به گزارش مشرق، قصود اسعدی سامانی درباره تأثیر افزایش نرخ سوخت هواپیما بر هزینههای جابجایی هوایی مسافر و حمل بار اظهار داشت: افزایش نرخ سود موجب افزایش هزینههای شرکتهای هواپیمایی میشود.
هزینه سوخت بین 7 تا 12 درصد هزینههای ایرلاین را تشکیل میدهد
وی با اشاره به اینکه نرخهای جابهجایی حمل و نقل هوایی برای شرکتهای هواپیمایی به صورت تکلیفی تعیین میشود، اظهار داشت: شرکتهای هواپیمایی نمیتوانند با افزایش نرخ سوخت، نرخهای جابهجایی خود را افزایش دهند و در این در اختیار سازمان هواپیمایی کشوری و شورای عالی هواپیمایی است.
اسعدی سامانی افزود: افزایش نرخ بلیت هواپیما منوط به ابلاغ سازمان هواپیمایی کشوری است و این سازمان با وجود آنکه مصوبه شورای عالی هواپیمایی برای آزادسازی نرخ بلیت را دارد اما برای آزادسازی نرخ بلیت هواپیما موافقت نکرده است در نتیجه با وجود آنکه افزایش اخیر نرخ سوخت هزینه شرکتهای هواپیمایی را افزایش میدهد، ایرلاینها نمیتوانند هزینههای خود را از منابع دیگر جبران کنند.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی اضافه کرد: طبق قانون برنامه پنجم توسعه، آزادسازی نرخ بلیت هواپیما باید از سال 92 اجرایی میشد و این تکلیف قانونی دولت است.
اسعدی سامانی در پاسخ به این سؤال که چند درصد هزینههای یک ایرلاین، هزینه سوخت است، گفت: این رقم بسته به نوع و سن هواپیما متفاوت است، اما هزینه سوخت حدود 7 تا 12 درصد در هزینههای یک ایرلاین تأثیرگذار است و این رقم متغیر است.
وی پیش از این هم در اینباره گفته بود که ایرلاین ها تجربه استفاده سوخت لیتری 700 تومانی را هم داشتهاند، تا سال گذشته بهای سوخت هواپیما در هر لیتر برای ایرلاینها 700 تومان بود که پس از انجام اصلاحاتی به 500 تومان رسید اما قطعا این افزایش 20 درصدی نرخ سوخت ( از لیتری 500 تومان به لیتری 600 تومان) افزایش هزینههای ایرلاینها را به دنبال خواهد داشت.
تسویه اقساطی بدهی قبلی ایرلاینها به شرکت پخش بابت دریافت سوخت
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی در ادامه درباره بدهی ایرلاینها به شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردهای نفتی بابت ارائه سوخت هواپیما گفت: در حال حاضر قیمت سوخت به صورت نقدی از سوی ایرلاینها محاسبه و به شرکت پخش پرداخت میشود و ایرلاینها بابت مصرف روزانه خود، هزینه سوخت را میپردازند.
اسعدی سامانی ادامه داد: طی توافقی که با شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی انجام شده است بدهیهای قبلی ایرلاینها بابت سوخت نیز به صورت اقساطی در حال پرداخت است.
وی این را هم گفت که البته سه شرکت هواپیمایی ایران ایر، آسمان و ماهان مطالباتی از دولت دارند که باید دولت مطالبات آنها را پرداخت کنند؛ این شرکتهای هواپیمایی معتقد هستند طلب آنها با بدهیهایی که بابت دریافت سوخت از گذشته داشتهاند، باید تهاتر شده و تسویه شود؛ به هر حال این ایرلاینها برخی پروازهای تکلیفی انجام دادند که باید هزینه آنها محاسبه شود.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی بیان کرد: در حال حاضر مناقشههای بین شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی و ایرلاینها وجود ندارد و آنها بدهی خود را پرداخت میکنند.
هفته گذشته بود که براساس اعلام شرکت ملی پخش فرآوردهای نفتی ایران، در چارچوب مصوبات مجلس شورای اسلامی و مصوبه هیأت وزیران با هدف یکسانسازی قیمت حاملهای انرژی و حذف سهمیهبندی فعلی و تعدیل قیمت برخی فرآوردهای نفتی از ساعت 24 روز سهشنبه پنجم خردادماه 1394 قیمت فرآوردهای نفتی تغییر کرد، بر این اساس بهای بنزین موتور هر لیتر 1000 تومان، بنزین سوپر هر لیتر 1200 تومان، نفتگاز (گازوئیل) هر لیتر 300 تومان، نفت کوره (مازوت) هر لیتر 300 تومان، نفت سفید هر لیتر 150 تومان، گاز مایع هر کیلوگرم 230 تومان و سوخت هواپیمای مسافری هر لیتر 600 تومان اعلام شد.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی با بیان اینکه ایرلاینها بهای سوخت مصرفی خود را به صورت منظم به شرکت پخش پرداخت میکنند، به افزایش هزینه ایرلاینها با رشد نرخ بنزین اشاره کرد و گفت: با این وجود فعلاً نرخ بلیت هواپیما افزایش نمییابد.
منبع: فارس