به گزارش مشرق، طی سال های اخیر به واسطه افزایش ۲ تا ۳ برابری قیمت خودروهای داخلی تقاضا برای استفاده از خودروهای خارجی افزایش یافته و این موضوع نیز حجم واردات خودرو به کشور را بالا برده است. اما در حالی تقاضا برای واردات خودرو در سال های اخیر افزایش یافته است که از ابتدای سال تا کنون واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی به کشور ممنوع شده و بر همین اساس نیز تقاضا برای خودروهای تولید شده در کشورهای شرق آسیا همچون کره جنوبی افزایش یافته است.
ممنوعیت واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی به کشور موجب شده تا در سال جاری تنوع خودروهای اروپایی به کشور با افت قابل توجهی همراه شود و به طور مثال در حالی که در سال های اخیر محصولات مختلفی از کمپانی بنز وارد کشور می شد در دیماه سال جاری تنها مدل ای ۲۵۰ این کمپانی بزرگ خودروسازی جهان وارد کشور شده است که البته همین خودرو نیز با ارزش گمرکی ۷۴ هزار و ۶۴۴ دلار گرانقیمت ترین خودرو وارداتی در دی ماه لقب گرفته است.
در شرایطی واردات خودرو به کشور به یک فعالیت اقتصادی پر سود و ادامه دار تبدیل شده است که در ماه های اخیر بحث انحصاری شدن واردات خودرو مطرح شده و انتقادهای فراوانی نیز نسبت به این موضوع و این که واردات ۷۰ درصد خودروها در اختیار یک خانواده است صورت گرفته است. در همین رابطه محمد جعفری رییس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرفکنندگان گفته است با توجه به انحصاری شدن واردات خودرو، مسوولیت قیمتگذاری خودروهای وارداتی برعهده شورای رقابت است. شورای رقابت بر اساس اساسنامه و وظایف ذاتی خود، وظیفه قیمتگذاری کالاهای انحصاری را برعهده دارد.
وی با بیان این که شورای رقابت بر اساس همین اساسنامه وارد حوزه قیمتگذاری خودروهای داخلی شده است، خاطرنشان کرد: با مصوبه جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت بازار خودروهای وارداتی نیز انحصاری شده است. رییس انجمن ملی حمایت از مصرف کنندگان ادامه داد: البته نکته مهم این است که انحصار شکل گرفته در بازار خودروهای وارداتی شدیدتر و پیچیدهتر از انحصار در بازار خودروهای داخلی است. بنابراین وظیفه شورای رقابت در این حوزه سنگینتر خواهد بود.
وی افزود: یک خانواده نمایندگی واردات سه برند خودرویی خارجی را در اختیار دارد و به همین دلیل با منحصر شدن واردات خودرو به نمایندگیهای رسمی، هم اکنون این خانواده بیش از ۷۰ درصد بازار خودروهای وارداتی را در اختیار گرفتند. جعفری با بیان این که شورای رقابت در گام نخست باید نسبت به قیمتگذاری خودروهای وارداتی اقدام کند، تصریح کرد: پس از آن شورای رقابت باید با توجه به قوانین ضد انحصار، در جهت خارج شدن روند واردات خودرو از وضعیت انحصاری فعلی تلاش کند.
هم اکنون در شرایطی بحث تعیین قیمت خودروهای وارداتی در شورای رقابت مطرح است که بر اساس آمارهای گمرک جمهوری اسلامی ایران پس از بنز ای ۲۵۰ که گران قیمت ترین خودرو وارداتی دیماه لقب گرفته است، خودروهای بی ام دبلیو ایکس ۴ با ارزش گمرکی ۶۸ هزار دلار، بی ام دبلیو ۵۲۸ با ارزش گمرکی ۶۷ هزار دلار و بی ام دبلیو ۳۲۰ با ارزش گمرکی ۶۷ هزار دلار گران قیمت ترین خودروهای وارد شده به کشور هستند.
خودرو / ارزش گمرکی(دلار)
بنز e۲۵۰ / ۷۴۶۴۴
بی ام دبلیو ایکس ۴ / ۶۸۷۷۸
بی ام دبلیو ۵۲۸ / ۶۷۶۰۶
بی ام دبلیو ۳۲۰ / ۵۰۱۸۹
لکسوس gs۲۵۰ / ۴۵۲۲۵
لکسوس is۲۵۰ /۴۲۰۲۲
لکسوس ct ۲۰۰ / ۴۰۲۲۰
بی ام دبلیو ایکس ۳ / ۳۹۴۳۱
هوندا آکورد / ۳۲۸۶۵
تویوتا آر ای وی۴ / ۲۷۷۳۸
ممنوعیت واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی به کشور موجب شده تا در سال جاری تنوع خودروهای اروپایی به کشور با افت قابل توجهی همراه شود و به طور مثال در حالی که در سال های اخیر محصولات مختلفی از کمپانی بنز وارد کشور می شد در دیماه سال جاری تنها مدل ای ۲۵۰ این کمپانی بزرگ خودروسازی جهان وارد کشور شده است که البته همین خودرو نیز با ارزش گمرکی ۷۴ هزار و ۶۴۴ دلار گرانقیمت ترین خودرو وارداتی در دی ماه لقب گرفته است.
در شرایطی واردات خودرو به کشور به یک فعالیت اقتصادی پر سود و ادامه دار تبدیل شده است که در ماه های اخیر بحث انحصاری شدن واردات خودرو مطرح شده و انتقادهای فراوانی نیز نسبت به این موضوع و این که واردات ۷۰ درصد خودروها در اختیار یک خانواده است صورت گرفته است. در همین رابطه محمد جعفری رییس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرفکنندگان گفته است با توجه به انحصاری شدن واردات خودرو، مسوولیت قیمتگذاری خودروهای وارداتی برعهده شورای رقابت است. شورای رقابت بر اساس اساسنامه و وظایف ذاتی خود، وظیفه قیمتگذاری کالاهای انحصاری را برعهده دارد.
وی با بیان این که شورای رقابت بر اساس همین اساسنامه وارد حوزه قیمتگذاری خودروهای داخلی شده است، خاطرنشان کرد: با مصوبه جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت بازار خودروهای وارداتی نیز انحصاری شده است. رییس انجمن ملی حمایت از مصرف کنندگان ادامه داد: البته نکته مهم این است که انحصار شکل گرفته در بازار خودروهای وارداتی شدیدتر و پیچیدهتر از انحصار در بازار خودروهای داخلی است. بنابراین وظیفه شورای رقابت در این حوزه سنگینتر خواهد بود.
وی افزود: یک خانواده نمایندگی واردات سه برند خودرویی خارجی را در اختیار دارد و به همین دلیل با منحصر شدن واردات خودرو به نمایندگیهای رسمی، هم اکنون این خانواده بیش از ۷۰ درصد بازار خودروهای وارداتی را در اختیار گرفتند. جعفری با بیان این که شورای رقابت در گام نخست باید نسبت به قیمتگذاری خودروهای وارداتی اقدام کند، تصریح کرد: پس از آن شورای رقابت باید با توجه به قوانین ضد انحصار، در جهت خارج شدن روند واردات خودرو از وضعیت انحصاری فعلی تلاش کند.
هم اکنون در شرایطی بحث تعیین قیمت خودروهای وارداتی در شورای رقابت مطرح است که بر اساس آمارهای گمرک جمهوری اسلامی ایران پس از بنز ای ۲۵۰ که گران قیمت ترین خودرو وارداتی دیماه لقب گرفته است، خودروهای بی ام دبلیو ایکس ۴ با ارزش گمرکی ۶۸ هزار دلار، بی ام دبلیو ۵۲۸ با ارزش گمرکی ۶۷ هزار دلار و بی ام دبلیو ۳۲۰ با ارزش گمرکی ۶۷ هزار دلار گران قیمت ترین خودروهای وارد شده به کشور هستند.
خودرو / ارزش گمرکی(دلار)
بنز e۲۵۰ / ۷۴۶۴۴
بی ام دبلیو ایکس ۴ / ۶۸۷۷۸
بی ام دبلیو ۵۲۸ / ۶۷۶۰۶
بی ام دبلیو ۳۲۰ / ۵۰۱۸۹
لکسوس gs۲۵۰ / ۴۵۲۲۵
لکسوس is۲۵۰ /۴۲۰۲۲
لکسوس ct ۲۰۰ / ۴۰۲۲۰
بی ام دبلیو ایکس ۳ / ۳۹۴۳۱
هوندا آکورد / ۳۲۸۶۵
تویوتا آر ای وی۴ / ۲۷۷۳۸