کد خبر 369028
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۸

مدیرعامل بیمه آسیا با اشار به جزئیات اصلاحیه قانون بیمه شخص ثالث، گفت: خودور محور بودن تعیین حق بیمه در قانون بیمه شخص یکی از مسائل مطرح است که در اصلاحیه ترکیبی از راننده و ماشین در نظر گرفته شده، اما باز هم خودرو در تعیین حق بیمه محور است.

 به گزارش مشرق، ابراهیم کاردگر با اشاره به تهیه پیش‌نویس اصلاحیه قانون بیمه شخص ثالث در مجلس، اظهار داشت: همه بخش‌های قانون بررسی شد. دو جلسه هم در بیمه مرکزی با آقای بحرینی مسئول بازنگری و اصلاح قانون در مجلس  داشتیم که بعد از تصویب کمیسیون اقتصادی به صحن علنی ارائه می‌شود.

وی افزود: قیمت بیمه‌نامه، شرایط فروش بیمه‌نامه، صندوق خسارت‌های بدنی و اقدامات و وظایف پلیس و سایر موارد بررسی شده است.

مدیرعامل بیمه آسیا تصریح کرد: به عنوان مثال برای نیروی انتظامی سهم دو درصدی و وزارت بهداشت 10 درصد از خسارت بیمه شخص ثالث در نظر گرفته شده است؛ همچنین یوم‌الادا مجددا تصویب شد و بخشی از آن را اگر از سقف خارج شود باید صندوق خسارت‌های بدنی پرداخت کند.

بیمه شخص ثالث به عنوان یک کالای خاص دیده شود

وی ادامه داد: در مورد بیمه شخص ثالث من تاکید کردم در این صنعت باید به عنوان یک کالای خاص دیده شود زیرا نمی‌توانیم یک خدمتی را که سه قوه نگاه حمایتی به آن دارند را در یک بازار رقابتی عرضه کنند و این در هیچ اقتصادی پذیرفته شده نیست.

کاردگر گفت: وقتی این نگاه وجود دارد باید به طور خاص این بخش دیده شود و با توجه به اینکه بخش عمده‌ اتفاقاتی که برای شرکت‌های بیمه رخ می‌دهد و آنها را به چالش می‌کشد، فعالیت بدون تدبیر در این رشته است، باید به درستی مدیریت شود به همین دلیل پیشنهاد کردم قیمت بیمه شخص ثالث باید ثابت در نظر گرفته شود.

وی اضافه کرد: باید بیمه شخص ثالث با یک قیمت عرضه شود؛ به عنوان مثال اعلام شود که شرکت‌های بیمه باید بیمه شخص ثالث را به نرخ 100 تومان عرضه بفروشد.

مدیرعامل بیمه آسیا با بیان اینکه بررسی کارشناسی نرخ به شورای عالی بیمه ارائه و پس از تصویب در شورا به دولت تقدیم و تصویب شود، تصریح کرد: همچنین شرکت‌های بیمه در ارائه خدمات خوب به مردم رقابت کنند.

*پیشنهاد حذف الحاقیه بیمه شخص ثالث

وی در پاسخ به این سوال که شورای عالی بیمه تاکنون قیمت تعیین نمی‌کرد، گفت: خیر؛ چنین قانونی وجود ندارد و قانون‌گذار بازار را رقابتی فرض کرده است، به همین دلیل هم‌اکنون یک شرکت بیمه می‌تواند بیمه شخص ثالث را حتی یک تومان بفروشد.

کاردگر ادامه داد: برای الحاقیه هم اینگونه می‌توان فرض کرد که بیمه‌نامه‌های شش ماه اول 100 و شش ماه دوم 101 تومان تعیین شود و با این کار دیگر الحاقیه حذف شود.

افزایش نقش راننده در تعیین حق بیمه/ شخص ثالث همچنان خودرو محور است

وی در پاسخ به این سوال که ضریب ریسک راننده و نوع خودرو در تعیین حق بیمه شخص ثالث تاثیرگذار خواهد بود، اظهارداشت: یکی از مسائل مطرح در اصلاح قانون بیمه شخص ثالث این است که خودرو محور است و راننده چه ریسکی دارد و چه سابقه‌ای دارد، اهمیت ندارد، در همین راستا ترکیبی از راننده و ماشین در نظر گرفته شده اما باز هم خودرو در تعیین حق بیمه محور است.

دامنه 5 درصدی برای تعیین حق بیمه

وی گفت: در قیمت‌گذاری این پیشنهاد مطرح است که به شرکت‌های بیمه نرخ مشخصی اعلام و به آنها اجازه داده شود که متناسب با ریسک5 درصد پایین‌تر یا بالاتر از نرخ مصوب حق‌ بیمه را تعیین کنند، البته هنوز این پیشنهاد نهایی نشده است.

ایجاد موانع نرخ شکنی در بازار

وی افزود: اگر شرکتی بخواهد برای گروهی از این دامنه تعیین شده عبور کند باید از بیمه مرکزی تاییدیه بگیرد تا مشکلاتی که برای برخی شرکت‌ها به وجود آمده، دیگر تکرار نشود.

وی یکی از مزایای این الزام را عدم امکان نرخ‌شکنی در بازار دانست و گفت: هم‌اکنون وضعیت به گونه‌ای است که نرخ‌ها از نقطه بهینه اول به بهینه دوم منتقل و شکست بازار رخ می‌دهد؛ در حال حاضر اگر شرکتی حق بیمه را یک تومان هم بفروشد، بیمه مرکزی نمی‌تواند مانع شود زیرا قانون فعلی دست شرکت را باز گذاشته است.

منبع: فارس