جدیدترین جزئیات کامل از فرود اجباری هواپیمای ایساف (ناتو) در بندر عباس توسط قرارگاه پدافند هوایی ارتش منتشر شد.



به گزارش مشرق، جدیدترین جزئیات از فرود اجباری یک فروند هواپیمای ایرباس A300 متعلق به هواپیمایی فلای دوبی که شهریورماه سال جاری با هشدار قرارگاه پدافند هوایی به علت ارائه اطلاعات غلط در فرودگاه بندر عباس به زمین نشانده شده بود، منتشر شد.

امیر فرزاد اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافندهوایی خاتم‌الانبیاء طی سخنانی در مستند «فرود اجباری»، با بیان اینکه از طریق سازمان بین المللی ایکائو مطرح کرده بودیم که بعضی از هواپیماهای کشورها از جمله هواپیماهای ناتو حق عبور از فضای جمهوری اسلامی ایران را ندارند، گفت: پرواز ایساف هم در روز جمعه ساعت 5 بعد از ظهر از نقطه ورودی بین ما و کشور افغانستان قصد ورود به کشورمان را داشت، غافل از اینکه سامانه‌های بومی شنود ما حدود 100 الی 150 کیلومتر از بیرون مرزها را نیز کنترل می‌کند.

وی افزود: این هواپیما در کشور افغانستان خودش را ایساف 04 مطرح کرده بود و ایساف یعنی هواپیمای نظامی ناتو و این هواپیما هرچند عملیات نظامی در کشور افغانستان نداشته اما حامل نفرات نظامی بوده که عملیات نظامی در آن کشور داشته‌اند.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء تصریح کرد: خلبان اعلام می‌کند که من هواپیمای مسافربری هستم و نظامی نیستم به داخل که می‌آید،‌ پدافند هوایی با همکاری سازمان هواپیمایی کشور وارد عمل می‌شود و اعلام می‌کند که این هواپیما از نظر ما قطعا نظامی است، به خلبان اعلام کردیم که باید در فرودگاه بندرعباس فرود بیایید.

"قطعا فرود هواپیما کار سخت و پیچیده‌ای است و برای ریگی یک ساعت و ده دقیقه این کار طول کشید. خلبان در ابتدا تمکین نمی‌کرد و می‌گفت که ارتفاع من 35هزار پا است و طرح پروازی داریم و قصد فرود ندارم."

اسماعیلی اضافه کرد: آن هواپیماهایی که وظیفه حفظ حراست از آن سیستم ناتو را داشته‌اند با متوجه شدن این صحنه حدود 100 کیلومتر هوایی از مرزهای ما دورتر می‌شوند چرا که پدافند هوایی تعارف ندارد.

وی با بیان اینکه با خلبان هواپیمای مسافربری از فرودگاه تماس گرفته می‌شود و خلبان جنگنده اف4 اعلام می‌کند که ظرف 5 دقیقه مثل عقاب بالای سرت هستم، تاکید کرد: یک خلبان در این وضعیت باید دیوانه باشد و کار انتحاری کند که تمکین نکند. ما قصد داشتیم که این را مثل هواپیماهایی که مثل سالیان قبل قصد ورود داشتند و ما آنها را دم مرز حدود چندساعت نگه داشته بودیم، نکنیم و می‌خواستیم به داخل بیاوریم که این کار را کردیم و ثابت کنیم که اینها کذاب هستند و این کار را هم کردیم.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی گفت: از ساعت 7 بعدازظهر روز جمعه تا 3 بامداد شنبه حدود 8 ساعت این هواپیما را نگه داشتیم اما با احترام، هم سوخت دادیم و هم کارهای جانبی انجام دادیم و آنها هم یاد گرفتند که فضای جمهوری اسلامی ایران، فضای کذب و دروغ گفتن نیست.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تبصره‌های دیپلماتیک موجب ترس در کشیدن ماشه نمی‌شد، گفت: خیر به هیچ وجه، ما بدهکار و پاسدار خون شهدا هستیم و کسی که بدهی دارد سعی می‌کند بدهی خود را ادا کند و ادا کردن بدهی در پدافند یعنی قاطعانه عمل کردن در فاصله تصمیم‌گیری بسیار کوتاه است.

برج مراقبت پس از عدم تمکین خلبان هواپیمای ایساف، دو فروند جنگنده اف 4 نهاجا را مامور نشاندن هواپیمای ایساف با 108 سرباز ناتو متشکل از سربازان آمریکایی و غیرآمریکایی می‌کند.

متن بخشی از مکالمه قرارگاه پدافند هوایی با خلبان هواپیمای مسافربری حامل نظامیان ناتو به شرح زیر است:

** افسر کنترل شکاری قرارگاه پدافند هوایی: فلای دوبی 4359 شما باید الان در فرودگاه بندر عباس به زمین بنشینید و با فرکانس 1342 جهت هماهنگی برای نشستن تماس بگیرید.

اگر تماس نگرفتید، هواپیمای شما مورد رهگیری قرار می‌گیرد.

** خلبان هواپیمای فلای دوبی: اوکی، دریافت کردم و متوجه‌ام که رهگیری می‌شوم. اکنون ارتفاع خود را به 24000 پا کاهش می‌دهم جهت نشستن. و فرکانس‌ها را فوراً چک می‌کنم، منتظر باشید.

پس از نشاندن این هواپیما در فرودگاه بندر عباس، خلبان ضمن تشکر کتبی از برخورد مناسب قرارگاه پدافند هوایی ارتش، نسبت به اشتباه خود اعتراف کرده و کتبا این اشتباه را نوشته و با نام میگوئل وی‌سدو (miguel visedo)، تعهدنامه را امضا می‌کند و قرارگاه پدافند هوایی نیز اجازه پرواز این هواپیما و ترک ایران را صادر می‌کند.