کد خبر 431144
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۲

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه آمریکا به دنبال نقض خطوط قرمز ایران است، گفت: طرح هسته‌ای مجلس علاوه بر اینکه پشت‌گرمی برای تیم مذاکره‌کننده است، از سنگ‌اندازی آمریکا در مذاکرات نیز جلوگیری می‌کند.

به گزارش مشرق،‌ فؤاد ایزدی عضو هیأت علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران، پیرامون طرح مجلس در الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای گفت: این طرح مجلس همان خطوط قرمزی است که مقام معظم رهبری مشخص کردند. البته این خط قرمز هم برای کمک به تیم مذاکره‌کننده تعیین شده است.

وی افزود: در پای میز مذاکره بده بستان انجام می‌شود و هر دو طرف باید درک درستی از خطوط قرمز یکدیگر داشته باشند و اگر یک طرف درک صحیحی از خطوط قرمز طرف مقابل نداشته باشد مذاکرات به شکست می‌انجامد.

این کارشناس مسائل آمریکا تصریح کرد: اینکه مقام معظم رهبری می‌آیند و خطوط قرمز را تعیین می‌کنند و آن تصویر غیرواقعی که ممکن است طرف مقابل از مواضع ایران داشته باشد را اصلاح می‌کنند، در عمل کمک می‌کند تا مذاکرات موفق شود.

ایزدی ادامه داد: همانطور که تعیین خطوط قرمز به موفقیت مذاکرات کمک می‌کند این طرح مجلس در الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای نیز که خطوط قرمز را به قانون تبدیل کرده به موفقیت تیم مذاکره‌کننده کمک خواهد کرد.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران طرح مجلس را مواضع و خطوط قرمز عنوان کرد که تیم مذاکره‌کننده باید در مذاکرات آن را اتخاذ کنند و در این‌باره گفت: اگر قرار است کشور در حوزه هسته‌ای امتیازات گسترده‌ای دهد حداقل نتیجه‌ای که باید از این مذاکرات بگیرد این است که تحریم‌ها لغو شود و این همان خطوط قرمز رهبری و طرح جدید مجلس است.

وی با بیان اینکه آمریکا می‌خواهد خطوط قرمز ما را نقض کند، گفت: بدین معنی که می‌خواهد هم تحریم‌ها را نگه دارد و هم برنامه هسته‌ای ما را تعطیل کند.

این کارشناس مسائل آمریکا در ادامه سخنان خود گفت: قطعاً تیم مذاکره‌کننده نیز خطوط قرمز ما را به طرف مقابل گفته است، منتهی این فقط یک حرف است اما وقتی با طرح مجلس به قانون تبدیل می‌شود تیم مذاکره‌کننده در میز مذاکره به طرف مقابل می‌گوید ما در این خصوص محدودیت قانونی داریم.

ایزدی تصریح کرد: طرح مجلس زمینه سنگ‌اندازی طرف مقابل در مذاکرات را کم می‌کند چرا که این طرح حرف اول و آخر ما می‌شود.

عضو هیأت علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران، با اشاره به گفته وندیشرمن در کمیسیون روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا گفت: شرمن در آن جلسه گفت که ایرانی‌ها پای میز مذاکره چانه زیاد می‌زنند اما شب آخر راضی می‌شوند. حال اگر این خطوط قرمز تبدیل به قانون شود دیگر راضی شدن در شب آخر وجود نخواهد داشت.

این کارشناس مسائل آمریکا در پایان گفت: طرح مجلس در الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای یک نوع پشت‌گرمی برای تیم مذاکره‌کننده خواهد بود.

منبع: فارس