مشهور ترین القاب آن حضرت امیرالمؤمنین است كه این لقب مخصوص آن حضرت است. ویژگی غدیر هم در این است که نامهای گوناگونی برای آن قرار داده شده و این خود عظمت این روز را نسبت به روزهای دیگر نشان می دهد.

 به گزارش مشرق، نامها به سهولت در ذهنها جای می گیرند و به راحتی معانی بلند را منتقل می کنند به همین دلیل و دلایل دیگر، نامگذاری روزها و یا هفته ها یکی از شیوه های تبلیغاتی مثبت و منفی شده است و مطرح شدن و رواج پیدا کردن ارزشها یا ضد ارزشها را در پی دارد.

روز مادر، روز کارگر، روز پاسدار، روز جانباز و روز بهره وری و هفته دولت و ... نمونه های شایسته ای از نامگذاری روزها و هفته ها در جامعه ما هستند. روز جهانی مستضعفین، روز جهانی قدس، روز آب، روز غذا و ... هم روزهایی است که در سطح جهانی مطرح هستند و برخی از آنها به برکت انقلاب اسلامی مطرح شده اند اسلام هزار و چهارصد سال پیش، از این شیوه برای القای اندیشه های نورانی خود و تثبیت آرمانهای مقدس الهی، بهره گرفته است.

اسلام علاوه بر این که برای برخی از روزها اسمهای خاصی مانند عید قربان، عید فطر، روز عرفه و ... برگزیده بر همه این روزها نام ایام الله نهاده است تا عظمت و قداست این روزها هر چه بیشتر در ذهن و دل مؤمنان، نقش بسته و موجب تذکر و تنبه آنان گردد.

یکی از روزهایی که در اسلام برای تعظیم آن، از شیوه نامگذاری بهره گرفته شده "غدیر" است.

ویژگی غدیر این است که نامهای گوناگونی برای آن قرار داده شده و این خود عظمت این روز را نسبت به روزهای دیگر نشان می دهد نامهای روز غدیر، از اسرار و ابعاد این روز پرده برمی دارند هر نامی از این نامها دری تازه از قلعه بلند غدیر بر ما می گشاید چرا که اسلام بر برگزیدن نامی برای زمان یا مکان و یا هر چیز دیگر، خصوصیات مسمی را در نظر داشته و به جنبه ها و زوایای آن توجه کرده است. از این روی شناختن و شناساندن نامهای روز غدیر یک ضرورت است. با این کار تصویری روشن از این روز در ذهن و دل نقش بسته و بیش از پیش این روز بزرگ را می شناساند.

آنچه در زیر می آید 50 نام و یا صفت برای روز غدیر است که از روایات برگرفته شده است:


۱) بزرگترین عید خدا؛ "عیدالله الاکبر" (۱)

۲) روز گشایش؛ "یوم وقوع الفرج" (۲)

۳) روز خشنودی پروردگار؛ " یوم مرضاة الرحمن" (۳)

۴) روز زبونی شیطان؛ " یوم مرغمة الشیطان" (۴)

۵) روز مشعل فروزان دین؛ " یوم منار الدین" (۵)

۶) روز بپا خاستن؛ " یوم القیام" (۶)

۷) روز شادمانی؛ " یوم السرور" (۷)

۸) روز لبخند؛ " یوم التبسم" (۸)

۹) روز راهنمایی؛ " یوم الارشاد" (۹)

۱۰) روز بلندی گرفتن منزلت شایستگان؛ "یوم رفع الدرج" (۱۰)

۱۱) روز روشن شدن دلایل خدا؛ " یوم وضوح الحجج" (۱۱)

۱۲) روز آزمایش بندگان؛ " یوم محنة العباد" (۱۲)

۱۳) روز راندن شیطان؛ " یوم دحر الشیطان" (۱۳)

۱۴) روز آشکار کردن حقیقت؛ " یوم الایضاح" (۱۴)

۱۵) روز بیان کردن حقایق ایمان؛ " یوم البیان عن حقایق الایمان" (۱۵)

۱۶) روز ولایت؛ " یوم الولایة" (۱۶)

۱۷) روز کرامت؛ " یوم الکرامة" (۱۷)

۱۸) روز کمال دین؛ " یوم کمال الدین" (۱۸)

۱۹) روز جداسازی حق از باطل؛ " یوم الفصل" (۱۹)

۲۰) روز برهان؛ " یوم البرهان" (۲۰)

۲۱) روز منصوب شدن امیرمؤمنان؛ " یوم نصب امیرالمؤمنین(ع) " (۲۱)

۲۲) روز گواهی و گواهان؛ " یوم الشاهد و المشهود" (۲۲)

۲۳) روز پیمان؛ " یوم العهد المعهود" (۲۳)

۲۴) روز میثاق؛ " یوم المیثاق المأخوذ" (۲۴)

۲۵) روز آراستن؛ " یوم الزینة" (۲۵)

۲۶) روز قبولی اعمال شیعیان؛ " یوم قبول اعمال الشیعة" (۲۶)

۲۷) روز رهنمونی به رهنمایان؛ " یوم الدلیل علی الرواد" (۲۷)

۲۸) روز امن و امان؛ " یوم الامن المأمون" (۲۸)

۲۹) روز آشکار کردن امور پنهان؛ " یوم ابلاء السرائر" (۲۹)

۳۰) عید اهل بیت(ع)؛ " عید اهل البیت(ع)" (۳۰)

۳۱) عید شیعیان؛ " عید الشیعة" (۳۱)

۳۲) روز عبادت؛ " یوم العبادة" (۳۲)

۳۳) روز اتمام نعمت؛ " یوم تمام النعمة" (۳۳)

۳۴) روز اظهار گوهر مصون؛ " یوم اظهار المصون من المکنون" (۳۴)

۳۵) روز بر ملا کردن مقاصد پوشیده؛ " یوم ابلاء خفایا الصدور" (۳۵)

۳۶) روز تصریح برگزیدگان؛ " یوم النصوص علی اهل الخصوص" (۳۶)

۳۷) روز محمد(ص) و آل محمد(ص)؛ " یوم محمد(ص) وآل محمد(ص)" (۳۷)

۳۸) روز نماز؛ " یوم الصلاة" (۳۸)

۳۹) روز شکرگزاری؛ " یوم الشکر" (۳۹)

۴۰) روز دوح (درختان پر شاخ و برگ)؛ " یوم الدوح" (۴۰)

۴۱) روز غدیر؛ "یوم الغدیر" (۴۱)

۴۲) روز روزه داری؛ " یوم الصیام" (۴۲)

۴۳) روز اطعام؛ " یوم اطعام الطعام" (۴۳)

۴۴) روز جشن؛ " یوم العید" (۴۴)

۴۵) روز عالم بالا؛ " یوم الملأ الاعلی" (۴۵)

۴۶) روز کامل کردن دین؛ " یوم اکمال الدین" (۴۶)

۴۷) روز شادابی؛ " یوم الفرح" (۴۷)

۴۸) روز به صراحت سخن گشودن از مقام ناب؛ " یوم الافصاح عن المقام الصراح" (۴۸)

۴۹) روز افشای پیوند میان کفر و نفاق؛" یوم تبیان العقود عن النفاق و الجحود" (۴۹)

۵۰) روز گردهمایی و تعهد حاضران؛ " یوم الجمع المسؤول" (۵۰)

سخن شيطان با پيامبر در غدير

شيطان در روز غدير به صورت پيرمردى زيبا روى نزد پيامبر صلى اللَّه عليه و آله آمد و گفت:

اى محمد، چقدر كم اند آنان كه واقعاً طبق گفته هايت با تو بيعت مى كنند!! [ بحارالانوار: ج 37 ص 135. عوالم: ج 3:15 ص 303. ]

حزن شيطان در غدير، و سرور او در سقيفه

اميرالمؤمنين عليه السلام فرمود: پيامبر صلى اللَّه عليه و آله به من خبر داد كه: ابليس و رؤساى اصحاب او هنگام منصوب شدن من در روز غدير حاضر بودند. در آن روز، اصحاب ابليس رو به او كردند و گفتند:

اين امت مورد رحمت قرار گرفتند و از گمراهى محفوظ شدند، و ديگر نه ما را و نه تو را بر آنان راهى نيست، چرا كه امام و پناه خود بعد از پيامبرشان را شناختند.

ابليس با ناراحتى و اندوه از آنان جدا شد.

اميرالمؤمنين عليه السلام در ادامه ى كلامش فرمود: پيامبر صلى اللَّه عليه و آله به من خبر داد: آن هنگام كه مردم بعد از وفات من بيعت تو را بشكنند، ابليس اصحابش را جمع مى كند و آنان در مقابل او به سجده در مى آيند و مى گويند:

اى آقاى ما، اى بزرگِ ما، تو بودى كه آدم را از بهشت بيرون كردى!

ابليس مى گويد:

كدام امت بعد از پيامبرشان گمراه نشدند؟! هرگز!! شما گمان مى كنيد من بر اينان سلطه و راهى ندارم؟! چگونه ديديد مرا هنگامى كه كارى كردم تا امر خدا و پيامبر را در باره ى اطاعتِ على بن ابى طالب كنار گذاردند؟... [ كتاب سليم: ح 579. روضه ى كافي: ص 343 ح 541. ]



    

-----------------------------------------------------
1ـ امام رضا(ع) مي‌فرمايد: و هوعيد الله الاکبر (عيد غدير، برترين عيد خداوند است)، الغدير، ج 1، ص 286.
2ـ قال علي (ع): هذا يوم فيه وقع الفرج، مصباح المتهجد، ص‌ 700.
3ـ قال الصادق(ع): و فيه مرضاة الرحمن (در اين روز، رضايت خداوند نهفته است)، بحارالانوار، ج 98، ص 323.
4ـ قال الرضا(ع): انه يوم مرغمة الشيطان، بحارالانوار، ج 98، ص 323.
5ـ قال الصادق(ع): يوم منارالدين أشرف منهما (روز مشعل فروزان دين، از دو عيد فطر و قربان گرامي‌تر است.
6ـ قال الصادق(ع): ذلک يوم القيام (روزغدير، روز بپاخاستن است) بحارالانوار، ج 98، ص323.
7ـ قال الصادق(ع): انه يوم السرور، الغدير، ج 1، ص 286.
8ـ قال الرضا(ع): و هو يوم التبسم ،المراقبات، ص257.
9ـ قال علي(ع): هذا يوم الارشاد ، مصباح المتهجد، ص 700.
10ـ قال علي(ع): هذا يوم فيه ... رفعت الدرج (اين روزي است که منزلت شايستگان در آن، بلندي گرفت) مصباح المتهجد، ص 700.
11ـ قال علي(ع): هذا يوم ... فيه ... وضحت الحجج (اين روزي است که دلايل خداوند در آن، روشن گشت).
12ـ قال علي(ع): هذا يوم محنة العباد، مصباح المتهجد، ص 700.
13ـ قال علي(ع): و هو ... يوم دحرالشيطان، مصباح المتهجد، ص 700.
14ـ قال علي(ع): و هو يوم الايضاح (روزغدير، روزآشکار کردن حقيقت است) مصباح المتهجد، ص700.
15ـ قال علي(ع): و هو ... يوم البيان عن حقايق الايمان، مصباح المتهجد، ص 700.
16ـ امام رضا(ع) در حديثي مفصل، روزغدير را روزعرضه ولايت به انسانها و مخلوقات معرفي مي‌کند، المراقبات، ص 257.
17ـ امام صادق(ع): در هنگام ملاقات با برادر ايماني خود بگو: الحمدالله الذي اکرمنا بهذا اليوم (حمد خداوند را که ما را در اين روز کرامت داد) المرقبات، ص 257.
18ـ قال علي(ع) و هو ... يوم کمال الدين، مصباح المتهجد، ص 700.
19ـ قال علي(ع): هذا يوم الفصل الذي کنتم توعدون، مصباح المتهجد، ص 700.
20ـ قال علي(ع): و هو ... يوم البرهان، مصباح المتهجد، ص 700.
21ـ قال الصادق(ع): اليوم الذي نصب منه رسول الله اميرالمؤمنين(ع)، الغدير، ج 1، ص 285.
22ـ قال علي(ع): وهو... يوم الشاهد و المشهود، مصباح المتهجد، ص700. امام صادق(ع): نام غدير در زمين روز به گواهي گرفته شدگان (جمع مشهود) است. بحارالانوار، ج 98، ص 231.
23ـ قال علي(ع): و هو... يوم العهد المعهود، مصباح المتهجد، ص 700 .
24ـ امام صادق(ع): نام غدير در زمين، روز ميثاق گرفته شده است، بحارالانوار، ج 98، ص 321.
25ـ امام رضا(ع): روزغدير، روز زينت است، المراقبات، ص 257.
26ـ قال الرضا(ع): يوم تقبل اعمال الشيعة، المراقبات، ص 257.
27ـ قال علي(ع): هذا ... يوم الدليل علي الرواد (اين، روز رهنموني به رهنمايان است) مصباح المتهجد، ص 700.
28ـ قال علي(ع): هذا يوم الامن المأمون، مصباح‌المتهجد، ص 700.
29ـ قال علي(ع): هذا يوم ابلاء السرائر، مصباح المتهجد، ص 700.
30ـ قال الصادق(ع): جعله عيدا لنا، بحارالانوار، ج 98، ص 300.
31ـ قال الصادق(ع): جعله عيدا ... لموالينا و شيعتنا، بحارالانوار، ج 98، ص 300.
32ـ امام صادق(ع): روزغدير، روزعبادت است. الغدير، ج 1 ، ص 285.
33ـ قال الصادق(ع): انه اليوم الذي... تمت فيه النعمة، الغدير، ج 1، ص 285.
34ـ قال علي(ع): هذا يوم اظهارالمصون من المکنون، مصباح المجتهد، ص 700.
35ـ قال علي(ع): هذا يوم ابدي خفايا الصدور و مضمرات الامور، مصباح المتهجد، ص 367ـ قال علي(ع): هذا يوم النصوص علي اهل الخصوص (اين، روز تصريح برگزيدگان است) همان.
37ـ قال الصادق(ع):هواليوم الذي جعله لمحمد(ص) و آله(ع) ، المراقبات، ص 257.
38ـ امام صادق(ع): روزغدير، روز نماز است. الغدير، ج 1 ص 285.
39ـ امام صادق(ع): روزغدير، روز شکرگزاري است. الغدير، ج 1، ص 285.
40ـ قال علي(ع): و انزل علي نبيه في يوم الدرج ما بين له عن ارادته في خلصائه (و خداوند در روز دوم، اراده خويش را در حق بندگان خاص و گزيدگان خود اظهار داشت) مصباح المتهجد، ص 700. مقصود ازدرج ، درختان پر شاخ و برگي است که در سرزمين غدير وجود داشت و حضرت در سايه آنها قرار گرفت و ولايت اميرمؤمنان(ع) را ابلاغ فرمود.
41ـ اين نام، معروفترين نام غدير است که از مکان واقعه گرفته شده است.
42ـ قال الصادق(ع): ذلک يوم صيام (روز غدير، روز روزه ‌داري است) بحارالانوار، ج 98، ص 323.
43ـ امام صادق(ع): روز غدير، روز اطعام است. بحارالانوار، ج 98، ص 323.
44ـ قال الصادق(ع): انه يوم عيد، بحارالانوار، ج 98، ص 298.
45ـ قال علي(ع): هذا يوم الملأ الاعلي ... (اين روز عالم بالا است...) مصباح المتهجد، ص 700.
46ـ قال الرضا(ع): هو اليوم الذي اکمل الله فيه الدين، المراقبات، ص 257.
47ـ قال الصادق(ع): انه يوم فرح، الغدير، ج 1، ص 286.
48ـ قال علي(ع): و هو ... يوم الايضاح عن المقام الصراح (روزغدير، روز به صراحت سخن گفتن از مقام ناب است) مصباح المتهجد، ص 700.
49ـ قال علي(ع): و هو يوم تبيان العقود عن النفاق و الجحود (غدير، روز باز کردن گره پيوند ميان کفر و نفاق است) مصباح المتهجد، ص 700.
50ـ امام صادق(ع): نام غدير در زمين، روز بازخواست شدگان است. بحارالانوار، ج 98، ص 320