کد خبر 334982
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۴

مطهری با بیان اینکه از طرف دیگر اسلام مقرراتی برای مسائلی همچون عفاف و روابط زن و مرد در نظر گرفته که باید اجرا شود، توضیح داد: بنابراین نباید تحت تاثیر دنیای امروز و در اثر تجدد گرایی افراطی بخواهیم اسلام را باب طبع زمان کنیم و این موضوعات را مانند غربی ها کم اهمیت جلوه دهیم.

به گزارش مشرق، علی مطهری در گفت وگو با خانه ملت، با اشاره به انتقادهای صورت گرفته از سوی برخی افراد مبنی بر تضاد در مواضع سیاسی و فرهنگی وی، گفت: افراد منتقد به این موضع گیری ها بین دموکراسی و آزادی های اجتماعی و سیاسی مانند آزادی بیان از یک طرف و آزادی های فردی بدون مرز از طرف دیگر تلازم برقرار می کنند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برخی افراد تصور می کنند که اگر فردی بر آزادی بیان و دموکراسی تاکید داشت باید در آزادی‌های فردی هم طرفدار مثلاً حجاب اختیاری و حتی بی بندو باری باشد، تصریح کرد: این درحالی است که هیچ گونه تلازمی بین این دو وجود ندارد بلکه ممکن است کسی قائل به دموکراسی و حقوق بشر و آزادی بیان باشد و در عین حال برای برخی آزادیهای فردی محدودیتهایی قائل باشد، زیرا ملاک تفکر و تشخیص ما اسلام است.

وی با بیان اینکه اسلام بر مساله آزادی بیان و آزادی تفکر انسان ها تاکید زیادی دارد، ادامه داد: این بدان جهت است که این مکتب الهی به منطق خود اعتماد دارد و تاریخ اسلام و سیره ائمه اطهار و مباحث و مناظرات آنها با ارباب ادیان نشاندهنده همین مطلب است که آنان هیچ مرزی برای بحث های فکری قائل نبودند.

مطهری با بیان اینکه از طرف دیگر اسلام مقرراتی برای مسائلی همچون عفاف و روابط زن و مرد در نظر گرفته که باید اجرا شود، توضیح داد: بنابراین نباید تحت تاثیر دنیای امروز و در اثر تجدد گرایی افراطی بخواهیم اسلام را باب طبع زمان کنیم و این موضوعات را مانند غربی ها کم اهمیت جلوه دهیم.

وی با بیان اینکه نمی‌شود بخشی از اسلام را پذیرفت و بخشی را رد کرد، افزود: نمی‌شود آزادی تفکر و بیان را پذیرفت و احکام محدودکننده برخی آزادیهای فردی را نپذیرفت یا برعکس. اسلام یک کل تجزیه‌ناپذیر است؛ به تعبیر قرآن «نؤمن ببعض و نکفر ببعض» نمی‌شود.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه معمولا اصلاح طلبان به بخش اول یعنی آزادیها و حقوق اجتماعی و سیاسی توجه دارند و اصول‌گرایان بخش دوم یعنی احکام محدودکننده آزادیهای فردی مانند اصول عفاف را مورد توجه قرار می‌دهند در حالی که باید به هردو توجه داشت، گفت: بنابراین معتقدم هر دو موضع گیری من براساس تعلیمات اسلام بوده و تناقضی بین آنها وجود ندارد.