کد خبر 377950
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۲

کارگاه آموزشی سوژه‌یابی در سینما با حضور مسعود ده‌نمکی در حاشیه پنجمین روز اکران آثار پنجمین جشنواره مردمی فیلم عمار برگزار شد.

به گزارش مشرق، در این کارگاه که 15 دی ماه در سینما فلسطین برگزار شد،مسعود ده‌نمکی به بیان ویژگی‌های یک سوژه ناب و خوب پرداخته و با ذکر مصادیقی بهترین سوژهایی که مورد استقبال مردم و مخاطبان نیز قرار گرفته است را معرفی کرد.

مسعود ده‌نمکی همچنین گفت: سوژه‌ای که قرار است ساخته شود، باید باور هنرمند و مستندساز باشد.

وی با تأکید بر ویژگی زمان شمول بودن سوژه‌ها ادامه داد: در انتخاب سوژه و ساخت مستند باید جلوتر از زمان خودتان باشید، اگر جلوتر از زمان خودتان نیستید مرد زمان خودتان باشید، اما اگر مرد زمان خود نباشید اثری که می‌سازید خود به خود وارد آرشیو شده و دیده نمی‌شود.

کارگردان سه‌گانه «اخراجی‌ها» در این کارگاه گفت: وقتی سوژه مناسبی را پیدا کردید آثار مشابهی که در این زمینه ساخته شده ببینید و بعد ذهن خود را خالی کنید، چرا که اگر از آثار ساخته شده تآثیر بگیرید کارتان تازگی خودش را از دست داده و روی تکرار می‌افتد.

ده نمکی با اشاره به اهمیت پژوهش در فیلم‌سازی توصیه کرد که فیلم‌سازان و بخصوص مستند سازان، پس از یافتن سوژه مناسب، به وسیله پژوهش عالم به سوژه شوند.

وی افزود: در کار پژوهش حتما به کار تیمی بپردازید و تنها به دانش و توانمندی خودتان اکتفا نکنید، چقدر خوب است که این کار را تبدیل به یک کارگاه کنید.

ده‌نمکی همچنین تأکید کرد که یک فیلم ساز باید در باور خود به اجتهاد برسد زیرا اگر در موضوع سوژه و باور خود به اجتهاد نرسد بعدها نمی‌تواند از اثر خود دفاع کند.

مسعود ده نمکی در بخش دیگری از این کارگاه توصیه کرد: اگر می‌خواهید موفق شوید، در کارتان گول حرف‌های منتقدان را نخورید. نگذارید شما را هل بدهند تا به سمتی که خودشان می‌خواهند بروید. یک مستندساز زمانی خراب می‌شود که برای حرف و باور دیگران کار کند.

کارگردان «معراجی‌ها» در این کارگاه گفت: هرگز اجازه ندهید تا کسی سوژه‌ای را به شما تحمیل کند، اگر هم به این موضوع فکر می‌کنید که در فیلم سازی وارد بازار کار شوید و سفارش کار بگیرید توصیه می‌کنم تا عالم به موضوع نشده‌اید، وارد سوژه نشوید.

مسعود ده نمکی در ادامه این کارگاه گفت: سعی کنید کاری بسازید که روی دستش نیاید، یعنی در فیلم خود حرف آخر را بزنید و سوژه خودتان را از همه جوانب بررسی کنید و نگذارید حرف ناگفته‌ای باقی بماند. وقتی شما همه ابعاد موضوع را در کار خود بشکافید، کسی بعد از شما نمی‌تواند روی دست شما بیاید و کپی کاری‌های آنها هم جواب نداده و نمی‌تواند موفق شود.

در پایان کارگاه نیز، مسعود ده‌نمکی به پرسش‌های حاضران پیرامون سوژه‌یابی پاسخ گفت.

منبع: ایسنا