کد خبر 417880
تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۴

پيامبر گرامي(صلي الله عليه وآله وسلم) فرمودند: اگر از عمر جهان جز يك روز باقي نمانده باشد، خداوند آن روز را به قدري طولاني مي كند تا مردي از فرزندان من قيام نمايد و دنيا را از عدل و قسط پر سازد، همان گونه كه با جور و ستم پر شده است.

 گروه دین مشرق- اتحاد و یگانگی قرآن و عترت طاهره، اصل محکم و خلل ناپذیری است که بر اساس حدیث شریف ثقلین به اثبات می رسد. بر همین مبنا، ضرورت ظهور آخرین امام و منجی نهایی(عج) را می توان از ضرورت وجود و ظهور قرآن در جهان طبیعت نتیجه گرفت.



الف- انزال قرآن کریم اهداف فراوانی را تأمین می کند؛ از جمله هدایت انسان ها: ﴿هُدًى لِلنَّاس،(1) بر انگیختن آنان برای برپایی حکومت عدل: ﴿لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ(2) - زیرا قیام عمومی به عدل بدون حکومت عادل مقدور نخواهد بود - و خارج کردن بشر از تیرگی و تاریکی جهل به روشنایی و نور هدایت: ﴿كِتَابٌ أَنزَلْنَاهُ إِلَيْكَ لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ﴾.(3)

ب- تحقق این اهداف در گرو آن است که این کلام شریف در عالم طبیعت نزول کند و وجود کتبی یابد و در دسترس عموم بشر قرار گیرد، وگرنه انزال قرآن از مقام منیع لوح محفوظ که ﴿مِنْ لَدُنْ حَكِيمٍ عَلِيمٍ﴾(4)
 است تا بیت معمور، گرچه انزال قرآن را در شب مبارک قدر: ﴿إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ﴾(5) محقق می سازد( آن چنان که برخی اندیشیده اند)،(6) اگر در عالم طبیعت ظهور نکند و قالب وجود کتبی در اختیار مردم قرار نگیرد، اگر چه ممکن است برای مطهرانی که به بیت معمور دسترسی دارند مایه هدایت و تنویر قلب باشد، آن دسته از اهداف عمومی قرآن که جامعه انسانی را به کلیت آن لحاظ می کند تأمین نخواهد شد، پس نزول کلام الهی در عالم طبیعت ضروری ولازم است.

امام معصوم(علیه السلام) هر عصر عِدل و همتای قرآن است، بنا بر این اگر خدای تعالی اهدافی را برای نزول قرآن برشمارد، همان اهداف درباره امام معصوم(علیه السلام) نیز صادق است، پس جعل و نصب امام نیز اهداف یاد شده را تعقیب می کند.

پس از جعل و نصب امام به امامت امت اسلامی در صورتی که همواره در پس حجاب غیبت باشد و میان توده های مردم ظهور نکند و حضور مشهودانه نداشته باشد، هیچ گاه آن دسته از اهداف عمومی امامت عملی نخواهد شد. حضور مداوم امام عصر(عج) در پرده غیبت، گرچه به کار اولیای خدا که بدان سرا بار یافته اند بیاید و آنان از او بهره مند شوند، جامعه عمومی بشر محروم می ماند و اهداف اصلی از جعل امامت که هدایت توده مردم است حاصل نخواهد شد.

بر این اساس، ظهور وجود مبار ولی الله اعظم امام عصر(عج)، مهدی موجود موعود ضروری و حتمی است؛ می ماند غیبت یا طول مدت آن، که البته بازگشت چنین محرومیتی نیز به قابلیت جوامع انسانی است، همان طور که فرموده اند: «و عدمه منا».(7)

روایات متعددی نیز مؤید حتمیت ظهور حضرت صاحب الامر(عج) است:

پيامبر گرامي(صلي الله عليه وآله وسلم) فرمودند:
«لَوْ لَمْ يَبْقَ مِنَ الدُّنْيا إِلاّ يَومٌ واحِدٌ لَطَوَّلَ اللّهُ ذلِكَ اليَوْمَ حَتّي يَخْرُجَ رَجُلٌ مِنْ وُلْدي فَيَمْلأُها عَدْلاً وَ قِسْطاً كَما مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوراً»؛(8)
اگر از عمر جهان جز يك روز باقي نمانده باشد، خداوند آن روز را به قدري طولاني مي كند تا مردي از فرزندان من قيام نمايد و دنيا را از عدل و قسط پر سازد، همان گونه كه با جور و ستم پر شده است.



در برخی روایات نیز ظهور آن حضرت از حوادث قطعی قبل از قیامت شمرده شده است:

«عن امیرالمؤمنین علیه السلام قال رسول الله صلی الله علیه و اله عشر قبل الساعه لابد منها: السفیانی و الدجال و الدخان و الدابه و خروج القائم و طلوع الشمس من مغربها و نزول عیسی علیه السلام و خسف بالمشرق و خسف بجزیره العرب و نار تخرج من قعرعدن تسوق الناس الی المحشر»؛(9)
امیرالمومنین (علیه السلام) نقل کرده که ایشان فرمودند: پیامبر اکرم (صل الله علیه و اله) فرمودند:
قبل از قیامت حتما ده اتفاق می افتد: خروج سفیانی، خروج دجال، آمدن دخان، آمدن دابه، خروج قائم علیه السلام، طلوع خورشید از مغرب، نازل شدن عیسی علیه السلام، فرو رفتن زمین در سمت مشرق، فرو رفتن زمین در جزیره العرب، آتشی از قعر زمین در منطقه عدن خارج می شود که مردم را به محشر می کشاند.

پی نوشت ها:
1- بقره، آیه 185
2- حدید، آیه 25
3- ابراهیم، 1
4- نمل، 6
5- قدر، 1
6- جامع البیان، ج 2، ص191 - 192
7- کشف المراد، ص 338/ المسلک فی اصول الدین، ص 194
8- کمال الدین، ج 1، ص 434-435
9- الغیبه، ص 436/ بحارالانوار، ج52، ص224
(امام مهدی موجود موعود، آیت الله جوادی آملی)