به گزارش مشرق، محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری صبح امروز(شنبه) در مراسم معارفهاش، گفت: تعامل با مراکز مرتبط با وزارت علوم نظیر مجلس شورای اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها و معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری از جمله تاکیدات بنده در وزارت علوم است.
وی با اشاره به اینکه با مجموعه وزارت علوم بیگانه و ناآشنا نیستم، تصریح کرد: بنده در گذشته به لطف آقای نجفی با وزارت فرهنگ و آموزش عالی همکاری داشتم، بنابراین در این حوزه چندان ناآشنا نبوده و نیستم.
فرهادی با اشاره به برنامهها و اسناد بالادستی مرتبط با آموزش عالی و مسائل مربوط در برنامههای جامع کشور در حوزه علم و فناوری، ادامه داد: این اسناد بالادستی بسیار خوب است و معتقدیم با رهنمودهای رهبری و اجرایی کردن آنها در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بسیاری از مسائل و مشکلات موجود در این وزارتخانه برطرف خواهد شد.
وی تربیت نیروی انسانی کارآمد و گسترش مرزهای دانشی که توانایی ثروتآفرینی را دارند دو کارکرد اصلی خود در نظام آموزش عالی دانست و گفت: باید تحول در دانشگاهها ایجاد کنیم و آنها را به سمت کارآفرینی پیش ببریم تا جایی که دانشگاه نسل سوم داشته باشیم، زیرا این دانشگاهها کارآفرینی و ثروتآفرین را دنبال میکنند.
وزیر علوم در زمینه اقتصاد مقاومتی تاکید کرد: اقتصاد دانشبنیان باید در تمام برنامهها دیده شود و از ظرفیت دانشگاهها در این حوزه بهره گیریم.
فرهادی با تاکید بر برنامهریزی در زمینه جذب و استفاده از دانشجویان خارجی در کشور، تصریح کرد: میتوانیم دانشگاههای کشور را به دانشگاههای کارآفرین تبدیل کنیم و آنها را به عنوان موتور متحرک نظام آموزش عالی مدنظر قرار دهیم.
وی بازبینی رشتههای تحصیلی را از جمله مسائل مورد توجه در نظام آموزش عالی دانست و بر نقش وزارت علوم در اقتصاد دانشبنیان تاکید کرد و ادامه داد: تعداد پژوهشگاهها، موسسات و دانشجویان کشور در دانشگاهها نشان میدهد که ما سالانه حدود یک میلیون فارغالتحصیل داریم که اگر بخواهیم خودمان برای آنها اشتغال ایجاد کنیم رقم بزرگی پیش روی ما قرار میگیرد. لذا در این مسیر باید به توسعه شرکتهای دانشبنیان توجه کرد، زیرا این دانشگاهها میتوانند کارآفرین بوده و ضمن رشد صنایع ملی و بومی کشور به بحث ثروتافزایی کشور نیز کمک میکنند.
وزیر علوم با بیان اینکه باید به متن مسائل بیشتر پرداخت و از مسائل حاشیهای که با ایجاد سد، فرصت را تلف میکنند، پرهیز کنیم، به عملکرد سرپرستان و وزیر سابق این وزارتخانه اشاره کرد و یادآور شد: توسعه غیرهدفمند آموزش عالی باعث اتلاف وقت، هزینه و نیروی انسانی میشود. باید تعداد دانشگاهها، دانشجویان و رشتههای مورد نیاز را براساس نیاز مشخص کنیم و این مسائل جزو مطالبات رهبری محسوب میشوند.
فرهادی به برخی از برنامههای خود در حوزه مسائل فرهنگی دانشگاهها اشاره کرد و گفت: مسائل فرهنگی و اعتقادی دانشگاهها مورد توجه است و باید فضای آرام و با نشاطی را در دانشگاهها فراهم کرد تا انگیزههایی که کم است و یا کم شده دوباره به میدان آید و با نشاط، پیشرفت در حوزه آموزش عالی را دنبال کنیم و کارآموزی را تبدیل به کارورزی نماییم.
وی تحول در علوم انسانی و رشتههای علوم انسانی را از مسائل مورد توجه دانست و تاکید کرد: تحول لازم در این بخش از طریق مراکز رشد باید مورد توجه قرار گیرد و امیدواریم با همراهی و همکاری یکدیگر از پتانسیل علمی موجود در این زمینه در کشور استفاده شود و بتوانیم در دانشگاهها شاهد تحولی عظیم باشیم.
وی با اشاره به اینکه با مجموعه وزارت علوم بیگانه و ناآشنا نیستم، تصریح کرد: بنده در گذشته به لطف آقای نجفی با وزارت فرهنگ و آموزش عالی همکاری داشتم، بنابراین در این حوزه چندان ناآشنا نبوده و نیستم.
فرهادی با اشاره به برنامهها و اسناد بالادستی مرتبط با آموزش عالی و مسائل مربوط در برنامههای جامع کشور در حوزه علم و فناوری، ادامه داد: این اسناد بالادستی بسیار خوب است و معتقدیم با رهنمودهای رهبری و اجرایی کردن آنها در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بسیاری از مسائل و مشکلات موجود در این وزارتخانه برطرف خواهد شد.
وی تربیت نیروی انسانی کارآمد و گسترش مرزهای دانشی که توانایی ثروتآفرینی را دارند دو کارکرد اصلی خود در نظام آموزش عالی دانست و گفت: باید تحول در دانشگاهها ایجاد کنیم و آنها را به سمت کارآفرینی پیش ببریم تا جایی که دانشگاه نسل سوم داشته باشیم، زیرا این دانشگاهها کارآفرینی و ثروتآفرین را دنبال میکنند.
وزیر علوم در زمینه اقتصاد مقاومتی تاکید کرد: اقتصاد دانشبنیان باید در تمام برنامهها دیده شود و از ظرفیت دانشگاهها در این حوزه بهره گیریم.
فرهادی با تاکید بر برنامهریزی در زمینه جذب و استفاده از دانشجویان خارجی در کشور، تصریح کرد: میتوانیم دانشگاههای کشور را به دانشگاههای کارآفرین تبدیل کنیم و آنها را به عنوان موتور متحرک نظام آموزش عالی مدنظر قرار دهیم.
وی بازبینی رشتههای تحصیلی را از جمله مسائل مورد توجه در نظام آموزش عالی دانست و بر نقش وزارت علوم در اقتصاد دانشبنیان تاکید کرد و ادامه داد: تعداد پژوهشگاهها، موسسات و دانشجویان کشور در دانشگاهها نشان میدهد که ما سالانه حدود یک میلیون فارغالتحصیل داریم که اگر بخواهیم خودمان برای آنها اشتغال ایجاد کنیم رقم بزرگی پیش روی ما قرار میگیرد. لذا در این مسیر باید به توسعه شرکتهای دانشبنیان توجه کرد، زیرا این دانشگاهها میتوانند کارآفرین بوده و ضمن رشد صنایع ملی و بومی کشور به بحث ثروتافزایی کشور نیز کمک میکنند.
وزیر علوم با بیان اینکه باید به متن مسائل بیشتر پرداخت و از مسائل حاشیهای که با ایجاد سد، فرصت را تلف میکنند، پرهیز کنیم، به عملکرد سرپرستان و وزیر سابق این وزارتخانه اشاره کرد و یادآور شد: توسعه غیرهدفمند آموزش عالی باعث اتلاف وقت، هزینه و نیروی انسانی میشود. باید تعداد دانشگاهها، دانشجویان و رشتههای مورد نیاز را براساس نیاز مشخص کنیم و این مسائل جزو مطالبات رهبری محسوب میشوند.
فرهادی به برخی از برنامههای خود در حوزه مسائل فرهنگی دانشگاهها اشاره کرد و گفت: مسائل فرهنگی و اعتقادی دانشگاهها مورد توجه است و باید فضای آرام و با نشاطی را در دانشگاهها فراهم کرد تا انگیزههایی که کم است و یا کم شده دوباره به میدان آید و با نشاط، پیشرفت در حوزه آموزش عالی را دنبال کنیم و کارآموزی را تبدیل به کارورزی نماییم.
وی تحول در علوم انسانی و رشتههای علوم انسانی را از مسائل مورد توجه دانست و تاکید کرد: تحول لازم در این بخش از طریق مراکز رشد باید مورد توجه قرار گیرد و امیدواریم با همراهی و همکاری یکدیگر از پتانسیل علمی موجود در این زمینه در کشور استفاده شود و بتوانیم در دانشگاهها شاهد تحولی عظیم باشیم.