به گزارش مشرق به نقل از روابط عمومی شهرداری تهران، محمدباقر قالیباف افزود: بررسیهای این کارگروهها نشاندهنده نقش نگرانکننده فرودگاه در آلودگی هوای تهران و آمار بالای بیماری بر اثر آلودگی هواست، از این رو انتقال آن باید سریعتر انجام شود.
هر از گاهی از گوشه و کنار مطالبی درباره مشکلات وجود فرودگاه مهرآباد در میان مناطق شهر تهران میشنویم، سقوط آنتونوف در حوالی فرودگاه مهرآباد، بحثهای مربوط به مکان استقرار این فرودگاه را به صحن شورای شهر کشاند.
احمد مسجدجامعی، رئیس شورای شهر تهران هم در اظهار نظری درباره ضرورت جابجایی فرودگاه مهرآباد سخن گفته است، اما این بار شهردار تهران است که با پرده برداری از یک مطالعه یک ساله، از آسیبهای این فرودگاه میگوید و بر عزم جدی مدیریت شهری تهران برای جابجایی این فرودگاه تأکید میکند.
محمد باقر قالیباف در بیان آسیبهای وجود فرودگاهها در داخل شهرها، به عواملی مانند آلودگی هوا از دو منشا فعال ناشی از سوزاندن سوخت هواپیما و غیر فعال حاصل از ترافیک منطقه فرودگاه در کانون شهری، آلودگی صوتی، سلب آسایش شهروندان و فقدان ظرفیت توسعهای در محل فرودگاههای شهری و خطرات احتمالی ناشی از سقوط هواپیما در مناطق شهری اشاره میکند.
شهردار پایتخت، با اشاره به اهمیت بحث انتقال کانون پروازهای داخلی به خارج از شهر گفت: بیش از یک سال است که شهرداری کارگروههای مطالعاتی برای بررسی و آسیب شناسی وضعیت استقرار فرودگاه مهرآباد در میان مناطق شهری تشکیل داده است.
بررسیهای این کارگروه ها نشاندهنده نقش نگرانکننده فرودگاه در آلودگی هوای تهران و آمار بالای بیماری بر اثر آلودگی هوا میباشد.
وی افزود: فرودگاه مهرآباد، بنا بر گزارشهای وزارت راه و شهرسازی، درسال گذشته میزبان ۱۳ میلیون و ۱۰۶ هزار مسافر بوده و نزدیک به ۱۰۹ هزار نشست و برخاست در این فرودگاه انجام شده است، بر اساس آمار شرکت مادر تخصصی فرودگاههای کشور، در ماه گذشته بیش از یک میلیون مسافر از طریق فرودگاه مهرآباد جابهجا شدهاند که بیش از دو برابر تعداد مسافر جابهجا شده در فرودگاه بینالمللی امام خمینی میباشد. میدانید این تعداد پرواز روزانه در شهر یعنی چه؟ یعنی تردد ۹۰ هزار خودرو در شهر؛ و این تازه فقط از منظر آلودگی هواست، میزان آلودگی صوتی فوردگاه مهرِآباد برای مناطق اطرافش، دو برابر اندازه مجاز آلودگی صوتی است.
شهردار تهران با اشاره به انجام مذاکرات با ارگانهای ذیربط ادامه داد: شهرداری به صورت جدی در حال پیگیری انتقال فرودگاه مهرآباد است این انتقال در بطن یک تحول عمده برای منطقه جنوب غرب تهران و یک جهش بینالمللی برای تهران طراحی و تعریف شده است.
قالیباف با اشاره به تاریخچه تاسیس فرودگاه مهرآباد گفت: در زمان افتتاح، مهرآباد در حومه شهر تهران قرار داشته است، لیکن با رشد سریع شهر اکنون این فرودگاه در مرکز چندین محله پرجمعیت قرار دارد. فاصله محدوده باند فرودگاه تا محلههای هاشمی، معین، هوشیار، دامپزشکی و دستغیب حدود ۲۵۰ متر میباشد، اگر میبینید که در مرکز شهر لندن یا لس آنجلس فرودگاههای فعال وجود دارد، باید توجه کنید که عمده پروازهای شهر لوس انجلس از طریق فرودگاه الاِیاِکس و در شهر لندن از طریق فرودگاه هیترو انجام میپذیرد و فرودگاههای باب هوپ لوس آنجلس و سیتی لندن با محدودیتهای قانونی سنگین و در چارچوب مشخص قوانین شهری فعالیت میکنند.
شهردار تهران با اشاره به اندازه هواپیمای قابل پذیرش، زاویه فرود و محدودیتهای زمانی اجاره شده در این دو فرودگاهها افزود: فرودگاههای شهری جهت پاسخگویی به نیاز یک طیف مشخص در تسهیل دستیابی به مرکز شهر تعبیه میشوند و از نظر حجم پروازهای قابل انجام به مراتب پایینتر از فرودگاههای اصلی در شهرهای بزرگ هستند.
شهردار تهران با تشریح برنامه مفهومی انتقال فرودگاه مهرآباد توضیح داد: محوطه فرودگاه مهرآباد یک منطقه شهری برای تحول و توسعه بخش جنوب غربی پایتخت در اختیار قرار میدهد. همچنین جهش بینالمللی شهر تهران مستلزم ایجاد یک دروازه چند منظوره در شهر است که در منطقه مهرآباد قابل ایجاد است.
کارگروه طرح مفهومی پروژه انتقال فرودگاه مهرآباد، ساخت فاز ۲ فرودگاه امام خمینی و توسعه منطقه مهرآباد را در قالب اهداف توسعهای منطقه و دورنمای بلند مدت شهر مورد بررسی قرار داده و طرح مفهومی خود را ارائه کرده است.
این امر علاوه بر در اختیار نهادن یک فرصت بزرگ برای جنوب غرب تهران، مشکلات عدیده وضعیت فعلی فرودگاه امام خمینی را نیز برطرف میسازد.
قالیباف افزود: توسعه منطقه مهرآباد میتواند به نحوی انجام شود که هزینههای ساخت فرودگاه جدید در بلند مدت از طریق آن فراهم شود.
انتقال مرکز اصلی پروازهای داخلی به خارج از شهر تهران و توسعه محل کنونی فرودگاه مهرآباد یک طرح ملی است و علاوه بر ارتقای کیفیت زندگی شهروندان، به دلیل جلب سرمایهگذار، ایجاد اشتغال و ایفای نقش در افزایش تولید ناخالص داخلی منافع اجرای آن فراتر از شهر تهران میباشد.
شهردار تهران با اشاره به بین بخشی بودن طرح انتقال فرودگاه و توسعه فرودگاه امام خمینی (ره)، اعلام کرد: در صورت آمادگی و همکاری دولت، از همین فردا آماده شروع کار هستیم.
کد خبر 335638
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۹
هر از گاهی از گوشه و کنار مطالبی درباره مشکلات وجود فرودگاه مهرآباد در میان مناطق شهر تهران میشنویم، سقوط آنتونوف در حوالی فرودگاه مهرآباد، بحثهای مربوط به مکان استقرار این فرودگاه را به صحن شورای شهر کشاند.