رئیس فدراسیون ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای گفت: در نظر داریم تا حمایت ویژه‌ای از مردم مظلوم فلسطین داشته باشیم.

به گزارش مشرق، نشست خبری ستاد ترویج فرهنگ پهلوانی صبح امروز در دفتر امور مشترک فدراسیون ها برگزار شد.

طلوع کیان، رئیس فدراسیون ورزش های پهلوانی و زورخانه ای در آغاز این نشست گفت: در جلسه 518 شورای فرهنگی عمومی در سال 98 مصوبه آئین نامه ترویج فرهنگ پهلوانی از طریق ورزش زورخانه ای به تأیید شورای انقلاب فرهنگی رسید که شامل 18 سازمان و نهاد و وزارتخانه بود.
 
وی در ادامه افزود: این آئین نامه در سال 90 به بخش های مختلف ابلاغ شد و امسال چهارمین نکوداشت آن محسوب می شود.
 
رئیس فدراسیون ورزش زورخانه ای و پهلوانی تأکید کرد: این موضوع امسال در تقویم رسمی کشور قرار گرفته و در کنار روز فرهنگ پهلوانی که 17 شوال است، روز ترویج فرهنگ پهلوانی را نیز در تقویم خواهیم داشت.
 
وی یادآور شد: فرهنگ پهلوانی در فرهنگ ایرانیان وجود دارد اما قرار نیست این اخلاق فقط در یک رشته محدود شود ما دنبال توسعه این مرام هستیم و تلاش می کنیم نه تنها در سطح ورزش بلکه در اقشار مختلف این فرهنگ را ترویج دهیم.
 
طلوع کیان بعد از 5 سال تأکید کرد: بعد از 5 سال که از این مصوبه گذشته است وزارت ورزش و جوانان برای اولین بار این ستاد را تشکیل داده وجلسه اول را میزبانی کرد و اولین جلسه را به میزبانی معاونت فرهنگی وزارت ورزش برگزار کرد.
 
وی خاطرنشان کرد: برای نخستین بار وزارت ورزش به ادارات کل استان ها، بخشنامه ای را برای تشکیل این ستاد فرستاد ودر دستور کار قرار داد تا برنامه های این ستاد عملیاتی شود برهمین اساس ادارات کل استان ها، مسئول این ستاد و رئیس هیئت پهلوانی دبیر آن محسوب می شود.
 
رئیس فدراسیون ورزش های زورخانه ای و پهلوانی یادآور شد: این بخشنامه به تمام فدراسیون ها اعلام شده و امیدواریم با دربرگیری کمیته های فرهنگی فدراسیون ها این بخشنامه عملیاتی شود.
 
همچنین در آخرین جلسه شورای فرهنگ عمومی کشور متممی به آئین نامه اضافه شده که براساس آن 25 نهاد و وزارتخانه به 18 نهاد قبلی اضافه شده و در نهایت 43 نهاد، سازمان و وزارتخانه برای گسترش این ورزش تلاش می کند.
 
وی در ادامه به نسل کشی و کودک کشی در غزه اشاره کرد و گفت: در نظر داریم تا حمایت ویژه ای از مردم مظلوم فلسطین داشته باشیم و معتقدیم که در حال حاضر حمایت از مظلوم، بخشی از مرام ورزش پهلوانی است و در حال حاضر موضوعی مهمتر ازغزه وجود ندارد.
 
طلوع کیان در ادامه از برگزاری مراسم روز پهلوانی در 23 مردادماه خبر داد و گفت: احمد میرزاپور در سنگین وزن کشتی پهلوانی به مقام نخست دست یافت ولی براساس آئین نامه پهلوانان تنها قهرمانی ملاک نیست بلکه باید قهرمان تمام مراحل را طی کند و معتقدیم که میرزاپور آماده دریافت بازوبند پهلوانی است که آن را در مراسم پنج شنبه به وی اهداء می کنیم.
 
وی خاطرنشان کرد: این مراسم به میزبانی میراث فرهنگی در کاخ گلستان برگزار می شود و از رئیس جمهور برای بستن بازوبند پهلوان نیز دعوت شده است که تا این لحظه حضور وی قطعی شده است به علاوه وزیر ورزش، وزیر فرهنگ و ارشاد، معاون رئیس جمهور و رئیس میراث فرهنگی نیز در این مراسم حضور دارند.
 
کیان خاطرنشان کرد: در این مراسم از سه کتاب در حوزه فرهنگ پهلوانی رونمایی می شود، همچنین در نظر داریم که پهلوانی را تنها در این فدراسیون محدود نکنیم و قرار نیست که در سایر رشته ها پهلوان نداشته باشیم ولی مرام پهلوانی می توانیم داشته باشیم.
 
وی در پایان گفت: اگر این برنامه ها ادامه داشته باشد سال آینده الگوهای ورزش پهلوانی را در تمام رشته ها معرفی میکنیم که البته در جلساتی معیارها و شاخص ها معین شده است.
 
همچنین در ادامه این نشست امینی مدیرکل فرهنگی وزارت ورزش نیز گفت: وزارت ورزش در مباحث فرهنگی جدی است و ستاد استانی ستادی در استان ها و فدراسیون ها تشکیل شده است.
 
وی خاطرنشان کرد: برای ما انتخاب برترین های پهلوانی در فدراسیون ها اهمیت دارد و امیدواریم این موضوع در سال آینده اتفاق بیفتد.
 
مدیرکل فرهنگی وزارت ورزش در پایان گفت: احساس کردیم در فدراسیون ها لزوم یک بازبینی در حوزه فرهنگی وجود دارد و لازم است این حوزه ارتقاء یابد لذا قرار شد معاونان فرهنگی فدراسیون ها به عنوان اعضای اصلی  این ستاددر وزارت ورزش منصوب شوند.