کد خبر 371941
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۱

در حالیکه اغلب زائران ایرانی حاضر در اربعین حسینی وضعیت مکالمه در این ایام را مساوی با «هیچ» عنوان می‌کردند، وزیر ارتباطات از تلاش‌های شبانه‌روزی ستاد مدیریت ارتباطات در شرکت زیرساخت قدردانی کرد.

 به گزارش گروه اجتماعی مشرق، در حالیکه اکثر قریب به اتفاق زائران ایرانی حاضر در اربعین حسینی وضعیت مکالمه را افتضاح عنوان می‌کردند، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از تلاش‌های شبانه روزی اعضای ستاد مدیریت ارتباطات که به منظور ساماندهی و مدیریت ترافیک ارتباطات در ایام عزاداری حسینی که در شرکت ارتباطات زیر ساخت تشکیل شده بود قدردانی کرد.   
 
پیک ترافیک در این ایام مصادف با 18 و 19 آذرماه (روزهای سوم و چهارم برگزاری نمایشگاه الکامپ) بود. در این زمان محمود واعظی در حالیکه در نمایشگاه حاضر نشد، برای حضور در نمایشگاه تلکام‌ دوحه، به قطر سفر کرده بود.
 
در آستانه اربعین حسینی، ستادی برای روان سازی ترافیک ارتباطات ایران و عراق به ریاست معاون وزیر تشکیل شد که نمایندگانی از شرکت مخابرات ایران و اپراتورهای همراه اول، ایرانسل و رایتل در آن عضو بودند.
 
میزان ترافیک ارتباطی بین دو کشور در شرایط عادی به طور میانگین روزانه 150 هزار دقیقه است که در این ایام به 2.5 میلیون دقیقه در روز افزایش یافت. از 24 میلیون دقیقه مکالمه بین دو کشور، 15.8 میلیون دقیقه ترافیک صادره و8.2 میلیون دقیقه ترافیک وارده بوده است. 50 درصد از ترافیک به شرکت همراه اول، 35 درصد به شبکه ثابت و مابقی به شرکت ایرانسل و سایر اپراتورها مربوط می‌شود.
 
طبق گزارش‌ها، هر سال 15 میلیون تا 17 میلیون زائر در اربعین حسینی حضور دارند که منابع غیر رسمی امسال این رقم را 20 تا 21 میلیون گزارش کرده‌اند.
 
طبق اطلاعات رسمی منایع ایرانی، امسال 1.5 میلیون زائر ایرانی به صورت رسمی و با پاسپورت به عراق رفته‌اند که آمار زائرانی که به صورت غیررسمی راهی شده‌اند حدود 3 میلیون نفر تخمین زده می‌شود.
 
آمار 2.5 میلیون دقیقه مکالمه برای 4 میلیون زائر ایرانی، نشان می‌دهد به طور میانگین هر زائر ایرانی در یک روز 1 دقیقه مکالمه نیز با خانواده نداشته‌اند.
 
اقدامات این ستاد در حالی انجام شده که اغلب زائران بازگشته از عراق نسبت به وضعیت مکالمه در ایام اربعین به شدت معترض‌اند.
 
آنها می‌گویند پشت مرز عراق و در کشور عراق آنتن نداشته‌اند و تجربه اغلب آنها از وضعیت مکالمه، به برقراری موردی مکالمه منتج می‌شود.
 
آنها اعلام می‌کنند حتی برای اعلام سلامت خود به خانواده با مشکل مواجه بوده‌اند و در این بین تقریبا اوضاع تمام اپراتورها یکسان بوده است.
 
یکی از اپراتورها دراین باره با اشاره به دشواری وضعیت، توضیح می‌دهد: اپراتورهای عراق ظرفیت پاسخ‌گویی به این حجم از تماس‌ها را نداشتند؛ مشکل عمده آنجا بودند که جمعیت در دو نقطه و نه در تمام کشور عراق جمع شده‌ بودند و این جمعیت متمرکز پیوسته در حال حرکت بود. از سوی دیگر به دلیل پر بودن کانال‌های ترافیکی و عدم موفقیت در برقراری تماس، تلاش زائران و خانواده در ایران برای تماس مجدد ادامه می‌یافت و این تلاش‌ها بار مضاعفی را بر کانال‌های مسدود شده اضافه می‌کرد.

مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.
منبع: فارس