جشنواره «موسیقی مقاومت» در طول ۴ دوره برگزاری در مسیر رسیدن به جایگاه واقعی خود بود؛ تغییر نام و شیوه برگزاری آن از سال جاری که منحصر به یک بخش، آن هم ارزیابی نماهنگ و کلیپ‌های تصویری است، موجب می‌شود استقبال از آن کاهش یافته و در نهایت اهمیت این مفهوم ارزشی کمرنگ شود.

به گزارش مشرق - محمد گلریز، دبیر دوره‌های پیشین جشنواره «موسیقی مقاومت»، گفت: متأسفم که جشنواره «موسیقی مقاومت» به این سمت و سو گرایش پیدا کرده است که با تغییر نام و منحصر شدن به یک بخش قرار است امسال تجربه متفاوتی را پشت سر بگذارد.
وی گفت: پس از چهار دوره برگزاری این جشنواره به نام مقاومت، تصور می‌کنم تغییر نام آن به «ققنوس» موجب شود که حتی فعالان عرصه موسیقی و آنهایی که دغدغه تولید موسیقی انقلابی و دفاع مقدس را نیز دارند با آن حس غریبی کنند؛ واژه مقاومت به عنوان یک مفهوم کلی، خود دربردارنده بسیاری از مضامین و رویکردهای ارزشی و انقلابی است و نمی‌دانم که چرا مسئولان اینچنین مصر به تغییر نام آن هستند؟!

ملت‌ها در سایه مقاومت و ایستادگی در برابر ظلم و ستم به پیروزی دست یافته‌اند

گلریز تصریح کرد: بررسی تاریخ معاصر 4 دهه اخیر ایران و جهان، این موضوع را به اثبات می‌رساند که ملت‌ها در سایه مقاومت و ایستادگی در برابر ظلم و ستم قدرت‌های استکباری بوده است که به فلاح و رستگاری و پیروزی رسیده‌اند؛ این موضوع به وضوح و به تأسی از انقلاب اسلامی ایران در جریان بیداری اسلامی منطقه و همچنین مقاومت 22 روزه لبنان و 33 روزه و 51 روزه فلسطین در عالی‌ترین درجه ممکن تحقق پیدا کرده است و جشنواره «موسیقی مقاومت» با ثبات نام و ساختار اجرایی که این چند ساله شاهد برگزاری آن بوده‌ایم باید بر ادامه مسیر خود تأکید و رسالت خود را در بازنمایی مظاهر مقاومت به انجام برساند.

این خواننده انقلابی ادامه داد: پس از برگزاری چهار دوره نسبتاً موفق جشنواره «موسیقی مقاومت» شاهد پختگی و قوام آن و شناخته شدنش از سوی مجامع بین‌المللی و کشورهایی که مقاومت را به عنوان یک مفهوم ارزشی در راستای استکبارستیزی خود درک کرده‌اند، بودیم و این جشنواره رفته رفته داشت به جایگاه واقعی خود که ارتقا از سطح ملی به سطح بین‌المللی بود، می‌رسید؛ لذا تغییر رویکرد مسئولان دفتر موسیقی قابل توجیه نیست و به نوعی کم‌اهمیت جلوه دادن مفهوم ارزشی مقاومت و به زمین زدن عمدی هنر متعالی مقاومت است.
کسری بودجه جشنواره «موسیقی مقاومت» را مشارکت نهادهای انقلابی جبران کرده است.

دبیر دوره‌های پیشین جشنواره «موسیقی مقاومت» گفت: منحصر شدن بخش‌های این جشنواره به یک بخش و ارزیابی موسیقی‌های ساخته شده با مفهوم مقاومت و دفاع مقدس در قالب کلیپ و نماهنگ با توجیه اینکه بودجه برای برگزاری پویا و باشکوه این جشنواره با اجرای زنده و حضور گروه‌های موسیقی ناکافی است نیز درست نیست؛ مسئله کمبود بودجه برگزاری جشنواره «موسیقی مقاومت» تنها منحصر به این دوره نبوده و نیست بلکه ما در همه ادوار جشنواره با مشکل کسری بودجه مواجه بودیم اما باید بگویم مقوله مقاومت آنچنان ارزشمند و متعالی است که به محض تصمیم برای برگزاری آن، نهادهای گوناگون فرهنگی و انقلابی نیز پای کار آمده و در برگزاری هرچه کیفی‌تر آن مشارکت می‌کنند چنانکه در دوره‌های پیشین جشنواره نیز بخش قابل توجهی از جوایز گروه و نفرات برتر «موسیقی مقاومت» را این نهادها تقبل کردند.

گلریز تأکید کرد: شور و هیجان، تحریک حس سلحشوری و تقویت باور و عرق ملی از جمله ویژگی‌های موسیقی است که با موضوع مقاومت و دفاع مقدس ساخته  و اجرا می‌شود، برای تحقق چنین شرایط و فضایی نیاز به حضور گروه‌های موسیقی و اجرای زنده آنها در قالب کنسرت بر صحنه است؛ تصور نمی‌کنم ضبط موسیقی در قالب نماهنگ این حس را در دیدگاه و باور مخاطبان به عنوان رکن اصلی موسیقی مقاومت که اساساً این‌گونه قطعات ساخته می‌شود که به آنها راز و رموز موفقیت نظام جمهوری اسلامی تا‌کنون یادآوری و گوشزد شود که همانا مقاومت و ایستادگی است، تقویت کند.

وی در پایان گفت: از جمله دستاوردهای جشنواره «موسیقی مقاومت» که قطعاً با تغییر رویکرد مسئولان در ساختار اجرایی آن نادیده گرفته خواهد شد، ترغیب نسل جوان موسیقی و به ویژه خوانندگان موسیقی پاپ به فعالیت در این عرصه است؛ در طول برگزاری چهار دوره جشنواره «موسیقی مقاومت» با هدف جذب خوانندگان موسیقی پاپ به ساخت قطعاتی با موضوع انقلاب اسلامی، فرهنگ ایثار و شهادت، حفظ تمامیت ارضی و تقویت حس مالکیت بر خلیج‌فارس، این دوستان قطعاتی را برای هواداران خود تولید و اجرا کردند که با استقبال کم‌نظیر مخاطبان مواجه شد که مطمئناً در شکل جدید برگزاری این جشنواره، از این هیاهو و شور و شوق حضور پرشعور اهالی موسیقی و مخاطبان موسیقی ایرانی با مضامین انقلاب و مقاومت دیگر خبری نیست.