کد خبر 427109
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۷

سرانجام پس از کش‌وقوس‌های فراوان استیضاح علی‌اصغر فانی اعلام وصول شد و حالا در آخرین سال فعالیت مجلس، وی در چند قدمی استیضاح قرار دارد.آیا حل مشکلات نظام آموزش‌وپرورش و مطالبات زمین مانده فرهنگیان به دست وزیر دیگری سپرده می‌شود؟

به گزارش مشرق، زمزمه‌های استیضاح وزیر آموزش‌وپرورش از حدود یک سال قبل آغاز شد و هر چند وقت یک بار اخباری درخصوص تلاش نمایندگان مجلس به منظور جمع آوری امضا برای استیضاح وزیر آموزش‌وپرورش به گوش می‌رسید اما هر بار این موضوع با مخالفت هیئت رئیسه مجلس به تعویق می‌افتاد.

سرانجام روز گذشته 64 نماینده امضا کننده طرح استیضاح وزیر آموزش‌وپرورش، این طرح را به هیئت رئیسه اعلام وصول کردند و مقرر شد تا با حضور علی اصغر فانی در صحن علنی مجلس این موضوع بررسی شود.

نمایندگان 10 موضوع اصلی را به عنوان محورهای استیضاح فانی اعلام کرده‌اند. محورهایی که به موضوعات مهمی همچون ناتوانی وزیر در جلب رضایت و اعتماد جامعه مهم آموزش و پرورش،‌ ناتوانی وزیر در جلب توجه دولت به اهمیت و نقش آموزش و پرورش،‌ ناتوانی وزیر در جلب توجه دولت جهت تأمین منابع مورد نیاز برای هزینه‌های موجود مدارس و تبدیل مدارس کشور به مدارس خودگردان براساس اصل 30 قانون اساسی،‌ ناتوانی وزیر در جلب نظر دولت جهت تأمین معیشت فرهنگیان شاغل و بازنشسته به امتیازاتی مشابه سایر ارگان‌ها و دستگاه‌ها به فرهنگیان و ناتوانی وزیر در حذف تفاوت حقوق و مزایای فرهنگیان نسبت به سایر دستگاه‌ها و ارگان‌هایی که نسبت به آموزش و پرورش از حساسیت کمتری برخوردارند، اشاره می‌کند.

 اما چه شد که زمزمه‌های استیضاح وزیر آموزش و پرورش جدی شد و حالا فانی در چند قدمی استیضاح قرار دارد؟

سال گذشته بود که اعتراضات معلمان نسبت به مشکلات معیشتی پررنگ شد و این موضوع منجر به شکل‌گیری تجمعاتی مقابل مجلس شد پیش از آن نیز در تابستان سال گذشته مربیان پیش دبستانی در اعتراض به عدم اجرای قانون تعیین تکلیف مربیان پیش دبستانی و نیروهای شرکتی، تجمعات متعددی را مقابل مجلس و آموزش و پرورش برگزار کردند اما تمام این تجمعات راه به جایی نبرد، نه از بهبود وضعیت معیشتی فرهنگیان خبری شد و نه از اجرای آزمون استخدامی مربیان پیش دبستانی.

حالا نمایندگان مجلس در 10 محور اعلامی خود برای استیضاح فانی چند محور را به موضوع نارضایتی فرهنگیان اختصاص داده‌اند.

فانی در جلسه کسب رای اعتماد از مجلس با اشاره به تامین معیشت معلمان گفت: معلمانی که ویژگی‌های مذکور را دارند نباید دغدغه معیشت داشته باشند.این تکلیف من است که قوانین مصوب مجلس  را پیاده کنم و یکی از قوانین استخدام پیش دبستانی‌ها و نیروهای آزاد است که امیدوارم این کار را انجام دهم.

اما فانی پس از کسب رای اعتماد از مجلس نتوانست در حوزه بهبود وضعیت معیشتی فرهنگیان و از سوی دیگر اجرای قانون تعیین تکلیف مربیان پیش دبستانی و نیروهای شرکتی اقدام موفقی را انجام دهد و همین مسئله منجر به نارضایتی بخشی از جامعه فرهنگیان از وی شده است.

البته برخی اخبار و گمانه زنی‌ها از اهداف سیاسی برای استیضاح وزیر آموزش و پرورش خبر می‌دهد. اما اهداف سیاسی، مطالبات و حقوق فرهنگیان و مشکلات مدارس کشور هر کدام چه سهمی را در استیضاح فانی دارند. در شرایط فعلی عملکرد ضعیف فانی در سکانداری وزارت آموزش و پرورش و عدم موفقیت وی در حل مشکلات فرهنگیان تا چه اندازه منجر به جدی شدن ماجرای استیضاح شده است؟

ابوالقاسم خسروی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم گفت:‌بنده از طراحان استیضاح وزیر نیستم اما استیضاح کنندگان دلایل مختلفی را در این رابطه دارند. هر سال اسفند ماه آموزش و پرورش با مشکل کسری بودجه مواجه می‌شود و در سال 94 نیز این وزارتخانه با کسری 4 هزار میلیارد تومانی بودجه مواجه است و اگر دولت از بودجه جاری آموزش و پرورش حمایت نکند کسری بودجه آموزش‌وپرورش حل نخواهد شد.

وی افزود:‌ هم‌اکنون افرادی که در آموزش‌وپرورش بازنشسته می‌شوند،‌پاداش بازنشستگی خود را با یک سال تاخیر دریافت می‌کنندهمچنین افرادی که بعد از مهر سال 93 بازنشسته شده‌اند صرفا 20 درصد از پاداش بازنشستگی خود را دریافت کرده‌اند در حالیکه در سایر وزارتخانه‌ها بازنشستگان پس از مدت کوتاهی پاداش پایان خدمت خود را دریافت می‌کنند و پاداش آنها تا 2 برابر یک بازنشسته فرهنگی است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد:‌ سایر وزارتخانه‌ها و نهادهای دولتی امتیازات و پاداش‌های ویژه‌ای را برای کارکنان خود در نظر می‌گیرند بر همین اساس حقوق و مزایایی که کارمندان سایر نهادهای دولتی دریافت می‌کنند با دریافتی معلمان تفاوت زیادی دارد. انتظار این است که وزیر آموزش‌وپرورش با قاطعیت بیشتری در برابر این تبعیض‌ها ایستادگی کرده و از حقوق معلمان دفاع کند.

به اذعان برخی از نمایندگان مجلس و کارشناسان آموزش و پرورش، مشکلات متعدد فرهنگیان و وضعیت نابه سامان مدارس کشور طی سال‌های اخیر شکل نگرفته است بلکه این مسائل و مشکلات ریشه‌دار بوده و منحصر به این وزیر یا وزیر قبل نیست. از سوی دیگر حل مشکلات متعدد آموزش و پرورش نیاز به تغییر نگرش‌ها و حمایت جدی دولت و مجلس از این مجموعه دارد.

خسروی نیز در میان سخنانش با اشاره به این موضوع به تسنیم گفت: سوال بنده این است که آیا مشکلات فعلی آموزش‌وپرورش، منحصر به دولت فعلی بوده و تمام این کمبودها و تبعیض‌ها در زمان آقای فانی رخ داده است؟ در دوره‌های مختلف این مشکلات و تفاوت‌ها میان معلمان با سایر کارکنان دولت وجود داشته است و برای حل اساسی این مشکلات به کمک دولت و مجلس نیاز داریم.

اما در سوی دیگر ماجرا کارشناسان و نمایندگانی هستند که اعتقاد دارند پیگیری‌های وزیر از دولت می‌تواند بسیاری از مشکلات را کاهش دهد. وزیر آموزش و پرورش باید به عنوان نماینده جامعه فرهنگیان مطالبات و حقوق فرهنگیان را از دولت پیگیری کرده و مسئولان دولتی را مجاب کند که توجه ویژه‌ای را به وزارت آموزش و پرورش داشته باشند.

عبدالوحید فیاضی سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در این زمینه عنوان کرد:‌هم اکنون معلمان خود را با کارمندان سایر دستگاه‌های دولتی مقایسه می‌کنند، آیا حقوقی که به معلمان پرداخت می‌شود،‌مشابه سایر دستگاه‌هاست. وزیر آموزش‌ و پرورش در جلب توجه دولت برای اختصاص بودجه مصوب به آموزش و پرورش ناتوان است. وزیر باید به عنوان نماینده جامعه معلمان، حقوق این قشر را در دولت مطالبه کند.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بیان کرد:‌ بارها در مجلس از مسئولان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی پرسیدیم که چرا ضریب شغل معلمان 1300 است اما این ضریب در برخی از دستگاه‌ها بالای 19 هزار است. این تفاوت‌ها را دولت باید پاسخ دهد و وزیر آموزش و پرورش نیز باید برای رفع این تفاوت‌ها پیگیری کند.دولت پیشنهاد دهنده بودجه به مجلس است و سال‌هاست که دولت‌ها در بحث آموزش و پرورش دچار غفلت هستند. در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس باهار از آقای نوبخت و معاونان وی برای رفع مشکلات فرهنگیان و آموزش و پرورش دعوت کردیم، اما این نتیجه‌ای را به همراه نداشت در حقیقت دولت واکنش مثبت به کنش‌‌های نمایندگان مجلس در پیگیری حقوق و مطالبات معلمان ندارد.

حمیدرضا حاجی‌بابایی وزیر سابق آموزش و پرورش در این خصوص به تسنیم گفت:‌ بنده این موضوع را پیگیری کرده و با استیضاح موافق نیستم. مخالف بودن بنده با استیضاح وزیر بدین معنا نیست که آموزش و پرورش مشکلی ندارد اما بحث اصلی این است که در شرایط فعلی استیضاح به نفع دولت و آموزش و پرورش نیست. اما نمی‌خواهم به صورت جزئی وارد این موضوع شوم.

وزیر سابق آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که مشکلات این وزارتخانه سال‌هاست که ریشه دوانده است و هر وزیر دیگری نیز بیاید این مشکلات همچنان ادامه خواهد داشت و حل نمی‌شود، عنوان کرد: بنده با این موضوع موافق نبوده و به آن اعتقادی ندارم.

به گزاش تسنیم،‌صرف نظر از اینکه اعلام وصول استیضاح فانی در مجلس با دلایل و انگیزه‌های سیاسی است یا به عملکرد ضعیف و ناموفق وی مربوط است باید دید که آیا وزیر آموزش‌وپرورش می‌تواند در جلسه مشترک با طراحان استیضاح آنها را متقاعد کند و رایزنی‌های وی با آنها به نفع فانی خواهد بود یا اینکه حل مشکلات متعدد فرهنگیان و اوضاع نابه سامان نظام آموزش و پرورش کشور به وزیر دیگری سپرده می‌شود؟

منبع: تسنیم