به گزارش گروه اجتماعی مشرق، مهدی چمران در یکصد و بیست و یکمین جلسه علنی در دوره چهارم شورای اسلامی شهر تهران ضمن تبریک هفته وجدت و ولادت پیامبر اعظم اظهار داشت:‌ امیدواریم این هفته موجب وحدت اسلامی باشد و شاهد از بین رفتن اختلافات و چند دستگی‌ها در کشورهای اسلامی باشیم.

وی با یادآوری 16 دی روز شهدای هویزه اظهار داشت: نزدیک به 70 نفر در عملیات روز 16 دی حضور داشتند که فرمانده آنها شهید علم‌الهدی بود و نهایتاً در منطقه‌ای در جنوب کرخه کور شهید شدند.

چمران بیان داشت:‌روز 17 دی ماه نیز در زمان رضاخان روز کشف حجاب بوده است و این روز از قلدری رضاخان باقی مانده است.

در ادامه این جلسه محسن سرخو عضو شورای اسلامی شهر  تهران در تذکری اظهار داشت:شهرداری باید لیست کلیه املاک شهرداری را در اختیار شورای شهر قرار دهد و املاکی که در ابتدای سال جاری واگذار و یا فروخته شده است با قیمت فروش اعلام کند.

خام‌فروشی در شهرداری

عضو کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر تهران بیان داشت: امروزه شهرداری تهران ملکی را می‌فروشد و سپس تراکم می‌گیرد و قیمت آن زمین چندین برابر می‌شود حال سوال اینجاست که چرا شهرداری خام‌فروشی می‌کند.

سرخو تاکید کرد:‌ اخیراً اطلاعاتی به بنده منتقل کردند که زمینی به وسعت 4 هزار متر مربع توسط شهرداری تهران مبادرت به خام فروش شده است این زمین در اطراف خیابان پیروزی است.

وی بیان داشت: خام فروشی زمین قطعا اشکال دارد و باید جلوی چنین فروش‌هایی گرفته شود.

در ادامه محمد حقانی عضو کمیسیون سلامت شورای اسلامی شهر تهران در تذکر دیگری اظهار داشت: تعدادی از کارکنان و رانندگان بازنشسته شهرداری تهران مشکلاتی داشتند که به بنده مراجعه کردند و مقرر شد در روز یکشنبه گذشته در خدمت مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی تهران باشیم که آقای سنندجی تا ساعت دو و نیم  تشریف نیاوردند و مسئول دفتر وی نیز اعلام کرد تا آقای صلاحی معاون برنامه‌ریزی شهرداری تهران دستور ندهد به جلسه نمی‌آید.

وی با بیان اینکه شهرداری تهران 70 میلیارد تومان برای مسکن کارکنان کمک کرده بود اظهار داشت:‌ سازمان اتوبوسرانی سازمانی کارگری است و نباید کاری کرد که این مسائل به بیگانگان عنوان شود و وظیفه بنده و مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی است که به مشکلات این بخش‌ها رسیدگی کند.

وی گفت:‌ما از دسترنج کارگران است که مدیرعامل و یا عضو شورا شده‌ایم و باید به درخواست‌های آنها توجه کنیم.

چراغ جادوی علاء‌‌الدین شکست

در ادامه اقبال شاکری عضو دیگر شورای اسلامی تهران درباره اقدام شهرداری تهران در پاساژ علاء‌الدین اظهار داشت:‌چراغ جادوی علاء‌‌الدین شکست و با شکستن این چراغ از تخلفات بیشتر این واحد تجاری پیشگیری شد و این اقدام درس عبرتی است برای دیگران که نمی‌توانند با قدرت و پول مانع اجرای قانون شوند و بنده نیز اعلام می‌کنم که شورای شهر تهران در پی اجرای قوانین و حذف تمامی تخلفات است.

نظارت بر انتخابات شورایاری‌ها برعهده شورای شهر است

محمد انصاری در باره انتخابات شورایاری‌ها اظهار داشت: انتخابات شورایاری‌ها را در پیش داریم و در جلسه گذشته شورای شهر بخشی از دغدغه‌هایی که وجود داشت با اصلاح آئین‌نامه برطرف شد.

وی اظهار داشت: نظارت بر انتخابات باید برعهده شورای شهر باشد و تلاش کنیم که اجرای انتخابات توسط وزارت کشور و فرمانداری برگزار شود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران بیان داشت: درخواست ما از استاندار و مجموعه وزارت کشور این است که اجرای انتخابات را برعهده گیرند و با توجه به حجم انتخابات نظارت هیچ ارگانی بر انتخابات شورایاری‌ها قانونی نیست.

در ادامه مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران اظهار داشت: طی مذاکرات صورت گرفته با استاندار تهران مقرر شد، اعضای شورا روز یکشنبه هفته آینده بعد از برگزاری جلسه غیر علنی در استانداری حضور پیدا کنند و در این خصوص تصمیم بگیرند.

شکایت یکی از اعضای شورا از عضو دیگر/ آقای چمران حل و فصل کند

اسماعیل دوستی عضو کمیسیون حمل و نقل در جلسه امروز شورای شهر با اشاره به شکایت یکی از اعضای شورای شهر از دیگری، گفت: این شایسته شورای شهر نیست و با توجه به کارنامه قابل قبول این شورا از آقای چمران درخواست می‌شود که به عنوان ریش سفید این مسأله را حل و فصل کرده چرا که رسیدن پای همکارانمان به دادگاه زشت است.

جعفر تشکری هاشمی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، با حضور در یکصد و بیست و یکمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران اظهار داشت: قانون‌گریزی و تخلفات در شهرهای در حال رخ دادن است و ضعف در نظارت در رفتارهای یکپارچه شهروندان در حوزه قانون مشاهده می‌شود.

وی ادامه داد: یکسری عوامل موثر فرهنگی در بروز معضلات ترافیکی وجود دارد و این نیز ناکافی بودن آموزش‌های پایدار است.

تشکری هاشمی خاطر نشان کرد: تفاوت رفتاری شهروندان در شرایط دیده شدن و دیده نشدن وجود دارد و نگاه ارزشی به رفتارهای ترافیکی از جمله معضلات فرهنگی دربحث‌های ترافیکی مشاهده می‌شود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران بیان داشت:‌در کشورهای توسعه یافته بیش از سه دهه است که رفتارهای غلط ترافیکی به فراموشی سپرده شده است ولی در ایران مشاهده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه به دنبال این نیستیم که خط‌های سفید خیابان‌ها را اضافه کنیم گفت: تصاویر دوربین‌ها نشان می‌دهد که شهروندان به خوبی به سمت رعایت قوانین در مرکز شهر رفتند و رانندگانی نظم و انضباط را رعایت می‌کنند.

تشکری هاشمی بیان داشت: تجهیزات هوشمند شهر برای نظارت کامل افزایش پیدا می‌کنند و اجرای طرح خط سفید به صورت پایلوت در منطقه 6 و 8 تهران در حال اجراست که با آغاز سال 94 در کل تهران اجرایی می‌شود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران بیان داشت: در حوزه فرهنگ‌سازی عمومی و تخصصی که شامل آموزش شهروندان و پرسنل در حمل و نقل است باید توجه ویژه‌ای شود.

وی بیان داشت: سعی می‌کنیم با سیستم‌های هوشمند از تخلف افراد جلوگیری کنیم و این سیستم‌های هوشمند در معابر و قسمت‌های خوبی جانمایی شود.

وی افزود: شرایط کلی به گونه‌ای است که در بحث ترافیک شرایط نامطلوبی داریم که با حل مباحث رفتاری برطرف می‌شود.

وی گفت:‌طرحی که اخیرا با عنوان خط سفید اجرایی کرده‌ایم مقطعی نیست و تا استمرار کامل این طرح ادامه دارد.

کاهش تلفات رانندگی در 4 سال گذشته

در ادامه این جلسه و در پاسخ به اظهارات اعضای شورای اسلامی شهر تهران تشکری هاشمی درباره تلفات رانندگی اظهار داشت: در طول 4 سال گذشته تلفات رانندگی در شهر تهران از 1800 نفر به 844 نفر در سال گذشته رسیده است.

وی افزود: کمپین و کار با سمن‌ها در حوزه آموزش و فرهنگ‌سازی آغاز کرده‌ایم و باید مساجد و پایگاه‌های بسیج و نهادهای خانواده در کنار این طرح ما را همیاری کنند.

تذکر به پلیس درباره دست‌کاری چراغ‌های راهنمایی و رانندگی

وی درباره دست‌کاری چراغ‌ها توسط پلیس اظهار داشت:‌در خصوص این اقدام تذکرات لازم داده شده است.

وی درباره شماره‌گذاری خودروها اظهار داشت:‌برای منع شماره‌گذاری به صورت قانونی منعی نداریم و سقف خودور برای شماره‌گذاری مشخص نشده است.

وی گفت:‌برای خط‌کشی خیابان‌ها از استاندارد آمریکایی خارج و رو به استانداردهای اروپایی آورده‌ایم تا رانندگی بین خطوط ساماندهی شود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران افزود: لایحه طرح جامع پارکینگ مورد بررسی قرار گرفته و به نتیجه نهایی در شورای اسلامی شهر تهران برسد.

احمد دنیا مالی در واکنش به اظهارات هاشمی تشکری مبنی بر طرح خط سفید اظهار داشت: نیاز به فرهنگ‌سازی در بحث ترافیکی است و هر چقدر در این موضوع فعالیت شود می‌توانیم عملکرد بهتری را داشته باشیم.

پیش‌بینی صدور ۱۵ میلیون برگ جریمه در سال ۹۴ / درآمد ۷۰۰ میلیارد تومانی از جرائم

وی افزود:  در 8 ماهه اول سال نرخ جریمه‌ها افزایش یافته است و در سال 94 پیش‌بینی می‌شود 15 میلیون برگه جریمه صادر شود که حدوداً 700 میلیارد تومان از این جرایم کسب می‌شود.

دنیا مالی بیان داشت: یکی از مشکلات در بحث‌ خط‌کشی‌های خیابان‌ها سر خوردن خودروها در خطوط و به خطر افتادن جان عابران است.

وی گفت: در ابتدای بارش باران مقداری این باران‌ها اسیدی هستند که موجب لیز شدن سطح معابر می‌شود.

وی گفت:‌در سال جاری تعداد تلفات پیاده بالای 10 درصد کاهش داشته است.

علیرضا دبیر با اشاره به ضرورت ایجاد محدودیت برای ورود موتورسیکلت های بنزینی به بازارهای مسقف محدوده خیابان ۱۵ خرداد؛ بیان داشت:‌ هر موتورسیکلت بنزینی به اندازه هفت ماشین ۲۰۶ تولید آلودگی می کند و ما باید تردد این موتورها را در نقاط پرتردد شهر محدود کنیم.

پرداخت وام به متقاضیان برای خرید موتورسیکلت برقی

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به بودجه ۴۰ میلیارد تومانی پرداخت وام به مردم اظهار داشت: برای ایجاد انگیزه دریافت این وام های بی بهره و تبدیل موتورسیکلت های بنزینی به برقی باید طرح ممنوعیت تردد موتورسیکلت ها تصویب شده و به شورای عالی ترافیک برود.

وی تاکید کرد: ضوابط اجرایی این کار دیده شده و در واقع راهنمایی و رانندگی منتظر مصوبه ما در شورا هستند.

عبدالحسین مختاباد در واکنش به اظهارات تشکری هاشمی معاون حمل و نقل و ترافیک شهر تهران، اظهارداشت: یکی از مواردی که در شهر تهران ترافیک عیب ایجاد می‌کند کنترل‌هایی است که در دست مدیران قرار گرفته و باید مشخص شود مبنای شماره دستی به چراغ‌ها چیست.

وی بیان داشت: زمانی که پل صدر و تونل نیایش ساخته شد شهردار مطرح کرد این کار انجام شده تا صدر و نیایش به هم متصل شوند اما الان در بعضی از مواقع گردش به راست به سمت خیابان شریعتی باز می‌شود که این موضوع ترافیک را افزایش می‌دهد.

در ادامه مجتبی شاکری عضو شورای اسلامی شهر تهران اظهارداشت: بحث نگاه معاونت حمل و نقل و ترافیک به فضای حاکمیتی باید مشخص شود و هیچ توجیهی نسبت به این موضوع که در تهران چه تعداد ماشین نمره‌گذاری می‌شود وجود ندارد.

وی افزود: روزانه هزاران عدد خودرو نمره گذاری می‌شود و از این سو مردم را به نظم دعوت می‌کنند ولی در بعد حاکمیتی در این زمینه اقدامی نمی‌شود.

در ادامه این جلسه رحمت‌الله حافظی عضو شورای اسلامی شهر تهران بیان داشت: فرهنگ سازی باید در کنار اقداماتی باشد و این اقدامات باید از مدارس شروع شود و کودکان با آن آشنا شوند.

وی گفت: باید جرائم به صورتی باشد که برای متخلفین حرفه‌ای بازدارنده باشد.

زمان سبز و قرمز بودن چراغ‌ها نباید از ۴۵ تا ۵۰ ثانیه بیشتر باشد

وی گفت: زمان سبز و قرمز بودن چراغ‌ها نباید از 45 تا 50 ثانیه بیشتر باشد ولیدر حال حاضر مشاهده می‌شود در بعضی از معابر 3 دقیقه مدت‌ چراغ‌ها طول می‌کشد که این یکی از مسائل ترافیکی است.

وی بیان داشت: میدان توحید یکی از شاهکارها است که 9 لاین ورود و خروج دارد و معضلات ترافیکی شدیدی ایجاد کرده است.

در ادامه یکصد و بیست و یکمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران، انصاری عضو شورای اسلامی شهر تهران بیان داشت: نیاز است برای احداث پارکینگ‌های زیرسطحی اقدام شود به گونه‌ای که در زیر سطح تمامیملزومات مرتبط با خودروها از قبیل پمپ بنزین و تعمیرگاه نیز دیده شود.

در ادامه شیبانی عضو دیگر شورای اسلامی شهر تهران بیان داشت: باید هرکسی ماشین نو می‌آورد یک ماشین اوراق تحویل دهد و راهنمایی و رانندگی تا وقتی که ماشین کهنه را تحویل نداده‌اند شماره‌گذاری ماشین نو را انجام ندهد.

ممنوعیت ورود موتورسیکلت‌ها به بازارهای مسقف محدوده خیابان 15 خرداد

در یکصد و بیست و یکمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران طرح ارائه ممنوعیت ورود موتورسیکلت‌ها به بازارهای مسقف محدوده خیابان 15 خرداد در صحن علنی مورد رای قرار گرفت که نهایتاً با تصویب اکثر اعضای شورای شهر به تصویب رسید.

در ادامه این جلسه تشکری هاشمی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اظهارداشت: طبق ماده 18 قانون اخذ جرائم راهنمایی و رانندگی تنها مرجعی که می‌تواند برای منع تردد وسایل نقلیه در بازارهای مسقف اظهار نظر و اعمال قانون کند شهرداری تهران و شهردار تهران بعنوان رئیس شورای ترافیک است.

تشکری هاشمی افزود: اینکه تردد موتورسیکلت‌ها در پیاده‌روها ممنوع است قانون آن مرتبط با سال 56 است و علاوه بر جریمه نقدی، وسیله نقدی فرد خاطی به مدت 3 ماه در پارکینگ متوقف می‌شود.

برای مشاهده گزارش تصویری جلسه امروز شورای شهر اینجا کلیک کنید

مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.
منبع: فارس