تخفیف‌های میلیونی برای فروش خودروهای چینی، ابعاد پنهان سودهای بادآورده‌ای را که در چند سال اخیر نصیب عده‌ای خاص شده بود، از پس پرده به بیرون آورده است و با اوج گرفتن زمزمه‌های بازگشت خودروسازان معتبر، برخی واردکنندگان به ناچار گران‌فروشی چندساله خود را لو داده‌اند.

گروه اقتصادی مشرق- واردکنندگان خودروهای چینی در ایران طی چند سال اخیر به طور تقریبی سالانه حدود 1000 میلیارد تومان از فروش این خودروها پول به جیب زده‌اند.

تخفیف‌های میلیونی برای فروش خودروهای چینی که اخیرا در بازار کشورمان باب شده است، ابعاد پنهان سودهای بادآورده‌ای را که در چند سال اخیر نصیب عده‌ای خاص شده بود، از پس پرده به بیرون آورده است.

در هفته‌های اخیر با اوج گرفتن زمزمه‌های بازگشت خودروسازان معتبر اروپایی و آسیایی به بازار ایران، واسطه‌های خودروهای چینی در ایران به شدت به تکاپو افتاده‌اند و با ارائه تخفیف‌های چند میلیونی، به ناچار گران‌فروشی چندساله خود را لو داده‌اند.

 به عنوان نمونه در فروش محصولات شرکت جیلی در ایران تخفیف‌های 16، 19 و 26 میلیونی در نظر گرفته شده است.

مثلا خودروی EmgrandX7 که از چند سال گذشته تا یک ماه پیش به قیمت 115 میلیون تومان به مصرف‌کنندگان ایرانی فروخته می‌شد، با تخفیف عجیب 26 میلیونی هم‌اکنون به 89 میلیون تومان کاهش قیمت یافته است.

البته چنین تخفیف‌هایی فقط به شرکت فوق منحصر نیست و در هفته‌های اخیر؛ مدیران خودرو ( ام وی ام)، خودروهای کرمان خودرو ( جک و لیفان) و مدیاموتورز (ام جی) و ......به عنوان نمایندگان خودروهای چینی در ایران تخفیف‌های میلیونی، فروش ویژه خبرنگاران و ....، اقساط بلند مدت تا 65 درصد قیمت خودرو و وام کم بهره را در فروش محصولاتشان انتخاب کرده‌اند.

در اخبار سیما هم در قالب گزارشی به نام "خودروهای چینی در بازار ترک بر می‌دارند" به کاهش 4 تا 7 میلیونی قیمت خودروهای چینی در بازار اشاره شده است.



از آنجا که محصولات جیلی در ایران هم‌اکنون با تخفیف‌های تا 26 میلیونی نسبت به قیمت ماه‌ها و سال‌های قبل عرضه می‌شود و خودروهای سایر شرکت‌های چینی هم با تخفیف‌های بین یک تا 10 میلیون عرضه می‌شود، می‌توان برآورد کرد که تا پیش از این، هر خودروی چینی به طور میانگین چند میلیون تومان گران‌تر از رقم واقعی در کشورمان به فروش می‌رفت.


"اختلاف قیمت بازار و کارخانه mvm530"

با توجه به تخفیف‌های فعلی، رقم گران‌فروشی خودروهای چینی به طور میانگین 7 تا 10 میلیون تومان برآورد می‌شود
.

از سوی دیگر، آمارهای رسمی گمرک چین نشان می‌دهد ایران در سال 2014 میلادی بزرگترین واردکننده خودروهای چینی بوده است و در سال گذشته میلادی چینی‌ها 109 هزار خودرو به ایران صادر کردند.

اگر رقم 109 هزار خودرو را در رقم تقریبی 10 میلیون تومان گران‌فروشی این خودروها در کشورمان ضرب کنیم، سود واردکنندگان خودروهای چینی در کشورمان طی سال گذشته میلادی به بیش از 1000 میلیارد تومان خواهد رسید.

حتی در خوش‌بینانه‌ترین حالت یعنی گران‌فروشی یک میلیون تومانی خودروهای چینی در کشورمان، رقم سود گران‌فروشی واردکنندگان این خودروها طی یک سال از 1000میلیارد ریال  هم بالاتر می‌رود.


نکته مهم آن است که ارقام فوق، به غیر از سود واقعی واردکنندگان از فروش خودروهای چینی در کشورمان است و در صورت کسر قیمت فروش خودروهای چینی در بازار از هزینه تمام‌شده آنها برای عرضه‌کنندگان (با لحاظ مجموع قیمت پایه خودرو، هزینه حمل، تعرفه‌ و عوارض مترتب بر آن) سودی که واردکنندگان خودروهای چینی در کشورمان به جیب می‌زنند بیش از هزار میلیارد تومان فوق است.

این در حالی است که به گفته رئیس شورای رقابت و بعضی نمایندگان مجلس، بیش از 70 درصد بازار خودروهای وارداتی کشور از جمله خودروهای چینی به طور انحصاری در اختیار یک خانواده است و بخش اعظم 30 درصد باقی‌مانده نیز میان چند خانواده دیگر تقسیم شده است و سهم واردکنندگان جزء بسیار اندک است.

به گزارش مشرق، گران‌فروشی محصولات چینی در ایران در حالی است که همین خودروها در داخل بازار چین با اقبال چندانی روبرو نیست. در فهرست انجمن خودرو چین، در سال ۲۰۱۴ بهترین وضعیت فروش خودرو در داخل چین برای خودروهای سواری فولکس‌واگن بوده است و سه نماینده موفق این شرکت سدان فولکس‌واگن ساگیتار، فولکس‌واگن لاویدا و فولکس‌واگن جتا، تقریباً ۱ میلیون واحد فروش داشته‌اند.

خودروهای ژاپنی هم رشد فوق‌العاده‌ای در فروش در بازار چین داشته‌اند. این در حالی است که طبق نتایج فروش سه‌ماهه اول سال ۲۰۱۵، مارک‌های داخلی چین هم رتبه هشت از ده را در فروش داشته‌اند. گویا خود چینی‌ها بهتر می‌دانند چه می‌سازند.

دانلود