگذاری صندوق مورد تائید شعبه قرار گیرد، اقدامات لازم انجام و نسبت به واگذاری صندوق به متقاضی اقدام میشود.
لازم به ذکر است که استفاده از صندوق امانات غیرقابلانتقال است، مگر در مواردی که در شرایط عمومی قرارداد پیشبینیشده باشد.
دارنده صندوق امانات میتواند هرگونه اموال، اشیاء و اسناد مجاز را که مایل باشد، در صندوق خود نگهداری نماید. بدیهی است نگهداری اشیایی از قبیل مواد محترقه، فاسدشدنی و ... که به صندوق واگذاری خسارت وارد نماید، مجاز نیست و درصورتیکه از این بابت خسارتی متوجه بانک شود، مسئولیت جبران خسارات وارده طبق مقررات مربوط بر عهده دارنده صندوق خواهد بود.
مدت استفاده از صندوق امانات یک سال و شروع آن از تاریخ انعقاد قرارداد است. مبلغ اجاره یکساله قبلاً دریافت میشود.
چنانچه دارنده صندوق قبل از پایان مدت اجاره از استفاده از آن منصرف شود کارمزد دریافتی بابت اجاره آن قابلبرگشت نیست.
بانک بابت اجاره صندوق ودیعه دریافت میکند و مبلغ ودیعه درصورتیکه دارنده حساب هیچگونه بدهی به بانک نداشته باشد در خاتمه مدت اجاره، با دریافت کلیدهای صندوق مسترد میشود.
اجارهبهای سالیانه و همچنین ودیعه صندوق بر اساس مقررات مربوط در قرارداد واگذاری صندوق امانت نوین است.
منبع: بازار خبر
میتوان اطمینان داشت که اشیای گرانبهایی که شاید نگهداریشان در منزل چندان امن به نظر نیاید در بانکها و با خیال راحت برای هر زمان که بخواهیم نگهداری شوند.
با این حال اگرچه اکثر بانکهای موجود در سطح شهر در قبال دریافت هزینهای بهصورت سالیانه یا ماهیانه به ارائه چنین خدماتی میپردازند، اما تعداد افرادی که حاضر به گرفتن به چنین خدماتی هستند، بسیار انگش شمار است.
بر اساس گفتههای چندی از مدیران و کارکنان بانکهای پایتخت از هر 200 نفر مراجعهکننده در روز تنها 2 نفر خواهان اخذ چنین صندوقی هستند.
علت هم این است که برخی افراد اشیای خود را آنقدر گرانبها ندانسته که حاضر باشند برای نگهداریشان در صندوق بانکها مبلغی خرج کنند؛ استدلال این افراد و بهتر است بگوییم که اکثر افراد جامعه این است که صندوق امانات برای کسانی بهدردبخور است که مجموع داراییهایشان سر به فلک میزند.
از سوی دیگر برخی دیگر خرید یک گاوصندوق سیستم پیچیده و نگهداری آن در محلی که نزدیک به خودشان باشد بر هر چیز دیگری ترجیح میدهند.
مدارک لازم برای دریافت صندوق
تا چندی پیش تنها بانکهای دولتی ملزم به ارائه چنین خدمتی بودند؛ اما در حال حاضر اکثر بانکهای دولتی و خصوصی با دریافت مبلغی به اجاره صندوق میپردازند.
ملت، کارآفرین، کارگشایی، اقتصاد نوین، تجارت، صادرات، سامان و بانک ملی از جمله بانکهای فعال در این زمینه هستند که هرکدام شرایط خاصی برای متقاضیان دریافت صندوق در نظر گرفتهاند.
لازم به ذکر است که مبلغ اجاره دریافتی از مشتری بر اساس سایز صندوق متغیر و حداقل مدت اجاره صندوق 1 سال است.
مدارک لازم برای دریافت صندوق بدین شرح است:
الف. اشخاص حقیقی:
1. فرم درخواست متقاضی
2. سه قطعه عکس 4*3 رنگی (گذرنامهای) و نیز یک قطعه عکس وکیل احتمالی وی
3. اصل شناسنامه و یک برگ فتوکپی از تمامی صفحات شناسنامه متقاضی و وکیل احتمالی وی
4. اصل و کپی کارت ملی متقاضی و وکیل احتمالی وی
5. مطالعه و امضای قرارداد اجاره
6. فرم الحاقی قرارداد و مقررات اجاره صندوق (برای صندوق امانات مشترک)
ب. اشخاص حقوقی:
1. ارائه رونوشت اساسنامه شرکت
2. روزنامه رسمی حاوی صاحبان امضای مجاز
3. مشخصات صاحبان امضای مجاز
4. روزنامه رسمی حاوی آخرین تغییرات ثبتشده شرکت
وکالت
1- مشتری میتواند از طرف خود برای استفاده از صندوق اجارهای به شخص یا اشخاص دیگر وکالت دهد. تعیین وکیل صرفاً از طریق حضور مشتری در شعبه بانک و ثبت مشخصات وکیل در دفتر صندوق اجارهای صورت میپذیرد و موکل موظف است مراتب را تأیید نماید.
2- چنانچه مشتری به چند نفر وکالت بدهد باید صریحاً تصریح کند که وکلا حق استفاده از صندوق را دارند و نیز در صورت معرفی وکیل یا وکلای جدید، اعتبار یا منتفی شدن وکالت قبلی بهوضوح مشخص گردد. در صورت عدم تصریح، این امر آخرین وکالتنامه معتبر خواهد بود.
3- جهت اعمال ردیف 2، فقط وکالت رسمی پذیرفته میشود. درصورتیکه چند نفر وکیل تعیینشده باشد ولی حدود اختیارات و نحوه دخالت آنها از طرف موکل مشخص نباشد اصل بر عدم استقلال آنها است و باید متفقاً اقدام نمایند.
4- کلیه شرایط و تعهداتی که برای مشتریان پیشبینیشده از طرف وکیل و یا وکلای او نیز لازم الرعایه است.
5- ابلاغ فسخ وکالتنامه به بانک فقط بهوسیله پست سفارشی قابلقبول است و همچنین مشتری میتواند فسخ وکالتنامه را شخصاً و در برابر دریافت رسید به بانک ارائه دهد.
فوت، انحلال شرکت یا حجر مشتری
1- چنانچه بانک از فوت، انحلال شرکت یا موسسه، ورشکستگی و یا حجر مشتری اطلاع حاصل نماید بلافاصله مراتب را در دفتر یادداشت مینماید و از آن پس طبق مقررات قانونی اقدام خواهد شد.
2- در صورت فوت مشتری، وراث میتوانند خود یا وکیل انتخابی آنان با داشتن حکم حصر وراثت با رعایت قوانین موضوعه با حضور نمایندگان بانک نمایندگان مدیریتهای امور بازرسی، حراست و حقوقی بانک و مسئول شعبه، پس از تنظیم صورتجلسه محتویات صندوق را تصرف نمایند. بدیهی است مطالبات بانک قبل از تحویل محتویات صندوق از منابع مشتری تسویه خواهد شد.
3- در صورت ورشکستگی یا انحلال شرکت یا حجر مشتری، اشخاصی که طبق حکم مراجع صالحه ذیحق شناخته شوند میتوانند پس از پرداخت اجارهبها و احیاناً مطالبات بانک با حضور نمایندگان بانک و تنظیم صورتجلسه، محتویات صندوق را تصرف کند.
بانک ملی
1- تکمیل برگ درخواست اجاره صندوق اجاره ای وکارت نمونه امضاء عکس دارتوسط متقاضی
2- اخذ کارمزد سالانه و ودیعه صندوق
3- تحویل کلیدهای مربوطه صندوق به مشتری
تعرفه های اجاره صندوق
بانک تجارت
شرایط عمومی
1- کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که مطابق قانون اهلیت انجام معامله را داشته و دارای هر نوع حساب نزد بانک تجارت باشند میتوانند طبق ضوابط از خدمات صندوقهای اجارهای بانک استفاده نمایند.
2- متقاضیان استفاده از صندوقهای اجارهای در صورت نداشتن حساب در بانک تجارت، ملزم به افتتاح حساب قرضالحسنه پسانداز است.
3- چنانچه اجاره صندوق توسط اشخاص حقوقی باشد، رونوشت مصدق اساسنامه و یک نسخه از روزنامه رسمی کشور که در آن آگهی ثبت شرکت و یا موسسه درج شده باشد و همچنین روزنامه رسمی مربوط به معرفی مدیر یا مدیران و آخرین تغییرات شرکت میبایست به بانک تسلیم گردد.
شرایط اجاره
1- اجاره صندوقها بهصورت نقدی، برای مدت یک سال است و برای مدت کمتر از یک سال نیز اجاره یکساله دریافت خواهد شد. در مواقع ضروری مشتریان ارزنده میتوانند از صندوق اجارهای بهطور موقت (حداقل 3 ماه) استفاده نمایند.
2- اجاره سالیانه صندوقها بر اساس هر سانتیمتر مکعب حجم، معادل 15 ریال (حداقل مبلغ 85.000 ریال) است.
3- مشتری برای اجاره صندوق لازم است پس از مطالعه کامل آئیننامه اجاره صندوق اجارهای و تکمیل مشخصات قید شده در دفتر صندوق، آنها را امضا نموده همراه شناسنامه و کپی آن و دو قطعه عکس جدید به مسئول مربوطه در شعبه تحویل دهد.
4- مشتری باید علاوه بر اجارهبها، مبلغی بهعنوان وثیقه به بانک بسپارد. بانک میتواند طبق مفاد آئیننامههای مربوط، از سپرده مزبور استفاده نموده و مشتری حق هیچگونه اعتراضی به عمل بانک نخواهد داشت.
دریافت سپرده سایر هزینهها (ودیعه اجاره) از مشتریان اجاره کنند اینگونه صندوقها، معادل 8 برابر اجارهبها سالیانه و حداقل مبلغ 680،000 ریال است با قائل شدن 50% تخفیف برای خانواده معظم شهدا، مفقودین، جانبازان و آزادگان (با معرفی سازمانهای ذیربط)
مبلغ مذکور درصورتیکه مشتری هیچگونه بدهی ناشی از استفاده از صندوق به بانک نداشته باشد در خاتمه اجاره عیناً پس از فسخ قرارداد به وی مسترد میگردد.
5- مشتری موظف است در صورت تغییر نشانی مراتب را کتباً از طریق پست سفارشی و یا تحویل شخصی به بانک اعلام نماید، در غیر این صورت مکاتباتی که در نتیجه دست نبودن نشانی مشتری عیناً به بانک عودت داده شوند، از نظر بانک به مقصد رسیده تلقی خواند شد.
بانک صادرات
مشتری به شعبهای که در آن حساب دارد مراجعه کرده و درخواست استفاده از صندوق امانات نموده و مسئول شعبه ضمن دادن توضیحات لازم، در خصوص ابعاد، مبلغ اجاره و ودیعه هر یک از صندوقها، شرایط عمومی و تعهد نامه استفاده از صندوق امانات را جهت مطالعه به مشتری ارائه میدهد. در صورت تمایل مشتری به استفاده از صندوق امانات و فقدان آن در شعبه، مسئول شعبه مشتری را به شعبه ایای که صندوق امانات دارد معرفی کرده و پس از مراجعه مشتری به شعبه موردنظر و ارائه مدارک مورد نیاز درخواست صندوق امانات مینماید.
هزینهها و کارمزد اخذ صندوق بر اساس سایز بصورت زیر محاسبه میشود:
صندوق سایز کوچک ۱۲۰۰۰۰۰ ریال ودیعه و اجاره سالیانه ۱۵۰۰۰۰ ریال، صندوق سایز متوسط ۲۴۰۰۰۰۰ ریال ودیعه و اجاره سالیانه ۳۰۰۰۰۰ ریال، صندوق بزرگ ۹۶۰۰۰۰۰ ریال ودیعه و اجاره سالیانه ۱۲۰۰۰۰۰ ریال، صندوق خیلی بزرگ ۹۸۶۷۰۰۰۰ ریال ودیعه و اجاره سالیانه ۹۸۶۷۰۰۰ ریال.
لازم به ذکر است که مشتری میتواند هرگونه اشیاء و اسنادی که مایل باشد بهاستثناء اسناد و اشیاء مضره و مواد مخدر را در صندوق مربوط به خود نگهداری نماید.
بانک مسکن
تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی با داشتن یکی از انواع حسابها نزد شعب بانک مسکن میتوانند از صندوق امانات این بانک استفاده نمایند. درصورتیکه تقاضای استفاده از صندوق امانات بیش از ظرفیتهای موجود باشد مشتریان خوشحساب بانک در استفاده از این خدمات در اولویت خواهند بود.
حق استفاده از صندوق امانات شخصی است و قابلانتقال به دیگران نیست و تنها شخص اجارهکننده مجاز به استفاده از آن است مگر آنکه مشتری طبق مقررات حق استفاده از صندوق امانات را به وکیل خود واگذار نماید.
میزان اجارهبهای صندوق امانات بهصورت نقدی و برای مدت یک سال تعیین و دریافت میگردد همچنین مبلغی بهعنوان ودیعه نزد بانک باقی خواهد ماند (ودیعه مشتری نزد بانک، در خاتمه اجاره یا فسخ قرارداد پس از کسر بدهیهای احتمالی به وی مسترد میگردد.)
بانک اقتصاد نوین
اشخاص (حقیقی یا حقوقی) میتوانند با شرایط زیر از صندوق امانات بانک اقتصاد نوین استفاده نمایند:
صندوق امانات به شخص حقیقی یا حقوقیای واگذار میشود که در یکی از شعب بانک اقتصاد نوین دارای حساب قرضالحسنه جاری و یا سایر سپردهها بوده و مورد تائید و شناسایی شعبه باشد.
مشتریانی که به استفاده از صندوق امانات تمایل دارند میتوانند درخواست موردنظر را به شعبه خود ارائه نمایند. چنانچه خواسته مشتری با شرایط در نظر گرفتهشده برای واگذاری صندوق مورد تائید شعبه قرار گیرد، اقدامات لازم انجام و نسبت به واگذاری صندوق به متقاضی اقدام میشود.
لازم به ذکر است که استفاده از صندوق امانات غیرقابلانتقال است، مگر در مواردی که در شرایط عمومی قرارداد پیشبینیشده باشد.
دارنده صندوق امانات میتواند هرگونه اموال، اشیاء و اسناد مجاز را که مایل باشد، در صندوق خود نگهداری نماید. بدیهی است نگهداری اشیایی از قبیل مواد محترقه، فاسدشدنی و ... که به صندوق واگذاری خسارت وارد نماید، مجاز نیست و درصورتیکه از این بابت خسارتی متوجه بانک شود، مسئولیت جبران خسارات وارده طبق مقررات مربوط بر عهده دارنده صندوق خواهد بود.
مدت استفاده از صندوق امانات یک سال و شروع آن از تاریخ انعقاد قرارداد است. مبلغ اجاره یکساله قبلاً دریافت میشود.
چنانچه دارنده صندوق قبل از پایان مدت اجاره از استفاده از آن منصرف شود کارمزد دریافتی بابت اجاره آن قابلبرگشت نیست.
بانک بابت اجاره صندوق ودیعه دریافت میکند و مبلغ ودیعه درصورتیکه دارنده حساب هیچگونه بدهی به بانک نداشته باشد در خاتمه مدت اجاره، با دریافت کلیدهای صندوق مسترد میشود.
اجارهبهای سالیانه و همچنین ودیعه صندوق بر اساس مقررات مربوط در قرارداد واگذاری صندوق امانت نوین است.
منبع: بازار خبر