کد خبر 390488
تاریخ انتشار: ۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۰:۰۴

غذای فکری که شریعتی به جوان‌ها می‌داد، غذایی خالص و ناب نبود. عمده‌ترین مشکل شریعتی نگرش یک بعدی وی به اسلام و مطالعات سطحی‌اش در این زمینه بود.

گروه تاریخ مشرق- موضع‌گیری نسبت به شریعتی همیشه جنجالی و اختلاف‌برانگیز بوده است و هر کسی موضع خاصی نسبت به شخصیت و افکار وی دارد و در خاطرات افراد مختلف می‌بینیم که شریعتی با شهید مطهری زیاد مقایسه می‌شود و هرکسی یکی از این دو نفر را برتری می‌دهد. علی جنتی نیز در مقایسه شریعتی با شهید مطهری، جانب شهید مطهری می‌گیرد و وی را عمیق‌تر از شریعتی می‌داند. در ادامه این مقایسه را از خاطرات جنتی نقل می‌کنیم:

اگر چه نظر شریعتی نسبت به مجاهدین مثبت بود، اما وی نظریه‌های التقاطی مجاهدین را نداشت. نقطه مثبت شریعتی این بود که در وضعیتی که جوانان دانشگاهی ما مرعوب و مجذوب جریانات مارکسیستی بودند، توانست جریان قوی مذهبی راه بیندازند و جوان‌ها را به سمت مذهب هدایت نماید. ناگفته نماند در طی همین سال‌ها، استاد شهید مطهری نیز در دانشگاه‌ها مبانی و اعتقادات دین را خیلی عمیق‌تر از آقای شریعتی تدریس می‌کرد و موجبات رشد فکری جوان‌ها را فراهم می‌نمود. شهید مطهری بدون اینکه جار و جنجال و سر و صدا راه بیندازد، این کار را انجام می‌داد و شریعتی نیز با حرکت پر سر و صدایی که ایجاد نمود، جوان‌ها را از دست مارکسیسم نجات داد. متأسفانه غذای فکری که شریعتی به جوان‌ها می‌داد، غذایی خالص و ناب نبود. عمده‌ترین مشکل شریعتی نگرش یک بُعدی وی به اسلام و مطالعات سطحی‌اش در این زمینه بود.[1]


[1]. خاطرات علی جنتی، ص 69.